• mittenavapril

Vad för typ av skidor köper jag till en 4,5 åring?

Jag har tänkt att köpa skidor åt min dotter som är 4,5. Vad ska7bör det vara för att vara bäst för henne? Ska man satsa på ordentliga längdskidor med pjäxor eller räcker det med miniskidor, typ breda i plast med strappar som spänner över skon?
    Jag har själv inte åkt på 30 år, men tänkte att det kan vara mysigt att åka lite och lära henne.

• Svar på tråden Vad för typ av skidor köper jag till en 4,5 åring?
  • Karisma

Jag ska köpa riktiga skidor med pjäxor till min pojk på 4år. Förra året hade han sånna man spänner på sina egna skor men han hade det svårare än andra barn att åka på förskolan. Foten hamna snett på skidan mm 

I år vill jag ge honom bästa möjliga förutsättningar att få åka skidor utan att skidorna ställer till det för honom. :) Till äldsta pojken ångrar jag att jag inte köpte riktiga skidor med pjäxor direkt när han va yngre.

/K

• XcsM

Jag skulle nog tipsa om att köpa riktiga skidor, visst funkar de billigare alternativen om man inte har råd med riktiga, men för barnens skull skulle jag absolut gå på "de riktiga" alternativen. Vill man inte lägga pengar på nytt fungerar det ju lika bra att köpa begagnat =) Förstår om man inte vill lägga ut stora summor pengar på utrustning som man inte kommer kunna använda hur länge som helst när de växer. 
    Vi har barn på våra barn/juniorträningar som har riktiga skidor och plastvarianten och det märks att de med plastvarianten inte tycker det är alls lika kul som de som har riktig utrustning :/ Det är ofta att de blir ledsna över att de aldrig kan matcha sina kamrater varken uppför eller nerför. 
    Skall du bara åka med henne själv så blir det ju något annat, men tycker hon det är roligt och vill ingå i en grupp så uppkommer ju det här med plast vs "riktiga" igen.

Många affärer, såsom Pölder i Nässjö, har ofta erbjudande med barnpjäxa + skida , kan ju vara värt att kika på kanske =)
     www.polder.se/sv/produktsortiment/langdskidor-paket/madshus-barnskidset/

• mammas4killar

Min 4-åring fick riktiga längdskidor förra året, vi åker väldigt mycket både utför och på längden och han har även slalomskidor, fast han tycker det är roligare att åka "bob" i backen. Längskidorna får inte vara för smala, och sedan inte med sån "råttfällebindning", våran son har riktiga skidor och pjäxor som man knäpper fast pjäxan med fram, sitter mycket bättre och han tycker det är roligare att åka.

• XcsM
    mammas4killar skrev 2012-12-05 14:25:23 följande:
    Min 4-åring fick riktiga längdskidor förra året, vi åker väldigt mycket både utför och på längden och han har även slalomskidor, fast han tycker det är roligare att åka "bob" i backen. Längskidorna får inte vara för smala, och sedan inte med sån "råttfällebindning", våran son har riktiga skidor och pjäxor som man knäpper fast pjäxan med fram, sitter mycket bättre och han tycker det är roligare att åka.
    Rottefella-bindning funkar lika bra som en salomonbindning till barn =) Du kanske tänker på kabelbindning?
  • mammas4killar
    XcsM skrev 2012-12-05 14:42:37 följande:
    Rottefella-bindning funkar lika bra som en salomonbindning till barn =) Du kanske tänker på kabelbindning?

ja det gör jag, men kallar det för råttfällaSkrattande
Svar på tråden Vad för typ av skidor köper jag till en 4,5 åring?