• almamaria

Bryta en vana?

Hej

Har en dotter på 6 veckor som sover i det hela väldigt bra/mkt. Hon orkar knappt vara vaken en halvtimme innan det är dags att sova igen. Problemet är att hon sover bara om man bär, typ i bärsele och ibland somnar hon vid amning. Oftast så somnar hon vid amning på kvällstid och jag kan krypa ner i sängen och sen liggamma på natten, så nätterna är helt ok med 2-4 uppvak.

Jag skulle dock vilja ha lite mer tid med hennes storebror, samt kunna duscha på kvällen eller göra saker där det är bökigt med bebis i bärsele. Min sambo hjälper till när han är hemma, men jobbar sent, så det ligger mkt på mig att klara vardagen. Somnar hon vid amning i soffan på kvällen så slutar det med att jag får lägga mig utan att ha bytt till pyjamas och utan att borsta tänderna. Det är ofräscht och håller inte. Hon vaknar omedelbart man lägger ner henne och kan sen skrika halva natten i stället.

Är hon gammal nog att förstå om man börjar försöka söva i vagn eller i egen säng? Det kommer att bli protester och frågan är om det är för tidigt så hon bara blir otrygg? Just nu sover hon ju rätt bra trots allt, men det går ut över mitt välmående och till viss del familjens.

• Svar på tråden Bryta en vana?
  • MalinEddie

Hon är för liten, helt behovsstyrd och behöver få svar på sina behov för att bli trygg. Det är jättevanligt, jag förstår om det är jobbigt dock speciellt om du till stor del är ensam. Du kan inte lägga ner henne en liten stund när hon har kommit i djupsömn? Det hjälper vissa att lägga en använd t-shirt bredvid barnet som luktar mjölk. Är hon nöjd någon annanstans dagtid så du kan hoppa in i duschen då? När din man faktiskt är hemma? Givetvis måste du hitta tillfällen i vardagen där du kan ta hand om din hygien. Mycket går ju att göra med barnet i sele. Hitta på saker med hennes storebror när du ammar/har henne i sele. Jag vet inte hur gammal han är men jag brukade spela spel, pussla och pyssla med min dotter när sonen låg vid bröstet. Gå till lekparken eller skogen så han får leka av sig när hon sover i selen.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Bryta en vana?