Anonym (vad tycker du) skrev 2012-11-13 22:32:25 följande:
Vad kul att läsa dina svar, man får faktiskt en bra bild och du har varit där på vintertid, vilket är svårt att hitta någon ( sökt på google)
Har du varit i Murcia? har du något att berätta om det då, stränderna och staden, göra på vintertid etc, sevärdheter.
Det som är de svåra är att när man söker på Costa del sol, hittar man massor av info, söker man på Costa blanca, står det inte så mycket. Dock när man ser på bilderna så ser naturen grön och fin ut?
Man vill ju gärna ha lite grönska även under vintertid, speciellt i Spanien, annars kan man likaväl sitta hemma och glo på snöblasket.
Vi skall försöka åka ner i början av nästa år för att få en mer inblick, men det som känns svårt är att få just en känsla av ett ställe genom bara någon vecka. Det är ju alltid underbart de första veckorna, det är senare då man märker att nu finns det inget att göra, eller att stället dör ut.
Var i Brela, tucepi och podgora ( kroatien) förra året, 2 månader från september till november. alla tre ställena var underbart första veckorna, tills man varit där en längre tid och såg att det dog ut totalt, allt verkligen stängde, och man såg bara själva invånarna och de glodde på en på ett läskigt sätt, men iofs så är detta "städer" med sådär 1000-2000 personer....
Bara för det är så kul att läsa dina svar, skulle du då vilja skriva just vart du skulle spendera din vintertid + kanske någon resa under sommaren, platser inom Costa del sol och Costa blanca ;D
tack tack
Jag har varit i staden Murcia, men inte mer i "länet" (eller vad man ska kalla det) Murcia. Jag är främst i Valencia ("länet"

).
Staden Murcia är klart värd både ett och flera besök. Besökt många städer och byar över hela Spanien och Murcia är en av favoriterna. Fina och stora torg, gamla kyrkor, mycket butiker och restauranger. De har ett större universitet där så där är ju alltid liv.
I södra spanien var jag främst i Almeria och Granada med lite småstopp längs kusten mellan dem. har 1000tals bilder från resorna men har inte kollat igenom dem på länge
Angående grön miljö eller inte är ju min personliga åsikt, JAG tycker det ser trevligare ut längre söderut, men det är ju bara jag

Klimatet i blanca föredrar jag ju däremot, bara att kolla på denna kartan så ser man ju var det är varmast (och torrast)
www.spanish-town-guides.com/photo/spain_climate_map.gif
Det är absolut värt att vara några veckor iaf för att få en bra bild av staden man vill köpa hus i. Man ska hitta sina mataffärer, bensinmackarna och bara få känslan av hur det egentligen är där.
Nerja stannade jag bara i några timmar, det var TVÄRDÖTT där (mars-april) så åkte vidare efter att jag lyckats hitta ett litet hotell där jag kunde dricka en kaffe innan jag drog. Att förstå att hotellet ens hade öppet tog jävligt lång tid...
Jag personligen hade spenderat mina vinterhalvår i eller utanför Alicante pga klimatet, stränderna och närheten till flygplatsen och att det är en levande lite mindre stad. Jag är ju lite partisk för jag har varit där ofta under 18 år, klart jag föredrar blanca liksom