Sluta med nattblöja?
Nattblöjan är en kär liten vän som är svår att slita sig från!
När ungefär slutade era barn med nattblöjan? Har ni några tips att ge till en som är mitt i det?
Nattblöjan är en kär liten vän som är svår att slita sig från!
När ungefär slutade era barn med nattblöjan? Har ni några tips att ge till en som är mitt i det?
Om han är rädda för att kissa i kalsongerna; låt honom sova utan. Om han är rädda för att vakna i nerkissad säng ta honom på toan igen och säg sen att blöjan inte behövs. (Vi har haft på blöja om han somnat hastigt innan vi hunnit med sista toabesöket) Om olyckan är framme någon gång så trösta och byt i sängen utan att på något sätt visa missnöje över situationen. Och till sist:
"Nu är blöjorna slut"
Nattblöjan hade vi kvar efter att han slutat med blöja på dagen, men det var mot slutet mest av bekvämlighet. Mig spelade det inte så stor roll men min man hade svårt att städa i ordning efter "olyckor". Det var dock en väldigt kort period, kanske ett par månader längre än vad som hade behövts. I skarven när vi tog bort blöjan så tog vi alltid upp sonen att kissa när vi gick och lade oss, utifall att. Men efter nån månad så behövdes inte det heller längre. Jag tror att han har varit helt torr sen han var drygt fyra år.
Min äldsta var 4 år (3 år dagtorr) och yngsta var 3 år (2 år dagtorr).
Vi gjorde inget speciellt utan väntade tills dom var torra på dagen och tills dom kände sig säkra på natten...
Dottern slutade med blöja (dag och natt) ett par månader efter 2 års dagen. Sonen som snart fyller 3 år har inte slutat alls och är inte ett dugg intresserad än tyvärr
Slutade med både blöja både dag och natt några månader innan 3årsdagen. Kanske tog 2-3 veckor med att bara ha blöja på natten. Vi frågade om hon ville prova utan och det ville hon och det gick bra, så fortsatte vi så.
Låt barnen ha nattblöja tills kroppen är tillräckligt utvecklad för att hålla tätt hela natten. Att inte kissa på sig under natten kan barnen inte styra själva med vilja, utan handlar enbart om kroppens mognad. När barnet vaknar med torr blöja ett par nätter - en vecka kan man prova att sluta med nattblöjan. Men va snabba att ta av blöjan direkt när barnet vaknar så att inte morgonkisset kommer i blöjan!
Om barnet fortfarande vid 6 års ålder behöver blöja på natten ta kontakt med barn- och ungdomsmedicinska mottagningen/ urologmottagning för hjälp.
Våra slutade med dag och nattblöjan samtidigt. Skedde aldrig olyckor
Saknar alternativet 1-2 år.
Våra har varit runt 1½ så blev tvungen att rösta 0-1 år eftersom det alternativet passade bäst