• Anonym (Kluven)

Lämna min sambo & familj för utomlands? Behöver stöttning/råd!

Hej, behöver lite hjälp/stöttning. Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har sedan tidig tonåring känt som jag inte är "hemma" i Sverige. Sen hjälpte det inte när jag var 15 år att åka till grekland. Har varit lite runt om i medelhavet. Jag kan inte släppa det. Jag älskar värmen, färgerna, kulturen. Min sambo har sen ett tag tillbaka sagt att han funderat ett tag och känt att han är mitt "bagage", som håller mig tillbaka från min dröm. 

Jag läste i en tidining, där en kvinna hade känt samma sak. Hon och hennes man åkte utomlands 1-2 veckor varje år under vinter för att hon skulle må bättre. Men direkt hon klev av planet i Sverige mötes hon av kylan, det trista och grå Sverige. Inget liv och rörelse etc. Jag känner likadant. Men jag har hela mitt liv här. Vågar inte. Min sambo vill bo här. Jag är vill verkligen inte förlora honom och leva utan honom. Men jag dagdrömmer om medelhavet så ofta. Tänker på det, ser bilder osv. Har till och med kollat lägenheter att hyra och jobb som finns. Kollat vilka städer som är bäst. Men hela min familj, släkt & vänner är här. Jag skulle heller inte vilja göra ett misstag och förlora honom. Men han säger att det känns som jag ger upp min dröm samt att jag inte är "här" helhjärtat och han är rädd att jag aldrig kommer vara det pga att sverige inte är något för mig. Jag kommer troligtvis aldrig sluta drömma om det. 

Han tycker att det kanske är en bra ide om jag testar att vara där 6-12 månader och känner efter. Men han hoppas självklart att jag inte vill bo där utan att jag mer kan känna mig trygg att jag "gjort" det. Då jag även känner att om jag aldrig kommer göra det så kommer jag sitta 80år och ångra mig så mycket. Om jag inte i alla fall testar på och bor där ett tag.

Snälla hjälp mig, tycker ni jag ska lämna allting och bosätta mig där?  

• Svar på tråden Lämna min sambo & familj för utomlands? Behöver stöttning/råd!
  • Anna74a

Din sambo låter klok, testa på att leva ut din dröm. Risken är att man blir ledsen och bitter annars.

• Anonym (testa)

Varför inte börja med ett säsongsarbete och bo/jobba i landet i ett halvår ca? Man behöver ju inte göra det drastiska att HELT flytta utomlands, finns massor med människor som lever & arbetar utomlands halva året och i Sverige halva året. 
    Kom ihåg att det är en vardag även vid medelhavet, det är liksom inte semester om man ska jobba Flört
    Jag förstår precis hur du känner jag är också en person med stort behov av ljus och värme under årets mörka månader.
    Jag har turen att kunna arbeta i Grekland ett stort antal veckor/år, under vinterhalvåret åker jag var 6:e vecka ungefär. Att kunna starta dagen med en springtur längs olivlundar med någon byracka i släptåg, avsluta med ett dopp i havet och känna sanden mellan tårna det är livskvalité!
    Att se blå himmel med sol och inte grått och mörkt som här det ÄR oerhört viktigt. Jag blir gladare, friskare och mer kreativ och pigg av att vistas där. Solen ger D-vitamin som får oss att må bra helt enkelt. 

Sedan finns baksidor också, som att ingen respekterar tider...bussen kommer aldrig i tid utan när den känner för det.  Arbetstider respekteras inte heller utan du förväntas finnas på plats när chefen ropar oavsett om det är din lediga dag. Ofta är det 6 dagars arbetsvecka beroende på vad man jobbar med.
    Administrationen runt medelhavet är en katastrof, att gå till banken och göra ärenden tar en halv dag (MINST) Nu har jag ingen erfarenhet från Spanien om det var det som var aktuellt i ditt fall, men det är ganska lika mentalitet.

Även om man flyttar utomlands så tenderar man att söka sig till andra utlänningar, jag har många Grekiska vänner men de flesta är Holländare, Tyskar eller Engelsmän. Det blir så just för att man har HELT olika kultur och ofta irriterar man sig faktiskt på hur saker och ting är i landet trots att man ÄLSKAR att vara där, ha ha!!!

Hur som helst, prova på ett säsongsjobb till att börja med och lycka till! 

• hymafr

Att välja Grekland nu kanske inte är det mest ultimata valet.
    Att du skulle få jobb som du kan försörja dig på där är kanske inte så troligt.

Varför inte istället starta ett sparkonto för att i framtiden kunna förverkliga din dröm?   

• Tow2Mater

Tycker du verkar ha en sund och generos sambo. Hitta ett jobb och prova ett tag.

