Medicinering adhd eller inte ?
Jag blir tokig!!!!! Ska jag medicinera eller inte???
Du som har bra erfareneheter!!! SKRIV!!
Du som har dåliga erfarenheter!!! SKRIV!!!!
Jag blir tokig!!!!! Ska jag medicinera eller inte???
Du som har bra erfareneheter!!! SKRIV!!
Du som har dåliga erfarenheter!!! SKRIV!!!!
Jag hade medicinerat. Har en man med ADHD, han var utan sin Concerta en dryg månad i sommras när han hade semester och ja, det var aningen påfrestande kan jag säga för mig. Tom han kände när han började med medecinen igen att det var skönt att komma igång igen (han fick nästan inget gjort innan).
Får dottern diagnos så kommer jag absolut pröva medecinering men självklart "utvärdera" för att se om det går bra eller inte.
Hur länge hade han medicinerat när han gjorde uppehåll och varför ville han göra uppehåll??
Jag känner ju att jag skulle vilja ändra på hela samhället så att alla vi olika individer fick plats och det bästa ut varje person fick plats. Men det är ju rena utopier....
Tänker nog fortfarande att adhd är lika med dålig mamma (iaf mitt barn) INGEN annan menar jag nu... Ja, ni hör ju hur förvirrad jag är. Jag respekterar verkligen alla som medicinerar men kan inte komma dit själv... Har alltid varit emot medicinering... ADHD är ju ingen SJUKDOM....
Och...
Varför triggas deras belöningssystem igång och varför är de suckers för centralstimulerande...??? Ska jag mota olle i grind genom att medicinera ???? Så han inte självmedicinerar??? Erfarenheter någon???
Finns det någon med adhd som har "lyckats" utan medicin och mår bra ändå???
Medicineringen handlar inte om att få en person att passa in eller bli "normal" (även om det kanske lät lite så på mitt första svar :)). Det är en hjälp för personen att orka med vardagen med allt vad det innebär. ADHD är precis som du säger ingen sjukdom men det finns flera saker som inte är sjukdommar men som ändå kräver hjälpmedel odyl. Tänk på någon som har nedsatt hörsel de vill ju ha en hörapparat. Det här är lite samma sak :)
Min man har ätit medecin som liten och tyckte inte om det då. När vi träffades för 10 år sen så åt han det inte. Började efter ca 5 år när vi fick en dotter efter att jag nästan krävt det för han mådde inte bra då. Sen dess har han ätit Concerta och det gör stor skilland på ork och humör. Att orka med att jobba, passa tider och jobbiga barn :) (Vi har en 5 åring och en 1 månaders bebis). Anledingen till pausen i sommras var dels en receptmiss från läkarna så han hade för lite medicin men också för att han ville se hur han mådde utan.
Min man självmedicinerade mycket innan Concertan. Hjärnan ligger ju lågt i "vakennivån" och därför reagerar personer med adhd väldigt positivt på centralstimulerande så OM de testar så är chansen stor att de fastnar och fortsätter. Att ge medicin är ett sätt att få tonåringar med adhd att orka med lektioner, att ha ro att göra saker utan att leta adredralinkickar och dess kompisar att orka med dem (hälsar min man för hans kompisar har en tendens att "sparka honom på smalbenet" och säga "du är dryg!" :)).
Självklart går det att klara livet utan medicinering men pratar du tonåringar eller barn/vuxna med problem just nu, så hade jag satt in medicinering för det krävs mycket mer för att orka med vardagen utan medicin än med medicin. Vet att jag pratat med någon över nätet som ville klara vardagen utan medicinering (vuxen och hade ett barn, ensamstående) men kommer ihåg att hon påpekade att det var tufft!
PS. Släpp all tankar på "dålig förälder". Det har ingenting med det att göra. Min man hälsar att ge personen mecinnering för att det kommer hjälpa denna i längden.
