• Humlan88

    Måste man ha växter i sitt akvarium?

    Så trött på mina växter som dör, eller flyter upp till ytan. Dyrt att köpa nya hela tiden.

    Måste man ha växter i sitt akvarium, skulle vilja prova utan. Dör alla fiskar på en gång då eller?

    Tacksam för svar 

  • Svar på tråden Måste man ha växter i sitt akvarium?
  • Dr Mupp

    Jag har inga växter, mina malar mår bra.
     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Humlan88

    Jag har en kampfisk, några tetor, guppys, en mal. Då kan jag alltså prova utan. är det nåt speciellt man ska tänka på då? Typ göra rent oftare eller så?

  • Leeroy

    Jag har haft akvarium i många år och jag har upplevt att kretsloppet fungerar bättre med riktiga växter eftersom fiskarna utsöndrar koldioxid, vilket växterna tar upp som i sin tur utsöndrar syre.

  • kluckis

    Har du en bra pump som syresätter vattnet osv kan det säkert gå bra utan växter men tror endå fiskarna mår bättre med levande växter!


    kmv.blogg.se Första barnet-Bf 8jun ♥
  • stormviskaren
    puss skrev 2012-11-14 11:01:24 följande:
    Nej det måste man inte. Det har man bara för att det ska se fint ut.
    Det är inte bara för att det ska se fint ut, växterna är till för att det är den mest naturliga miljön för fiskarna Det ger en grön och frodig undervattensträdgård som oftast resulterar i bra vattenvärden och mindre skötsel. 
  • skogstjejen19

    Vi har varit utan växter i vårat 375 liters i alla år vi haft det ca 12 år, jag har ett litet (100liter) räkkar där jag har massor av växter, där i tillsätter jag koldioxid och växterna älskar det och växer så det knakar, får rensa ur växter så det går att se in i karet en gång i månaden.

    Det är en hel vetenskap att göra som man ska, men jag blandar jäst socker och bakpulver i en tom diskmedelsflaska i med vatten och skaka.

    Recept 1 liter vatten ca 37 grader, 1 kryddmått torrjäst1 kryddmått bakpulver, 1 deciliter strösocker.
    Skaka väl. Jäsningen bör ha kommit igång efter några timmar och ha full fart efter ett dygn.
    Man måste se till så det inte är för mycket i flaskan så det kan rinna ner i karet, oftast så seriekopplar man två flaskor och den sista flaskan fyller man till hälften med vatten.

    I med en slang i Yes flaskan och ner med den i karet det kommer börja bubbla inom någon timme.
    Det måste vara tätt så inget av CO2 rymmer ut på andra ställen än i karet, (det är inge farligt men man vill ju ha det i karet)

    Detta är halv överkurs men helt klart värt om man vill ha fina växter.
    Seriekopplar man 3-4 flaskor får man ett jämnare flöde och byter flaskorna allt eftersom så det hela tiden är en jämn tillförsel.

    man bör hålla koll på värdena i vattnet, men det ska man ju göra oavsett CO2 eller inte.

    Att vi inte kört detta i stora karet beror på att vi har ciklider där i som bara bökar upp växterna eller käkar upp dom.

     

  • Hermioney
    Humlan88 skrev 2012-11-14 10:55:29 följande:
    Så trött på mina växter som dör, eller flyter upp till ytan. Dyrt att köpa nya hela tiden.

    Måste man ha växter i sitt akvarium, skulle vilja prova utan. Dör alla fiskar på en gång då eller?

    Tacksam för svar 
    Jag hade akvarium i sju år med endast plastväxter

    Fick höra att levande växter gör den biologiska miljön bättre och att det absolut inte går att ha ett akvarium med levande fiskar utan levande växter. Trots det gick det alldeles utmärkt

    Fick senare höra (i zoobutiken) att numera tillsätts så mycket i maten att fiskarna klarar sig utan levande växter
Svar på tråden Måste man ha växter i sitt akvarium?