• Leeroy
    Äldre 14 Nov 00:25
    4413 visningar
    7 svar
    7
    4413

    Vad heter barnprogramet från 80/90-talet?

    Jag är född -90 och när jag var liten gick det ett program på TV, så jag vet inte om de är från 80 eller 90-talet.

    Det är inte tecknat, men inte heller otecknat. Det är lerfigurer(?), samma stuk som på Skrotnisse. Jag minns bara att introt var någon form av nedräkning från 10 - 1 eller 0 och när nedräkningen väl var klar sköts en rymdraket (?) upp i luften, en explosion blev och massa eld och rök och grejer. Som alla andra barnprogram på den tiden var de flesta karaktärerna hjältar. Någon som har en minsta aning om vad det heter? Det är inte svenskt från början. Hjälp mig snälla. Jag blir tokig så som jag letat!

  • Svar på tråden Vad heter barnprogramet från 80/90-talet?
  • Äldre 14 Nov 04:09
    #1

    Det enda jag kan komma på är dr snuggles,men det stämmer inte riktigt med vad du beskriver.

  • Kip
    Äldre 14 Nov 04:28
    #2
  • Äldre 14 Nov 05:18
    #3

    Flyklåpa Grand Prix?

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 14 Nov 07:13
    #4

    Doktor Snuggles
    (Doctor Snuggles) - Uppfinnare och seriens berättare.

    Tick-tack (Tick-tock) - Doctor Snuggles fickur. Han är Snuggles främsta tidvisare, naturligtvis, som talar om vissa tidpunkter. Han är lite känslig för resor genom tiden och nedräkningar. Hans kusin är doktorns lata väckarklocka som har blivit Matilda Järndotters hjärta.

    Grävlis (Dennis The Badger) - Dr. Snuggles närmaste vän och pålitliga medhjälpare.

    Norpan (Knobby Mouse) - Nyfiken, ostälskande mus som bor i dr. Snuggles kök och ständigt ställer till problem.

    Willy och Charlie (Willie The Fox and Charlie Rat) - Kallade "rysliga rövarräven Willy och råttan Charlie" av dr. Snuggles och hans vänner; Willy är parets ledare och Charlie hans korkade hantlangare.

    Professor Erasmus Eminens (Professor Erasmus Emerald) - Världens ondaste trollkarl och dr. Snuggles ärkefiende.

    Trickelitrick, familjärt "Tricky" (Rickety Rick) - Dr. Snuggles levande arbetsbod.

    Matilda Järndotter (Mathilda Junkbottom) - Dr. Snuggles robot, byggd i syfte att vara hans assistent.

    Beata (Miss Hilda Nettles) - Dr. Snuggles strikta, men godhjärtade, hushållerska.

    Onkel Bill (Uncle Bill) - Upptäcktsresande som ständigt befinner sig på avlägsna platser runt om i världen.

    Söltrut (Coot Boot) - Brevbärarfågel med stor stolthet över sitt yrke.

    Kattamor (Grannie Toots) - Kattpensionatsägarinna.

    Kosmoskatten (Cosmic Cat) - Spåkatt och Kattamors goda vän.

    Förnäma Fru Näbbinos (Madame Dumpitoo) - Beatas väninna med ett mycket kort minne.

    Lord Snobbig (Lord Louis) - Madames greyhound.

    Valborg Vinägerflaska (Winnie Vinegar Bottle) - Häxa som bor i Salt- och pepparbergen

    Sirapsträdet (Treacle Tree) - Träd som står på Snuggles gård och drömmer om att få uppleva äventyr, vilket han en gång gjorde när han ville flyga.

    Senapsträdet (Mustard Tree) - Sirapsträdets realistiska vän.

    Puckly (Woggie) - En mycket vis fläckig kamel som lever bland molnen i regnbågslandet.

    Drömfåren (Lavender Sheep) - Får som lever tillsammans med Puckly och får alla barn på jorden att somna gott.

    Ankpelle (Jefferson) - Dr Snuggles talande paraply som även assisteras som Snuggles hoppstylta.

    Benny och Freddy (Benjy and Freddy) - Tillitliga Arbetskaniner

    Gojan Bojan - Onkel Bills papegoja

    Hugo (Hugo) - Groda som bor i dammen nära dr. Snuggles hus.

    Sprutti Bang-Bang (Dreamy Boom Boom) - Dr. Snuggles trogna rymdraket, otroligt nog byggd av en äppeltunna, en uppochnervänd badbalja och kastrull. Och dess startmekanism är rätt udda med. (Ett handtag som hänger på utsidan av badbaljan)

    Leta-rätt-på-allt-maskinen (Multi-Wherabouts Machine) - Uppfinning som kan finna det mesta.

    Skissografen (The Badgergraph) -

    Ritapparaten med vilken Grävlis drar upp ritningarna till Dr. Snuggles uppfinningar.

    Maskmobilen (The Wormobile) - Dr. Snuggles fordon för transport under och genom jorden. Det uppfann han i ett avsnitt när han skulle hälsa på Onkel Bill, men Snuggles raket "Sprutti Bang-Bang" kraschade tack vare en viss busmus.

  • Leeroy
    Äldre 14 Nov 09:38
    #5
    Kip skrev 2012-11-14 04:28:27 följande:

    Leeroy,


    I think you might be referring to Thunderbirds :)


    You can check out:    

    *
    " rel="nofollow" target="_blank">

     
    * en.wikipedia.org/wiki/Thunderbirds_(TV_series)  
    * www.amazon.co.uk/Thunderbirds-Complete-Series...

    Cheers,


      


    Thunderbirds it is, thanks!! :D
  • Kip
    Äldre 15 Nov 02:52
    #6

    My pleasure :)

  • Tue 17 Mar 2020 19:00
    #7

    Dr snuggles tror jag.

Svar på tråden Vad heter barnprogramet från 80/90-talet?