• Anonym (Undrar)

Aktivitetsersättning

Hej! Har aktivitetsersättning pga utebliven arbetsförmåga, då jag har flera fysiska sjukdomar som gör att jag inte klarar av att arbeta i dagsläget. Arbetstränar några timmar per vecka, men har ej kommit upp i 25 procent ens. Hann ej avsluta gymnasiet innan jag blev sjuk och har cirka ett år kvar, något jag väldigt gärna skull vilja slutföra och jag funderar därför på att försöka plugga på distans via komvux på halvtid. Vet dock inte om jag då ska söka om ersättning och istället söka aktivitetsersättning vid förlängd skolgång? Vad jag förstått så kan man bara bli beviljad denna på heltid och det tar ingen hänsyn till att min sjukdom gör att jag ej pluggar heltid, varför det heller inte kommer framgå på ett eventuellt beslut att jag inte har full funktionsförmåga. Detta i sin tur ställer till det då jag pga mina sjukdomar får lite pengar från mitt försäkringsbolag och om jag får aktivitetsersättning vid förlängd skolgång så kommer jag ju att förlora dessa pengar från försäkringsbolaget, trots att jag är sjuk och ej fungerar på heltid. Känns lite märkligt att det inte kommer att framgå vid ett eventuellt beslut om ersättning ifall jag klarar av att plugga på del eller heltid. Går det att få det specificerat?  Låter kanske girigt hela saken, men i och med att jag har en sjukförsäkring som mina föräldrar betalat för sedan jag var liten, så känns det ganska orättvist att inte få utnyttja den då jag haft oturen att ha blivit allvarligt sjuk. Och om jag blir beviljad aktivitetsersättning vid förlängd studiegång, så tas det som sagt inte hänsyn till om jag är sjuk och pluggar på deltid och därmed får jag inga pengar från min försäkring som jag skulle fått om jag istället jobbar på deltid och är sjukskriven på deltid.

Skulle bara vilja veta hur ni tänker kring detta och om det är denna typ av aktivitetsersättning jag ska söka, eller om det är den "vanliga" aktivitetsersättningen jag ska söka, fast på deltid eller delvis vilande? Självfallet förväntar förstår jag att ni ej kan ge ett svar gällande mitt enskilda fall, men jag undrar kring frågan och situationen i sig.

• Svar på tråden Aktivitetsersättning
  • Försäkringskassan

Hej! Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång betalas bara ut som hel ersättning. Om din funktionsnedsättning gör att du bara kan studera på deltid får du ändå aktivitetsersättning på samma nivå. Under tiden du har din aktivitetsersättning kan du arbeta eller studera och ändå ha kvar din rätt till ersättning. Det kallas för vilande ersättning. Du måste ansöka om vilande ersättning innan du börjar att arbeta eller studera. På nedanstående länk kan du läsa mer om detta: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/prova_pa_att_arbeta_eller_studera&urile=wcm%3apath%3a/contentse/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/prova_pa_att_arbeta_eller_studera/arbeta_eller_studera_med_aktivitetsersattning I detta forum kan vi bara svara generellt på frågorna och har man frågor i sitt specifika ärende så ska man kontakta sin personliga handläggare som är insatt i ärendet och kan svara på vad som gäller just för dig och din situation. Vill du ha hjälp att komma i kontakt med din personliga handläggare så kan du kontakta oss på 0771-524 524 så hjälper vi dig med detta. Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Aktivitetsersättning