• Anonym (Undrande)

Skatt på sjukpenning?

Hej!

Vet att man efter 14 dagars sjukdom får 80% av sin lön som sjukpenning. Men vad ligger skattesatsen på? Om jag tjänar 22500:-/mån i normala fall, så blir det ju 18000:- att dra skatt ifrån. Hur mycket blir det netto? Försökt leta efter skattetabeller på Skatteverkets sajt, men det fanns väldigt många olika, vilket förvirrade mig något. Är det kolumn 5 jag skall gå efter?

• Svar på tråden Skatt på sjukpenning?
  • Anonym (Undrande)

Är det verkligen ingen som vet? Jag har aldrig varit sjukskriven innan, så jag har ingen aning!

• Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2012-11-14 14:25:22 följande:
    Är det verkligen ingen som vet? Jag har aldrig varit sjukskriven innan, så jag har ingen aning!

Smartast är väl att kolla med försäkringskassan eller skatteverket. Om du själv inte vet vilken skattetabell du ligger i så kan ju vi definitivt inte veta det.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-11-14 14:33:30 följande:

Smartast är väl att kolla med försäkringskassan eller skatteverket. Om du själv inte vet vilken skattetabell du ligger i så kan ju vi definitivt inte veta det.
    Jag vet precis vilken skattetabell jag ligger i vad gäller skatt på lönen, men det är väl annorlunda med sjukpenning? Det är väl högre skatt på den?
  • Stormorsan
    Anonym (Undrande) skrev 2012-11-14 17:15:07 följande:
    Jag vet precis vilken skattetabell jag ligger i vad gäller skatt på lönen, men det är väl annorlunda med sjukpenning? Det är väl högre skatt på den?
    Samma skattetabell men kolumn 5 istället för kolumn 1.
  • Anonym

Det är inte säkert att du får 80% av din lön. Det beror på om du slår i taket. Själv får jag INTE det iaf. Man behöver inte ha skyhög lön för att få mindre än 80%.
    Vet också att fk drar mindre skatt än de flesta kommuner så är man sjukskriven länge riskerar man restskatt. 

• Ms H

För mig har de dragit ca 29%, men jag det är mer än jag faktiskt ska betala. I så fall får jag ju tillbaka sen.
    Ja, det är högre skatt när man är sjuk än när man jobbar, pga jobbskatteavdraget.
    Ang hur stor sjukpenningen är, så är det lite mindre än 80%. Om jag inte missminner mig är det 77,6% man får (brutto).

• Anonym (Undrande)

Det är ju mysko! Vad är det som bestämmer hur mycket av lönen som istället "blir" sjukpenning? Vad reglerar om det är 80% eller lägre?

Ursäkta en novis... men det kan vara bra att läsa in sig på det nu. 

• Ms H

Det är aldrig 80%, men strax under. Man tar sin SGI och multiplicerar med 0,97. Av den summan får man sen 80%, förutsatt att man har en årslön på max 7,5 prisbasbelopp(ca 330 000kr). Har man högre lön får man räkna på 7,5 prisbasbelopp. Detta gäller det första året, är man sjuk längre sjunker sjukpenningen.

Svar på tråden Skatt på sjukpenning?