• Anonym

Panikkissnödig-fast jag inte är kissnödig

För snart 10 år sen så var jag ute på sjön med några kompisar, vi drack öl och sen åkte vi hem igen. På vägen hem så blev jag jätte kissnödig men vågade inte säga något för ena kompisens storbror och hans kompis var med(fråga mig inte varför jag inte vågade säga till).
    Hur som blev jag bara mer och miss kissnödig, blåsan krampade och det gjorde otroligt ont.
    Jag hoppade till slut i sjön med kläderna på.
    Ett av dom mest pinsamma ögonblick i mitt liv.
    Sen den dagen får jag akutkissnödighetskänsla om jag är i en situation där jag inte kan gå på toa när jag vill.
    Det känns precis som att jag ska kissa på mig när som helst.
    Detta har lett till att jag går på toa rätt ofta som i sin tur att lett till att min blåsa har blivit mindre.
    Hela mitt liv kretsar kring detta problem.
    Jag kan inte gör något normalt.
    Jag åker inte buss.
    Jag åker inte ut på sjön.
    Jag kan inte gå på stan om jag inte vet att det finns en toa jag kan låna någonstans.
    Jag kan inte gå på promenader med kompisar om jag inte kan gå på toa någon stans.
    Jag kan banne mig inte göra någonting.
    Jag kissar alltid det sista jag gör innan jag lämnar hemmet och sen tar det inte många minuter innan den där obehgliga känslan infinner sig.
    Jag har pratat med psykolog, jag har gått hos en urolog, jag har testat kbt, jag har ätit lugnande medicin.
    INGET hjälper.
    Jag försöker ibland att göra normala saker som att gå på bio, gå på stan osv men då måste jag alltid se till att ha 5:or / 10:or i plånboken till betaltoaletter.
    Jag blir alltid så himla nervös innan jag ska iväg vilket leder till att magen ballar ur och jag blir dålig i magen.
    Då blir det ytligare en nervositets-grej att oroa sig över.
    Det är en ond jävla cirkel och jag blir tokig.
    Jag vill kunna leva NORMALT!

Jag är 25 år, har barn och är inlåst i mig själv.
    Jag ska iväg och provjobba på ett nytt jobb nästa vecka och är skitnervös.
    Tänk om jag får dom där panikkänslorna och bara rusar ut därifrån:(

Är det någon som har varit i samma sits? Är i samma sits?
    Eller har tips?

• Svar på tråden Panikkissnödig-fast jag inte är kissnödig
  • Anonym

Alltså det här låter väl sjukt men du kan inte prova att ha blöja? Då vet du att om du måste kissa så kan du göra det, fast ingen toa finns i närheten. Jag är ingen blöjfetishist, tänkte bara att det kanske kunde få dig att känna dig lugnare.

• Anonym (Låtsasläkaren :D)

Har du försökt att slappna av när du får den känslan eller testat se hur länge du kan hålla dig? För det kan vara så att din hjärna spelar dig ett spratt.

Har du kollat att du inte har urinvägsinfektion eller diabetes?

Har dom kollat kapaciteten på urinblåsan, de kan vara så att du får spasmer, sen så kan den ha dragit ihop sig men de finns mediciner som gör att blåsan vidgar sig. 

Kollade urologen  att de inte har blivit nå skador på blåsan efter du höll dig så länge? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-14 15:29:47 följande:
    Alltså det här låter väl sjukt men du kan inte prova att ha blöja? Då vet du att om du måste kissa så kan du göra det, fast ingen toa finns i närheten. Jag är ingen blöjfetishist, tänkte bara att det kanske kunde få dig att känna dig lugnare.
    Vet du, tanken har slagit mig :/ Jag använder nästan alltid binda ifall det skulle komma några droppar.
    När jag bara går hemma eller sitter på jobbet så kissar jag allt mellan var 3:e och var 4:e timme. Men är jag på tex stan så måste jag kissa en gång i kvarten-var 30:e min. Det är den psykiska stessen som triggar blåsan.
    Jag har ju aldrig kissat på mig men det är ju för att jag springer på toa i tid och otid.
    Vissa dagar så är jag inte speciellt kissnödig och andra dagar så är som om blåsan fylls på onormlat mycket.
    Allt är oberoende av vad jag dricker eller äter. Dricker jag inte alls, vilket jag skiter i att göra ibland om jag ska iväg, så blir det snarare värre. Då produceras det ännu mer urin :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-14 15:37:29 följande:
    Vet du, tanken har slagit mig :/ Jag använder nästan alltid binda ifall det skulle komma några droppar.
    När jag bara går hemma eller sitter på jobbet så kissar jag allt mellan var 3:e och var 4:e timme. Men är jag på tex stan så måste jag kissa en gång i kvarten-var 30:e min. Det är den psykiska stessen som triggar blåsan.
    Jag har ju aldrig kissat på mig men det är ju för att jag springer på toa i tid och otid.
    Vissa dagar så är jag inte speciellt kissnödig och andra dagar så är som om blåsan fylls på onormlat mycket.
    Allt är oberoende av vad jag dricker eller äter. Dricker jag inte alls, vilket jag skiter i att göra ibland om jag ska iväg, så blir det snarare värre. Då produceras det ännu mer urin :(

