• Anonym (pipet)

Plötsliga korta hörselbortfall och pip i öronen - hjälp vad händer??

Jag får ibland, helt plötsligt och det kan komma när jag ser på TV/pluggar/promenerar/när som helst, plötsliga och korta hörselbortfall eller pip i örat.

Det kan komma på båda sidorna men alltid på en sida i taget.
    Så jag sitter och pluggar och plötsligt så börjar ett ganska högt pip i mitt högra öra. Det piper sådär högt att jag ibland undrar om det piper i lägengeten någonstans. Sen efter ett par minuer så avtar det och försvinner..
    Och ibland så blir det så att plötsligt så blir hörseln väldigt nedsatt på ena örat. Det är som att det slår lock fast ändå inte på något skumt sätt.. Och så är det så ett par minuter innan det släpper..

Har fågat husläkaren men han kunde inte förklara.. Bör jag söka neurolog eller så?
    Vad kan detta bero på??
    Är lite orolig...       

• Svar på tråden Plötsliga korta hörselbortfall och pip i öronen - hjälp vad händer??
  • Anonym

Jag har likadant, men är inte orolig.. ska man bli det??

tänker att det är nån slags tinnitus...? och det finns det ingen botning mot... 

• Anonym

va, så får väl alla ibland? Jag har det iaf, har aldrig tänkt att det är nåt farligt...

• Anonym (pipet)

Åh va skönt att det är fler som har det..
    Ingen av mina vänner som jag frågat har någonsin upplevt att hörseln plötsligt försvinner nästan helt på ena örat..

• Vanilla ice queen

Så får jag med. Slår lock för ena örat och så börjar det tjuta sen försvinner det efter ett litet tag. Har aldrig varit orolig för vad det beror på dock...

• Greger

Helt normalt skulle jag gissa. Har levt med det där nästan hela livet och än har jag inte dött
    Har du varit öronbarn?

• Anton Chigurh
    Vanilla ice queen skrev 2012-11-14 14:24:44 följande:
    Så får jag med. Slår lock för ena örat och så börjar det tjuta sen försvinner det efter ett litet tag. Har aldrig varit orolig för vad det beror på dock...
    Har exakt samma, har heller aldrig varit orolig, det försvinner ju varenda gång....
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anonym

Jag har tinnitus i form av konstant brus i öronen. Lyckligtvis har jag lärt mig att koppla bort det. Ända sen jag fick tinnitus (18 år sen, på ett disco) så har jag upplevt det du beskriver. Kanske inte hörselbortfall men ett högt pip som kommer plötsligt o varar i några sekunder. I början var jag orolig, men det går alltid över. Jag inbillar mig att det har med min tinnitus att göra, men det kanske det inte har..

• KaSaM

Har haft tinnitus i över 18 år, började som ett pip som en dag inte försvann, jobbigt ljud som ligger på samma frekvens som en tv som är igång. Det kom sig av att jag lyssnade på freestyle för högt som korkad och världsbäst allsvetande 17 åring
    Har idag lärt mig leva med det och kan i de flesta sammanhang koppla bort det. Är ibland dock otroligt irriterande och frustrerande när man vill ha det tyst och det inte är möjligt.

• Anonym

Jag fick så förra året. Fast då ett ihållande hörselbortfall som varade över något dygn eller så (ensidigt). Sökte vid det tillfället läkare (blev också lite yr och började tro att jag fått stroke eller något) och han sa att det var något som kallas för plötslig dövhet. Han berättade också att det ofta föregås av tinnitus samt att de flesta som får det aldrig söker vård eftersom tillståndet oftast hinner gå över innan man börjar tro att man blivit sjuk på allvar. 

För en mindre del av de som drabbas kan dock tillståndet bli permanent.  

• Kallekallekalle

Helt naturligt och beror på en tillfällig tryckförändring i örat pga tex spänning i nacke, axlar. Felaktig sittställning mm.

• Anonym (Lina)

Hur gick de för er andra? Nån som fick yrsel också?

Svar på tråden Plötsliga korta hörselbortfall och pip i öronen - hjälp vad händer??