• Anonym (Kluven)
    Anonym (testa) skrev 2012-11-15 11:14:50 följande:
    Varför inte börja med ett säsongsarbete och bo/jobba i landet i ett halvår ca? Man behöver ju inte göra det drastiska att HELT flytta utomlands, finns massor med människor som lever & arbetar utomlands halva året och i Sverige halva året. 
    Kom ihåg att det är en vardag även vid medelhavet, det är liksom inte semester om man ska jobba Flört
    Jag förstår precis hur du känner jag är också en person med stort behov av ljus och värme under årets mörka månader.
    Jag har turen att kunna arbeta i Grekland ett stort antal veckor/år, under vinterhalvåret åker jag var 6:e vecka ungefär. Att kunna starta dagen med en springtur längs olivlundar med någon byracka i släptåg, avsluta med ett dopp i havet och känna sanden mellan tårna det är livskvalité!
    Att se blå himmel med sol och inte grått och mörkt som här det ÄR oerhört viktigt. Jag blir gladare, friskare och mer kreativ och pigg av att vistas där. Solen ger D-vitamin som får oss att må bra helt enkelt. 

Sedan finns baksidor också, som att ingen respekterar tider...bussen kommer aldrig i tid utan när den känner för det.  Arbetstider respekteras inte heller utan du förväntas finnas på plats när chefen ropar oavsett om det är din lediga dag. Ofta är det 6 dagars arbetsvecka beroende på vad man jobbar med.
    Administrationen runt medelhavet är en katastrof, att gå till banken och göra ärenden tar en halv dag (MINST) Nu har jag ingen erfarenhet från Spanien om det var det som var aktuellt i ditt fall, men det är ganska lika mentalitet.

Även om man flyttar utomlands så tenderar man att söka sig till andra utlänningar, jag har många Grekiska vänner men de flesta är Holländare, Tyskar eller Engelsmän. Det blir så just för att man har HELT olika kultur och ofta irriterar man sig faktiskt på hur saker och ting är i landet trots att man ÄLSKAR att vara där, ha ha!!!

Hur som helst, prova på ett säsongsjobb till att börja med och lycka till! 
    Tack för svar först och främst. Ja jag tror det. Då jag är lite av an "trygghets" människa. Jag vill bo i Sverige men det är så trist och grått. Jag behöver verkligen min sol. Jag känner mig levande på ett helt annat sätt. Känns dock väldigt jobbigt att vara utan min familj under en hel sommar. Men min sambo sa det, vi jobbar ändå hela sommarna (eftersom vi inte har barn och är relativt unga fortfarande). Så kommer han ner en vecka eller två när han kan. Jag älskar faktiskt den livsstilen. Avslappnade. Men jag tror att man kanske tröttnar på det och irriterar sig efter ett tag som du sa. Jag älskar verkligen Grekland (känns som mitt hem). Men jag vill ha min släkt & familj och jag kan inte direkt be dom flytta med haha. Jag har bara varit där på semester. Men jag tror jag behöver möta den vardagen där och inse att ja det är bättre med sol osv. Men se bristerna också. Tror jag lyft Grekland lite till skyarna. Jag är bara rädd att jag kommer älska det och inte vilja bo i Sverige. Men man kan alltid säsong jobba några sommrar. Sen älskar min sambo att resa (som jag). Så man kan resa under vinter. 

Känner du att du blir "tillfredställd" med att vara där under sommrarna, och kompenserar det resten av året i Sverige?  
  • Anonym (Kluven)
    hymafr skrev 2012-11-15 11:17:57 följande:
    Att välja Grekland nu kanske inte är det mest ultimata valet.
    Att du skulle få jobb som du kan försörja dig på där är kanske inte så troligt.

Varför inte istället starta ett sparkonto för att i framtiden kunna förverkliga din dröm?   
    Turism är det dom livnär sig på. Om du är svensk/nordisk är det lite lättare att få jobb. Då man kan svenska/norska/lite danska. Dock är det om några år jag tänkt förverkliga det, 2-3 år. 
  • Anonym (Kluven)
    Tow2Mater skrev 2012-11-15 17:39:29 följande:
    Tycker du verkar ha en sund och generos sambo. Hitta ett jobb och prova ett tag.
    Han är väldigt förstående. Jag ska testa det, är dock rädd att jag kommer avsky Sverige ännu mer och vilja bosätta mig i Grekland (eller någonstans runt om i medelhavet). 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kluven) skrev 2012-11-15 18:17:58 följande:
    Han är väldigt förstående. Jag ska testa det, är dock rädd att jag kommer avsky Sverige ännu mer och vilja bosätta mig i Grekland (eller någonstans runt om i medelhavet). 
    Isåfall är det ju bara att ni tar ställning till det då. Bättre det händer "nu" än senare då det kanske kan finnas barn inblandade, då blir det ju bara ännu jobbigare och svårare med såna beslut.
  • Anonym (Kluven)
    Tow2Mater skrev 2012-11-15 18:29:32 följande:
    Isåfall är det ju bara att ni tar ställning till det då. Bättre det händer "nu" än senare då det kanske kan finnas barn inblandade, då blir det ju bara ännu jobbigare och svårare med såna beslut.
    Vi har varit tillsammans i flera år. Han är mitt livs kärlek. Vi försöker hitta någon annan lösning. Därför kanske det är bäst att testa på att sommar jobba. Dock känns det jobbigt att vara utan min familj i 3-4 månader. Jag är en "trygghets" människa har svårt att lämna/vara utan min familj och släkt. Sen vill jag att mina barn ska växa upp i Sverige. Så är väldigt kluven. Jag hoppas säsongs jobb kompenserar. För jag älskar ändå att vi har olika årstider i Sverige. Men sommaren här är som vår, ingen värme. Jag behöver den. Så jag hoppas det kommer kompensera Sveriges vinter och mörka tid. 
  • Anonym (samma sits)

hahaha, här är en som var exakt i din situation för några år sen...jag är en person med stor tålamod för alla sorters människor och alla sorters kulturer men personligen är jag ganska punktlig och perfektionist. Jag gillar att planera mina dagar och få det gjort.

