• Malle

Sova i ergonomisk sittdel?

Ska köpa sovvagn att ha på förskolan och har lite funderingar på hur det är för barnen att sova i vagnar med ergonomisk sittdel. Är en sådan vagn något att ha som endast sovvagn? Lutar man hela sitsen eller finns det ergonomisk sitdel där man kan luta endast ryggdelen? Låter kanske dumt.. men jag har aldrig tittat ordentligt på en sådan vagn. Känner ingen som har en sådan och behöver därför hjälp av er som har en sådan. Jag vill ha en rymlig sits där det får plats åkpåse och som kan användas till 3 år om det skulle behövas.

Eller ska jag helt enkelt enbart titta på vagnar liknande Brio Happy och Emmaljunga City Cross?

Ge mig lite tips och ideer!

• Svar på tråden Sova i ergonomisk sittdel?
  • Vickan I

Har du tänkt ha den som sovvagn och då särskilt till barnet är närmare tre år så ska du inte kolla på en vagn med ergonomisk sits. De är små i sitsarna och du tippar hela sätet.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Johanniee

Jag jobbar på förskola och mitt råd är absolut att titta på vagnar i stil med emmaljungas eller brio happy. Ergonomiska sittdelar tvingar barnet att ligga likadant hela tiden. De kan inte röra sig eller ligga på sidan om de känner för det. Jag tycker det är viktigt att det finns ordentligt med plats till barnet så att det  inte ligger som en packad sill nu när det krävs lite mer kläder och filtar på vintern. Satsa på en bra åkpåse när du ändå är i shoppartagen :)

Lycka till!

• Malle

Som jag misstänkte så är det inte något att leta efter. Tack för era svar! Nu kan jag hoppa över dessa annonser och koncentrera mig på det som kan vara något att ha!

Svar på tråden Sova i ergonomisk sittdel?