• mammatillnovalie

Ullared med bebis

Hej. Jag vet inte om detta inlägg hamnar i rätt tråd men jag testar.

Jag och min sambo har planerat en resa till Ullared om 2,5 vecka. Vi åker enbart dit i syfte att handla massor av julklappar till barnen. Vi har två barn, dottern på 2,5 år stannar hemma hos sin mormor. Men vi har en bebis på strax över 3 månader som vi måste ta med eftersom att jag ammar.

Vi försöker planera resan efter sonens behov och det är ju allra viktigast att resan inte blir jobbig på något sätt för honom. Bilresan dit tar ca 7 timmar, det är 65 mil för oss att åka. Vi försöker planera in stopp efter vägen så han får sträcka på sig och inte blir ledsen och missnöjd. Han trivs väldigt bra i bilstolen och sover ofta flera timmar i den men jag vet att rekommendationen är att barn ska sitta i bilstol i ca 3 timmar åt gången.

Frågan är ju hur vi gör på Ullared? Är det någon som varit dit med bebisar? Jag har funderingar på bärsele men det kanske blir jobbigt för honom att sitta i bärsele längre stunder också? Vi har ju en vagn åt honom såklart men tar vi med den tar den upp hela bagageutrymmet och då får vi inte plats med påsar där. Sedan sitter ju han i baksätet när vi åker så då får vi bara halva baksätet att packa i och då kan man inte packa så det finns risk att det ramlar på honom.. Så en vagn att ta med är nästan uteslutet. Men för att han ska få det så bekvämt som möjligt så vill jag jätte gärna ha tips på hur vi kan göra. Ska vi ta två kundvagnar varav en han sitter i sin bilstol? Eller är vagnarna så pass stora där att själva liggdelen får plats i en kundvagn? Liggdelen från hans barnvagn dvs.

Kom gärna med tips!!!           

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-15 09:07
    Ví har alltså hyrt stuga en natt och ska dela upp shoppingen på 2 dagar. Och vi åker inte en helg utan mitt i veckan på en tisdag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-15 12:12
    Tack för era svar, tips och råd :) Nu ska vi göra det bästa av situationen för att få en sån trevlig upplevelse av Ullared och dess stugor som möjligt :) Det blir nog bra!

• Svar på tråden Ullared med bebis
  • Pissenisse

Ni måste nog ha med er vagnen, man är ju inte i butiken i en timme direkt... Det kan ju ta riktigt lång tid.

• Eleonor01

Är det verkligen så viktigt att åka dit? Kan inte du stanna hemma m barnet? Jag hade inte åkt dit å så långt m ett så litet barn

• längtande83a

Jag hade aldrig heller åkt dit med ett så litet barn (inget barn alls egentligen). Det är så mycket folk och sorl för hans små öron, mycket sjukdomar som hostas och nyses fram, har sett många med bärsele och med vagn men bebisar är sällan nöjda efter ett par timmar.

• Janniiike

Jag tycker det är väldigt lätt att ha med bebis till ullared. Där e ett jätte fint, lugnt amningsrum. Men du behöver absolut ha vagnen med dig. Det hade jag dom första gångerna till min dotter, men sen nu när hon e större tar jag med filtar och leksaker sen gör jag en liten lekplats i en egen vagn till henne. Hon e 1 o de funkar skit bra.

• Janniiike

Blir lite länge för bebisen att först sitta i bilstolen i bilen på väg dit, sen sitta där i affären med. Du kan ju göra som jag gör, dvs lägga bebisen i en egen vagn med filtar o så, men glöm då inte hänga över en filt över hela vagnen så bebben inte bländas av alla taklampor och störs av allt folk runt omkring.

• Rocktroll

Vi bor ganska nära så har varit där med dottern sedan hon var spädbarn. När hon var riktigt liten hade jag henne i bärsele och det var allra bäst och smidigast då det är näst intill omöjligt att ta sig runt där inne med en barnvagn...tycker jag. Hon hade inget emot det och sov oftast nästan hela tiden vi var inne i varuhuset. Men ta med er babyskyddet i vagnen om det skulle bli jobbigt att bära honom så får ryggen lite avlastning med.
    Bilresan kommer säkert gå jättebra :) vi bilade till finland med dottern när hon var 2 mån, 12 timmar enkel resa och med ett antal pitstop för matning och sträcka på sig gick det jättebra.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Momalicious

Jag hade aldrig åkt dit med en bebis eller ett mindre barn för den delen, särskilt inte om man har så långt att åka som ni har och verkligen inte nu såhär sent på året när det är extra mycket folk. Vi har två timmar dit och de gångerna jag varit där sen vi fick barn var jag där ensam. Din man kan väl ha telefonkontakt med dig om han undrar något istället och ha med sig en lista så kan du stanna hemma med bebisen.

• Milly79

Jag hade aldrig åkt dit med ett så litet barn med tanke på infektionsrisken. Om ni ändå beslutar er för att åka måste vagnen absolut med så bebisen får ligga bekvämt efter en så lång resa.

• Zargenta

Det går utmärkt att låna en av deras kundvagnar med modell bilstol på! Jag åkte med min 1månad gamla bebis förra året men hade då bilstolen i kundvagnen;) se till att varva mellan att bära lite bara för bebisens rygg! Amningsrum och skötbord finns på gekås och det är tur det ;)

• Rocktroll

De gånger det gått smidigast att ha med barn in dit är faktiskt när hon varit riktigt liten. Ju äldre dottern blivit desto jobbigare blev det med Tungan ute

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden Ullared med bebis