Jag träffade min man och en sak vi hade gemensat var att vi skulle lämna Sverige direkt efter förlossningen och utnyttja föräldraledigheten för att lära känna vår ny land. Sagt och gjort så åkte vi till ett medelhavsland och i början var det skönt men jag insåg snart allt som saknades och jag hade nog inte riktigt räknat med HUR MYCKET jag skulle sakna min familj och vänner....jag lyckades aldrig få ÄKTA vänner som känner min historia.
     Efter 2 år av försök så gav jag upp i det landet och tog mitt pick o pack och kom hem igen MEN jag är superglad att ha gjort det för nu vet jag att jag ska stanna i Sverige åtminstone tills pensionen, så mitt råd är att prova på en period, helst MED din sambo och barn, annars är det inte värt det, så kommer du snart se fördelarna och nackdelarna.

Min kompromiss idaag är att jag tar en hel månad varje sommar och en hel månad varje vinter i ett soligt och livligt land och det fungerar bra för mg.     

• Anonym (testa)
    Anonym (Kluven) skrev 2012-11-15 18:15:01 följande:
    Tack för svar först och främst. Ja jag tror det. Då jag är lite av an "trygghets" människa. Jag vill bo i Sverige men det är så trist och grått. Jag behöver verkligen min sol. Jag känner mig levande på ett helt annat sätt. Känns dock väldigt jobbigt att vara utan min familj under en hel sommar. Men min sambo sa det, vi jobbar ändå hela sommarna (eftersom vi inte har barn och är relativt unga fortfarande). Så kommer han ner en vecka eller två när han kan. Jag älskar faktiskt den livsstilen. Avslappnade. Men jag tror att man kanske tröttnar på det och irriterar sig efter ett tag som du sa. Jag älskar verkligen Grekland (känns som mitt hem). Men jag vill ha min släkt & familj och jag kan inte direkt be dom flytta med haha. Jag har bara varit där på semester. Men jag tror jag behöver möta den vardagen där och inse att ja det är bättre med sol osv. Men se bristerna också. Tror jag lyft Grekland lite till skyarna. Jag är bara rädd att jag kommer älska det och inte vilja bo i Sverige. Men man kan alltid säsong jobba några sommrar. Sen älskar min sambo att resa (som jag). Så man kan resa under vinter. 

Känner du att du blir "tillfredställd" med att vara där under sommrarna, och kompenserar det resten av året i Sverige?  
    Jag är i Grekland över vintern också då jag reser dit en vecka varannan månad ungefär. Under ett år brukar jag resa dit i arbetet feb, april, juni, augusti, oktober och december. MEN då ska man komma ihåg att en arbetsvecka är minst 60 timmar, det är ganska tuff hierarki och inte alls samma arbetsförhållanden som hemma.  Jag jobbar i kontorsmiljö och inte i den direkta turistnäringen.
    På sommaren har vi vissa år rest dit på semester med hela familjen (3 barn) då passar vi på att verkligen vara just turister eftersom man inte hinner annat än jobba alla andra vistelser.

Grekland har nu skyhög arbetslöshet och många är helt utblottade och riktigt riktigt fattiga. När det inte är den olåsta bilen som blir stulen utan potatisen och grönsakerna från trädgårdslandet, eller fåren och getterna - DÅ förstår man omfattningen. På öarna är det dyrt i affärerna, äta ute är det knappt en grek som gör längre. Ska man leva och bo och vara anställd av ett Grekiskt företag är det också den Grekiska lönen man får och det kan man inte överleva på, även hyrorna är skyhöga.
    Det här lät jättepessimistiskt jag vet, men om man tror att man kan leva på solen och värmen så tror man fel.

Ett tips kan ju vara att prova att jobba bara en kortare period, jag ramlade över en sida med ett Svenskägt hotell i Portugal som erbjuder "sommarjobb" även för vuxna. Fritt boende i en månad mot några timmars jobb i veckan: www.dianamar.com

Ett annat alternativ är ju faktiskt att budgetera för ett resande över vintern, flera kortare resor mellan november och februari för att korta av den mörka årstiden. Sverige på sommaren är fantastiskt (enligt mig) medans att jobba 10-12 timmar om dagen 6 dagar i veckan i ett stekhett Grekland när alla andra ligger på stranden inte alltid är lika fantastiskt...

Svar på tråden Lämna min sambo & familj för utomlands? Behöver stöttning/råd!