• Erica Andreas

Har sjukgymnaster rätten att sjukskriva ? Får man ett intyg ?

Hej !

Har äntligen fått en tid hos sjukgymnasten imorgon, men bara en telefontid med min läkare på torsdag.

Har sjukgymnasten rätt att sjukskriva , och/eller får man ett intyg med sig till sin husläkare om vad felet är med en ?

Massa funderingar kring detta med sjukskrivning !*så rörigt*
    Mina chefer är så gulliga och förstår om jag inte kommer att jobba mer !

Kram på er och era magar !

• Svar på tråden Har sjukgymnaster rätten att sjukskriva ? Får man ett intyg ?
  • Anderssonskan

Tror inte att en sjukgymnast kan sjukskriva, men kan kanske skicka med en rekomendation om vad hon anser!

Är nu mycket svårt att få igenom en sjukskrivning, har själv suttit i samma sits, och höll inte på att få igenom min sjukskrivning.

Är du arbetsökande så måste läkaren skriva att du inte kan söka några jobb över huvud taget, och varför du inte kan det, annars så kommer bara fk att säja åt dig att söka andra jobb, även om du inte har kompetens el. utb. för det!

Hoppas att det löser sig för dig!

MVH Eva

• jesslin

Erica Andreas!
    De har inte rätt att sjukskriva utan det ska en läkare göra. Vad har du för besvär? Har ni någon MVCläkare? Om det är foglossning, brukar i alla fall FK godkänna det. Men läkaren måste ju först sjukskriva dig och det vet jag inte hur lätt det är. Jag blev helt sjukskriven i v 21(fram till BF), fastän de skulle vara hårda på MVC sade BM. Inte sjukskriva för foglossning innan v 25 och så. men jag stod på mig, fick komma dit i v 16 och då fastställde hon foglossning.
    Lycka till!

• Erica Andreas

Hej !

Jag har ju ett underbart jobb redan...så jag söker inte nytt, men min kropp orkar inte riktigt jobba, upp och ned från stolen och massa böj och spring hela tiden!
    Jag vill förlänga min sjukskrivning jag har nu för, foglossning,b-uppluckring och sammandragningar. (fick för två v)
    Min husläkare är inte så kunnig inom detta område tror jag, och min mvc läkare har semester till mitten av augusti !
    Så tänkte att sjukgymnasten skulle hjälpa min läkare att ställa korrekt diagnos !

Tänk att man ska behöva bevisa sig hela tiden för alla, har man ont så har man,annars så skulle jag vara på mitt arbete nu ! Saknar det.

Tack för eran hjälp !

Massa kramar till Er

• jesslin

Då hoppas jag att din sjukgymnast kan vägleda din husläkare. Vad jobbigt att din MVCläkare har semester.
    Lycka till imorgon.

• Babylangtan

Sjukgymnasterna får inte sjukskriva pat- endast läkare. Men husläkaren får väl ta och sjukskriva dig tills dess avtt MVC läk är tillbaka- så svårt är det ju inte. lycka till!

Svar på tråden Har sjukgymnaster rätten att sjukskriva ? Får man ett intyg ?