Dricker du inte alls eller för lite blir urinen koncentrerad och det kan kännas som när man har urinvägsinfektion, dvs riktig panikkissnödighet fast blåsan inte alls är full. Så blir det för mig iaf.
  • Anonym
    Anonym (Låtsasläkaren :D) skrev 2012-11-14 15:34:12 följande:
    Har du försökt att slappna av när du får den känslan eller testat se hur länge du kan hålla dig? För det kan vara så att din hjärna spelar dig ett spratt.

Har du kollat att du inte har urinvägsinfektion eller diabetes?

Har dom kollat kapaciteten på urinblåsan, de kan vara så att du får spasmer, sen så kan den ha dragit ihop sig men de finns mediciner som gör att blåsan vidgar sig. 

Kollade urologen  att de inte har blivit nå skador på blåsan efter du höll dig så länge? 
    Ja, det hjälper ett tag men sen måste jag gå på toa.
    När jag får dom där panikattackerna så blir jag alldeles svettig, får hjärtklappning och panikkänsla i hela kroppen. Jag måste på toa direkt då!
    Är jag med tex min sambo i bilen (han vet om mitt problem) så ber jag honom bara att stanna vid nästa toa och då känns det mycket lättare.

Ja, dom kollade med ul. Sen fick jag kissa i ett litermått varje gång jag gick på toa under tpy 2 veckors tid och skriva upp klockslag för att se hur mycket min blåsa kunde ta som mest osv. Har för mig att det var typ 7-8 dl på morgoenen och då var jag verkligen superkissnödig.

Nej, dom kollade nog inte efter skador. Dom kollade med ul och allt såg bra ut.
    Dom menade på att nervtrådarna i min blåsa hade blivit skadade/överkänsliga av mitt psykiska problem.
    Hela problemet sitter väl egentligen psykiskt men det är svårt att ignorera när det dyker upp för det känns verkligen som om jag ska kissa på mig när som helst :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-14 15:40:26 följande:

Dricker du inte alls eller för lite blir urinen koncentrerad och det kan kännas som när man har urinvägsinfektion, dvs riktig panikkissnödighet fast blåsan inte alls är full. Så blir det för mig iaf.
    Jo, så blir det för mig också. Därför försöker jag att alltid dricka normala mängder av allt.
    Anonym skrev 2012-11-14 15:41:54 följande:
    Ja, det hjälper ett tag men sen måste jag gå på toa.
    När jag får dom där panikattackerna så blir jag alldeles svettig, får hjärtklappning och panikkänsla i hela kroppen. Jag måste på toa direkt då!
    Är jag med tex min sambo i bilen (han vet om mitt problem) så ber jag honom bara att stanna vid nästa toa och då känns det mycket lättare.

Ja, dom kollade med ul. Sen fick jag kissa i ett litermått varje gång jag gick på toa under tpy 2 veckors tid och skriva upp klockslag för att se hur mycket min blåsa kunde ta som mest osv. Har för mig att det var typ 7-8 dl på morgoenen och då var jag verkligen superkissnödig.

Nej, dom kollade nog inte efter skador. Dom kollade med ul och allt såg bra ut.
    Dom menade på att nervtrådarna i min blåsa hade blivit skadade/överkänsliga av mitt psykiska problem.
    Hela problemet sitter väl egentligen psykiskt men det är svårt att ignorera när det dyker upp för det känns verkligen som om jag ska kissa på mig när som helst :(
    Men kan du ha en Överaktiv Blåsa? Du kan ha Ärrvävnad om har missat de. Blåskatarr? Stressinkontinens?

