• giftgrodan

Glutenfri mjölmix vs vanligt mjöl?

Jag ska bjuda på middag och tänkte göra arla.se/Default____17653.aspx som efterrätt. En av de som kommer är glutenintolerant och jag undrar om jag kan ersätta vetemjölet med mjölmix och ändå få samma resultat. Har googlat och det står att jag måste "anpassa mängden", men det står tyvärr inte hur jag gör detta. Söker erfarna glutenfri-bakare!

• Svar på tråden Glutenfri mjölmix vs vanligt mjöl?
  • amiofo

nu har jag ju bara bakat vanlig kladdkaka men då har jag bara bytt ut-tagit samma mängd- och det har funkat jättebra .

• giftgrodan
    amiofo skrev 2012-11-14 11:29:50 följande:
    nu har jag ju bara bakat vanlig kladdkaka men då har jag bara bytt ut-tagit samma mängd- och det har funkat jättebra .
    ah, men då borde det ju vara ungefär samma i det där receptet också. Tack för svaret!
  • Muffins i magen

Ja det är bara att byta ut rakt av. Det är i jäsdegar som man kan behöva prova sig fram med mängd.

• Lindsey Egot the only one

Vad är det för mjölmix?
    Vissa glutenintoleranta tål ingen mjölsort utan man får byta ut till majsmjöl eller potatismjöl eller koka potatis, mosa den och använda.

• mammamebarn

Jag testade att byta rakt av när jag gjorde köttfärspaj, men det gick knappt att arbeta med, när pajen sen var klar var "botten" nästan oätlig, konstig konsistens och allmänt ointressant...
    Det var "glutenfria mjölmixen" vi använde. 

Svar på tråden Glutenfri mjölmix vs vanligt mjöl?