• Strumpemamma

Bard-kateter. Hur mycket var du öppen när du fick den?

Ja hur mycket var du öppen? Hur var tappen? Funkade det?

• Svar på tråden Bard-kateter. Hur mycket var du öppen när du fick den?
  • mikroE

Jag var i princip inte öppen alls, de kunde töja i tappen för att få in katetern men inget av sig självt. Det funkade bra, jag öppnade mig 4 cm som man ska och jag födde min dotter ca ett dygn senare. Jag fick dock en bristning i tappen men den syddes utan problem. De sa att den kunde bero på katetern, pga att det var en igångsättning rent allmänt, pga tidiga krystvärkar eller pga att jag bara har en känslig tapp. 

• Strumpemamma

Åh tack för svar!!!

Vet du något om det är en metod som används i hela landet eller bara på vissa ställen?

• mikroE
    Strumpemamma skrev 2012-11-13 22:07:23 följande:
    Åh tack för svar!!!
    Vet du något om det är en metod som används i hela landet eller bara på vissa ställen?
    Jag tror den används överallt men på många ställen vill de hellre ge medicin men då jag läst på om cytotec som de ville ge mig så sa jag nej och då erbjöd de bardkateter istället. Jag tror det är en äldre teknik men den funkar som sagt bra men kräver att det är en läkare närvarande vilket jag tror gör att de hellre vill ge medicin. Det finns andra mediciner än cytotec också men de är dyra och därför vill de ibland inte använda dem. På mitt sjukhus lät det som att de normalt först använder medicin men om det inte funkar provar man bardkateter och funkar inte det så blir det kejsarsnitt typ. Jag fick välja att börja med bard istället och jag hade själv gett samtycke att prova medicin om det inte funkat men man har rätt att välja att inte ta medicinen och då antar jag de antingen gör ett till försök med kateter eller kejsarsnitt men jag vet inte säkert.
  • Nordanvinden08

Ja var inte heller öppen... Tog 1h och jag var öppen 4cm! Sedan tog jag en pause och åt lunch... Därefter tog de hål på hinnan, fick hjälp med lite värkstimulerande drop oxå. 6h senare var min bebbe ute:) Detta var mitt andra barn.
    Tyckte allt fungerade jättebra!
    Lycka till!

• Strumpemamma
    Nordanvinden08 skrev 2012-11-13 23:13:36 följande:
    Ja var inte heller öppen... Tog 1h och jag var öppen 4cm! Sedan tog jag en pause och åt lunch... Därefter tog de hål på hinnan, fick hjälp med lite värkstimulerande drop oxå. 6h senare var min bebbe ute:) Detta var mitt andra barn.

Tyckte allt fungerade jättebra!

Lycka till!

Va skönt att höra att det fungerat för dig också!
  • Alby

Jag fick gel först så att jag kunde öppna mig två cm sen sattes katetern in, sen hål på hinnan och sen dropp. Men det med gelningen kanske är olika i andra landsting. Lycka till!

Svar på tråden Bard-kateter. Hur mycket var du öppen när du fick den?