Varför går man till familjerätten?
Jag har försökt lösa umgänget med mina barns mor på det bästa sätt för alla inblandade.
Vi flyttade isär helt Augusti 2011. Då var dottern 7 månader. Jag hade barnen vh i början då jag studerade och försökte få ordning på lägenheten.
Dock krävde exet att vi skulle ha vv när dottern fyllde 1 år. Detta sammanföll så bra att det var sista terminen på högskolan och studierna gick åt helsike då jag bara kunde lägga ner hälften så mycket tid som mina skolkamrater.
Dock var jag tvungen då jag lovat det.
Även om det ledde till lite gräl ett tag.
Sommaren kom och vi fortsatte med vv ända fram tills nu i oktober då jag fick tillfälligt jobb.
Ett skiftjobb där jag ena veckan börjar kl. 6 och slutar kl. 15 och andra veckan börjar jag 15 och slutar 23:30.
Det tar ca 45 min att åka till jobb så morgnarna måste jag åka 5:15 och de sena kvällarna är jag inte hemma förrän närmre 0:30.
Då dagis inte börjar förrän 6:45 som tidigast och de stänger 16:45 som senast så kan jag inte ha barnen på veckorna. Inte utan att väcka barnen vid 4:00 på morgonen och lämna de till deras mor och sen hämta de på dagis på eftermiddagarna.
Personligen tror jag inte det är bra för barnen att behöva gå upp så tidigt.
Detta höll exet med om då hon hade varit tvungen att stiga upp tidigare än annars.
Andra veckan skulle jag inte kunna hämta barnen hos henne förrän kl. 01:00 på natten och det vore galet att dra upp barnen den tiden.
Särskilt som jag bara är anställd t.o.m. siste december.
Vi kom överens om att då jag bara kan ha barnen på helgerna så skulle jag ha de då.
Jag ansåg att det vore bäst för barnen att då få ensamtid med mig så jag skulle ha ett barn på helgen bara så de slapp konkurrera med varandra och samtidigt så kunde den andra få egentid med sin mamma.
Barnen är 5 och snart 2 så de är i en period då de verkligen konkurrerar och när man bara kan erbjuda 1-2 dygns umgänge så ville jag att de skulle kunna få kvalitétstid.
Dock har exet klagat över att hon inte får någon egentid alls nu trots att jag erbjudit mig att ha båda barnen om det är något hon behöver göra. När jag jobbar förmiddag så kan jag ha de några timmar efter jobb om hon vill t.ex. Men det räcker inte enligt henne.
Sen jag började jobba har hon hotat med att begära ensamvårdnad ifall jag inte accepterar hennes tider.
(att jag har båda barnen varje helg).
Jag har sagt att jag inte accepterar sådana hot och då har hon accepterat min lösning. Veckan efter så kommer dock hotet igen. Hon har gjort så två-tre gånger nu och idag fick jag ett samtal från familjerätten då hon vill att vi ska gå igenom FR för att få ett avtal.
Vad ska jag tänka på när jag kommer till familjerätten? Jag har fått en egen tid för att prata med dem.
Varför går man till familjerätten för något som enbart kommer vara krångligt i 1,5 månad till?
Hon påstår nu att min dotter inte klarar av att bara träffa mig på helger, att hon inte kan somna pga saknad och dåliga rutiner och att detta skäl är enda anledningen till varför vi måste ha ett avtal via FR.
Kan det stämma? Jag är tveksam själv.
Kan detta vara ett led i hennes hot om att begära ensam vårdnad?