Hur mycket alkohol är för mycket?
Hej alla!
Lyssnade på P3 igår och de pratade om alkoholvanor. Att varannan person i Sverige känner någon som de tycker dricker för mycket och många är för fega för att säga till.
Då fick jag en tankeställare på mina alkoholvanor och blev lite intresserad av hur det ser ut för andra.
Jag är absolut ingen missbrukare av alkohol, men frågan är, hur mycket är ok att egentligen dricka? Vad anser alla andra. Man jämför ju med sina vänner och bekanta men om alla har en skev syn så får man kanske ingen realistisk uppfattning. Många (jag?) kanske därför får en skev bild av vad som är ok....
Min vecka kan tex se ut såhär:
Onsdag; en aw med 1-3 glas vin. Alternativt ett par glas till middagen med sambon
Fredag: aw/fest/middag 2-4 glas vin
Lördag: Middag/fest: 3-4 glas vin
Så kan en vanlig vecka se ut för mig. Give and take några glas, men på ett ungefär. Oftast dricker jag 2-3 gånger i veckan.
Förra veckan blev det; Onsdag två glas, fredag; två glas; lördag; 6 glas; söndag ett glas. Men då var det fler dagar än vanligt...De flesta gånger är det måttligt och jag blir absolut inte påtagligt berusad, men några gånger i månaden så händer det nog att jag blir så full så att jag mår riktigt, riktigt dåligt dagen efter. Detta ofta på lördagar, sällan på en vardag då jag är väldigt dålig på att jobba bakis.
Kan tillägga att jag aldrig dricker i min ensamhet utan allt det jag nämner ovan är i sociala sammanhang där man lite förväntas att dricka något.
Har sambo men inga barn.
Hur se era alkoholvanor ut? Hur mycket anser ni är ok, och hälsosamt att dricka?