• Anonym (TS)

Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?

Jag ska flytta ut på landet, kommer ha långt till närmaste grannar. Och jag kommer bo själv. Jag vill ha lite djur på gården. Hönor, och katt bland annat.

Jag vill ha en hund som jag kan känna mig trygg med och som är stor och avskräckande. Jag undrar vilka ni kan rekommendera och varför. Jag har haft Schäfer förut och tycker mycket om hundar och andra djur. Men jag har fullständig idétorka om vilken hund som kan vara passande.

Jag kommer ge hunden dagliga promenader, och jag kommer vara ute mycket på gården och pyssla, så hunden kommer inte vara själv mycket. Men jag vill inte ha en hund som kräver mycket aktivering med lydnadsträning och så.

Jag vill även att hunden ska klara av både kyla och värme. Kan kan även tänka mig att ha flera hundar, och jag kommer lägga mer eller mindre all min tid på djuren.

Ha ni några tips om hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-15 08:48
    Självklart kommer jag uppfostra hunden och ge den en grundläggande lydnadsträning, men jag vill inte lägga flera timmar om dagen till det hela tiden.

Och det gör inget om hunden är lite småfarlig så länge den inte är det mot mig, jag kommer ju vara själv därute. Missförstå mig rätt, jag vill inte ha en galen hund, men som sagt det är ju bara jag mitt ute i ingenstans typ.

Och jag skulle kunna tänka mig att ha 2-3 hundar men jag kommer inte skaffa alla samtidigt men då kanske man kan "kombinera" olika raser...

• Svar på tråden Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?
  • Anonym

vill du ha en riktigt vakthund som skäller och så? är misstänkt mot främlingar? För DET kräver MYCKET dressyr träning!

Eller vill du bara ha en stor hund/ras som man kan tänkas bli rädd för? 

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-11-15 08:10:42 följande:
    vill du ha en riktigt vakthund som skäller och så? är misstänkt mot främlingar? För DET kräver MYCKET dressyr träning!

Eller vill du bara ha en stor hund/ras som man kan tänkas bli rädd för? 
    Nu är det så att det inte riktigt stämmer. För exempel bergshundarna har naturlig vakt och misstänksamhet i sig. Som sagt jag kommer lägga all min tid på djuren men vill inte hålla på 3 timmar varje dag med bara lydnad och sånt. Jag kommer umgås med hunden på andra sätt, som promenader och att hunden kommer ha som "jobb" att vakta gården och mig.
  • Anonym (rottis?)

Kanske en rottweiler vore något för dig? En ras som är lättränad och respektingivande, enmanshund som blir mycket trogen sin ägare. Vaktig men inte aggresiv.

• icy

rottweiler.  jag har en rottis som är otroligt lojal och snäll o lydig. hon har en stor vaktinstinkt o vaktar väldigt mkt.

• Anonym

Låter farligt att ha en vakthund som inte är lydnadstränad! Träningen lägger man ju främst in i vardagen och promenaderna ändå, ren lydnadsträning i tre timmar låter tråkigt!

Jag skulle välja en schäfer med bra bruksstam.

• Ronja 551
    YummyMami skrev 2012-11-15 08:30:45 följande:
    Vill du ha en "alarm" köp liten hund, jag har en kinesisk nakenhund vilket är liten och grymt högljudd (ta den mindre sorten), vill du ha en till synes avskräckande ta en irländsk varghund.

Båda är familjära o goa raser.

Har också en kines ingen hund har vaktat mig, min familj min gård o tillomed bilen på gården så! nu är hon ju inte nå skräckinjagande eller respektingivande på något vis, men kul att någon annan upplevt samma dock väldigt lydig o extremt lojal mot mig. Som en mini rottweiler

Rekommenderar också rottweiler om du vill ha stor vakthund. Men inte om du har barn...
  • Anonym

Cane Corso, men då får du lägga ner lite tid på uppfostran. Men jag lovar, ingen går in på gården med en sådan herre där. De är inte EXTREMsvåra, men ingen labbe heller direkt. De jag har träffat på är trevliga, förutom en som nyper folk i fötterna...

• Anonym (TS)

Tack för tipsen, vill ni utveckla lite? Varför rekommenderar ni just dom raserna ni skrivit? Och det var nån som skrev att rottweiler är bra, men inte om man har barn, varför?

Svar på tråden Jag behöver en vakt/skyddshund. Vilken är bäst?