• Anonym (För mycket)

Hur mycket alkohol är för mycket?

Hej alla!

Lyssnade på P3 igår och de pratade om alkoholvanor. Att varannan person i Sverige känner någon som de tycker dricker för mycket och många är för fega för att säga till.

Då fick jag en tankeställare på mina alkoholvanor och blev lite intresserad av hur det ser ut för andra.

Jag är absolut ingen missbrukare av alkohol, men frågan är, hur mycket är ok att egentligen dricka? Vad anser alla andra. Man jämför ju med sina vänner och bekanta men om alla har en skev syn så får man kanske ingen realistisk uppfattning. Många (jag?) kanske därför får en skev bild av vad som är ok....

Min vecka kan tex se ut såhär:

Onsdag; en aw med 1-3 glas vin. Alternativt ett par glas till middagen med sambon
    Fredag: aw/fest/middag 2-4 glas vin
    Lördag: Middag/fest: 3-4 glas vin

Så kan en vanlig vecka se ut för mig. Give and take några glas, men på ett ungefär. Oftast dricker jag 2-3 gånger i veckan.
    Förra veckan blev det; Onsdag två glas, fredag; två glas; lördag; 6 glas; söndag ett glas. Men då var det fler dagar än vanligt...De flesta gånger är det måttligt och jag blir absolut inte påtagligt berusad, men några gånger i månaden så händer det nog att jag blir så full så att jag mår riktigt, riktigt dåligt dagen efter. Detta ofta på lördagar, sällan på en vardag då jag är väldigt dålig på att jobba bakis.

Kan tillägga att jag aldrig dricker i min ensamhet utan allt det jag nämner ovan är i sociala sammanhang där man lite förväntas att dricka något.

Har sambo men inga barn.

Hur se era alkoholvanor ut? Hur mycket anser ni är ok, och hälsosamt att dricka?

• Svar på tråden Hur mycket alkohol är för mycket?
  • Tow2Mater

Tror det generellt anses som mycket, man är alkoholist med de mängderna, iallafall här på FL. Just nu undviker jag att dricka i veckorna utom vid mycket speciella tillfällen. Lägg till ett par ol under dagen på lordag så dricker jag nog ungefär lika mycket som dig. Och jag har dragit mer min konsumtion, under en tid var den gaska mycket hogre. Jag kan också dricka själv, antingen for att maken inte alltid dricker, eller for jag bara är ensam, forstår inte varfor det ofta verkar så oaccepterat, alkohol som alkohol, spelar väl ingen roll hur den intas. Bakfullheten har jag dock slopat, händer det nån gång har jag gjort ett stort misstag :)

Jag tycker det är ok, men kanske inte fysiskt hälsosamt. Men psykisk hälsa måste ju också få räknas ;)

• alice85

Jag dricker ungefär som du TS, är också sambo utan barn. Tänker att jag får passa på att leva ett liv med mycket fest innan jag har barn, för efter lär det inte bli så mycket av den varan!

• webby

Här på FL är man alkoholist om man ens funderar på att ta ett glas Flört

• Anonym

Jag skulle inte tycka att din konsumtion är märkvärdig, fast så dricker jag själv så där en 0,7 vodka när jag väl dricker

• 86an

Detta är hämtat från folhälsoinstitutets hemsida;
    Steget från liten risk till förhöjd risk är flytande och man känner idag inte till någon helt riskfri konsumtion. I undersökningar av riskbrukets omfattning i samhället måste man ändå göra en gränsdragning mellan riskbruk och icke riskbruk av alkohol. I sådana fall talar man om riskbruk när

en man dricker mer än 14 standardglas per vecka
    en kvinna dricker mer än 9 standardglas per vecka
    (ett standardglas innehåller 12 gram alkohol).
    Riskbruk av alkohol föreligger även vid intensivkonsumtion, d.v.s. när

en man dricker mer än 4 standardglas vid ett och samma tillfälle
    en kvinna dricker mer än 3 standardglas vid ett och samma tillfälle.

Ett standardglas vin motsvarar 15 cl vin.

Ursäkta om inlägget ser rörigt ut. Postar från mobilen.

• Tow2Mater
    86an skrev 2012-11-14 20:52:35 följande:
    Detta är hämtat från folhälsoinstitutets hemsida;
    Steget från liten risk till förhöjd risk är flytande och man känner idag inte till någon helt riskfri konsumtion. I undersökningar av riskbrukets omfattning i samhället måste man ändå göra en gränsdragning mellan riskbruk och icke riskbruk av alkohol. I sådana fall talar man om riskbruk när
    Risk för vad?
  • Anonym (klok)

Jag tycker inte det ser så märkvärdigt ut, skulle isf vara bakfyllorna.
    Själv dricker jag för ofta. Väldigt sällan för mycket.
    Man märker, om man som du börjat fundera, om man dricker av fel orsaker. I min mening är det det alla missbruk handlar om. När man gör det av fel orsaker. Du gör det i sociala sammanhang. Jag tar ofta en öl eller två själv, för alkoholens skull. Inte för umgängets skull, inte för smakens skull. för alkoholens.

I mitt fall kom det smygande men framför allt maskerat. jag hittade portvinets förtjusning (köpte ett vinlagringsskåp med en hel del dyra portviner på långtidslagring) och köpte från beställningssortimentet, alla portviner skulle provas, föras smakprovs-journaler för. Och jag drack ofta, för smakens skull, men i början var det kanske ett till två små portvinsglas per dag bara. flaskan kunde räcka fem dagar. när ekonomin sinade och jag köpte öl istället, förstod jag att smaken inte längre var allt det handlade om.

Och jag påstår inte att jag är alkoholist än. Men jag ska akta mig för att bli det.
    Jag dricker kanske fyra till fem dagar i veckan. ibland oftare. inte ofta mycket per gång. men av fel orsaker.

Den som är uppmärksam, kan klura ut om det är ett problem eller inte.
    En vän dricker lika ofta som jag. Och han kan supa till ordentligt relativt ofta, i sociala sammanhang. Ändå tror inte jag att han ligger i ngn riskzon medan jag gör det. Det handlar helt om varför man dricker. Och jag dricker för att döva.

• Anonym
    86an skrev 2012-11-14 21:13:36 följande:
    Tow2Mater: riskbruk för att utveckla alkoholism.

Jag lägger personligen ingen värdering i detta. Jag tror att alkoholbruk vad gäller hur mycket en person kan dricka mm är, precis som allt annat, individuellt.

Bifogar länk
    www.fhi.se/Vart-uppdrag/Alkohol-narkotika-dop.../
    Men EN fylla faller under det kriteriet, det är ett skämt ju.

Svar på tråden Hur mycket alkohol är för mycket?