Min son går i nian och vi har sattit in mediciner. Det finns inte en chans att han klarar skolan utan medicinerna nu, de har många och långa projekt och uppsatser som de arbetar med i flera veckor. Utan medicin räcker hans koncentration 10 minuter. *s*
Jag känner inte att jag är en dålig mamma- jag är en BRA mamma som försöker hjälpa honom att få så bra skolresultat som möjligt. Betygen han får nu påverkar vilken linje han kommer in på vilket påverkar...ja, ganska stora delar av hans liv.
Än så länge har vi inte kommit upp i stor dos nog att det ska märkas skillnad, vi ska öka dosen imorgon och jag hoppas det snabbt ger resultat.
Jag är livrädd att han ska börja självmedicinera annars! Han har redan provat lite grejer, så det var inte långt ifrån att han verkligen började på allvar. Nu slipper han det och får det han behöver via medicinerna.
Min sambo kör helt utan mediciner, han har också adhd men klarar sitt jobb bra utan. Han är lite "rörig" och har svårt med strukturen, men jag är den som har koll på allt viktigt så det funkar bra. *s* Han har aldrig självmedicinerat någonting.
Ge medicinerna en chans- man kan ju sluta om det verkligen inte passar barnet.
Vi har nog bara bra erfarenheter. Lite biverkningar, främst i början men den positiva effekten överväger.
När sonen var 5 år och inte fått någon diagnos än så började vi med Omega, det gav bra effekt. Vi gav MorEPA mini. Vi testade även Eye Q, neutrala kapslar och tuggisar.
Sen när han var 7 år, och fick diagnosen ADHD och Atypisk Autism började vi att ge Strattera, vi fortsatte med Omega och efter något år la vi till PlusEPA. Det är endast Omega-3 delen EPA som har bäst effekt på de med aggressioner.
Han hade ångest och insomningsproblem och vi började med att ge honom Atarax till kvällen när han var ca 8 år.
Efter ytterligare ett tag började vi med först direktverkande Ritalin men sen har vi gått över till Ritalin med modifierad frisättning.
Sen i nu i sommar har vi även börjat med Circadin som är Melatonin, kroppsegna hormonet som gör att man somnar på kvällen.
Ni är sonen 10 år och fungerar bra i skolan, har inte så mycket utbrott och mår förhållandevis bra. Han verkar ha en del årstidsrelaterad depression på hösten.
Jag hade inte satt in mediciner om det vore ett barn. Det skulle inte kännas bra då hjärnan utvecklas, det är något man kan ta till då absolut inget annat fungerar som en sista utväg. Då ska man ha provat ALLT innan. Det som kan hjälpa är strikta rutiner, skippa socker helt, låt han/hon få ut energi genom någon idrott, omega 3 tabletter, bildschema hjälper för en del.
Åhh.. TACK för att ni tar er tid alla tre!!!
Känner att jag har en bit kvar innan jag provar medicin.. Vi ska starta asp-utredning snart om vi får igenom det..
Jag tycker att det är svårt att bedöma själv om han ska ha medicin men det är ju sant att man får jobba väldigt mycket utanför skolan med läxor och skrivövningar. Han går i trean nu och har det jättetufft med lektioner som han inte är motiverad att var med på.
Suck... Tacka din man Napo för att han delar med sig. Vad självmedicinerade han med? Alkohol? Droger?
Vi kom på ikväll att pojkens pappa slappnar av med ett sexpack öl VARJE kväll för att kunna slappna av... Och dricker mycket på helgerna... Annars jobbar han ihjäl sej.... =/ Förmodligen självmedicinering... Men är inte alkoholist... Han sköter jobb och familj... Men som sagt så är det ju en tydlig signal...
Måste natta de små nu men Tack igen för svar och skriv gärna mer. Jag kommer läsa mer senare ikväll eller imorgon.
Kram på er
Åh nu ser jag att fler har svarat ! Tack ni med.
En klok tanke med att hjärnan utvecklas ff. Det väger emot. Jag vill ju träna honom så den utvecklas rätt... utan mediciner...
En del säger att man hämmar och andra att man hjälper utvecklingen....
Tittar in imorgon igen !! Underbart att få svar och olika åsikter!!