Men på danderyssjukhus så kan dom kolla Trycket i blåsan, vilket jag tror att du verkligen behöver göra och även undersöka Njurarna. Ibland så tänker inte läkare på sånt så de kan vara bra att ta upp de, men är de en urolog eller en uroterapeut då går till?
  • alexs mamma

Jag tror att dina besvär skulle kunna botas med hypnos. Kolla upp detta det låter som någon slags fobi och det har jag hört ska vara rätt lätt behandlat med hypnos...

• Miniatyr

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med urinvägarna och urinblåsan.
    Jag hade dessutom som yngre problem att "hålla tätt" om jag skrattade. Detta tillsammans medförde att jag jämt hade ett ständigt fokus på om jag var kissnödig eller inte. Självklart gjorde denna rädsla och oro att jag jämt kände mig kissnödig. Precis som du, kände jag att jag inte kunde göra saker just för att jag var så rädd att bli kissnödig. Det var ett riktigt helv*te rent utsagt.

För mig var det till och med så knäppt att jag inte kunde ha vissa kläder för att jag upplevde att jag kände mig mer kissnödig i dem än andra. Min värsta skräck var när vi skulle åka skidor och snowboard. Då skulle man ju ha på sig en stor, klumpig overall som gjorde att jag kände att jag inte bara kunde gå och kissa när jag behövde eftersom det tog sådan tid och var krångligt. Då när jag hade klätt på mig hade jag ju hunnit bli kissnödig igen ungefär. Oftast fanns det ju heller inte ens någon tillgång till toalett. Och det var ju inte bara att smidigt sätta sig i skogen när man har en jäkla overall. Dessutom gjorde kylan att jag blev ännu mer känslig. Idag har jag inte längre några problem eller rädslor kring detta :)

Jag fick konstaterat av en urolog att jag fått en lite överkänslig blåsa efter alla infektioner. Jag hade dock troligtvis inte märkt av detta om det inte var så att jag jämt hade sådan fokus på om jag var kissnödig eller inte.

Jag tvingar mig att inte gå och kissa så fort jag vill, för jag vet att det ändå bara kommer några droppar. Om jag ska ut och gå en promenad så försöker jag att INTE gå på toaletten precis innan även om det ibland är väldigt svårt. Genom att utmana mig själv på dessa sätt har jag lyckats få bort fokuset från "kisseriet" och behöver inte gå på toaletten alls lika ofta.

Jag brukar ofta ta en "säkerhetskiss" innan jag ska iväg på något viktigt, men sen brukar jag kunna hålla mig mesta delen av tiden och har ett normalt liv :) Jag har till och med klarat av att göra saker trots att jag har urinvägsinfektion (vilket ju innebär att jag får ännu mer fokus på kisseriet eftersom det dessutom gör ont), vilket jag tyvärr får väldigt ofta. Nu är det bara att jag ska bli av med det där "säkerhetskisset" som jag gör, även om jag inte behöver kissa, tex innan jag ska äta eller ska iväg men det kommer nog ge med sig det också.

Viktigt är att dricka mycket annars blir det som sagt ännu värre.
    Klä dig varmt också för om du börjar frysa blir man mer känslig.
    Försök att gå på spontanta promenader om du har tid och kissa för guds skull inte precis innan eller efter ;)

Om du har fått konstaterat att din blåsa är helt normal så tycker jag att du ska prova att utmana dig själv lite mer. Det är väl tyvärr mitt bästa tips :(

Miniatyr skrev 2012-11-14 19:17:24 följande:
    Jag har till och med klarat av att göra saker trots att jag har urinvägsinfektion (vilket ju innebär att jag får ännu mer fokus på kisseriet eftersom det dessutom gör ont), vilket jag tyvärr får väldigt ofta. 
    Äter du samma sorts medicin varje gång? Be annars om en annan sort så kanske du kan slippa ständiga infektioner. Har en bekant som fick de jätte ofta till hen fick en annan sort och det har inte kommit tillbaka på flera år efter den behandlingen Glad
Svar på tråden Panikkissnödig-fast jag inte är kissnödig