Är utomlands - fråga om BF och Kub
Jag är i en lite annorlunda situation...
Mitt graviditetstest visade positivt förra veckan och enligt verktyget här på Familjeliv är min BF den 8 juli. Problemet är nu att jag bor i USA för tillfället. Det finns ju vettig vård här men jag vill helst föda i Sverige och ha så mycket som möjligt av min kontakt under graviditeten med svenska MVC. Speciellt eftersom jag ju måste betala för vården här och då lägger jag hellre pengarna på flygbiljetter till Sverige där jag vet att jag kan få bra vård och samtidigt träffa min familj.
Jag undrar nu först gällande KUB. Jag är 37 år och min mormor fick ett barn med DS (min morbror) så det känns befogat att göra detta. Jag har hört att man ska ta blodprov i vecka 8+ eller 9+ och sedan UL i vecka 11 till 12+6. Min första fråga är om man räknar ut när dessa veckor infaller enbart genom uppgifter om senaste mensen, eller görs någon extra koll av barnmorska för att säkerställa att dessa veckor blir rätt?
Enligt min uträkning skulle jag idag vara i v6+0 men jag har haft väldigt oregelbunden mens sedan jag slutade med p-piller i maj så det är svårt att veta exakt.
Mitt andra dilemma är att om min uträkning stämmer så infaller v11-12+6 den 18-31 december – under en Mexikoresa som jag och maken bokat sedan långt innan jag visste att jag var gravid. Vi kommer att vara borta 17 dec till 9 jan. Är det någon som vet om det går att göra UL så långt efteråt? Jag mejlade en barnmorska och hon sa att enligt mina siffror låg v11-12+6 den 27 dec till 9 januari...
Jag åker gärna till Sverige direkt efter Mexikoresan om det går att göra allting då, annars får jag försöka hitta något ställe i USA som kan göra blodprov innan och förhoppningsvis UL efteråt. Det känns så dumt att vi har en så lång resa inbokad mitt i allt, men det visste vi ju inte innan och det är även enda chansen min make kan ta semester från sitt jobb.
Jag vet varken ut eller in. Jag vill ju inte riskera sämre vård.
Är det någon som vet om jag kan göra någon undersökning nu för att få ett mer exakt förlossningsdatum så att jag mer säkert kan veta vilka datum jag kan göra KUB?
Förlåt långa inlägget, bara så mycket att få med.