• Anonym (Emma)

Ang. min kost

Jag antar att jag har ett sockerberoende. Jag är expert på att gå & småäta allt jag hittar i skåp och lådor. Vad kan man göra för att hantera detta? Finns det någon tablett som kan minska intaget? När det gäller min kost så äter jag frukost och middag ungefär samma tider varje dag. Men målen där emellan blir det ingen ordning med. Och det är där småätande kommer in istället. Hur ofta bör man äta och vad äter man som mellanmål under dagen som är nyttigt? Jag börjar närma mig 30 års strecket och går upp 1-2 kg i veckan. Så jag bör ju göra något innan jag bäddar för kraftig övervikt som jag är medveten om att jag kan skapa. Jag har hyperteros (sköldkörtel sjukdom) och har hormonrubbningar. Men småäter och sockerberoendet har jag alltid haft problem med så det är inget som har kommit efter jag fick struma. När jag blev sjuk gick jag ner 10 kg och nu 1 år senare har jag gått upp 11 kg och märker att jag går upp i vikt ofta nu och äter tills jag mår illa. Känns som om min magsäck töjts något och jag äter mer för varje dag. Potionerna vid middagen är 3 potioner oftast. Sen blir jag ändå hungrig efter 1-2 timmar.. och då går man i skåpen och letar efter något "gott" vad ska jag göra för att bryta detta mönster och vad ska jag äta som mellanmål? Hur många mål under dagen? och efter vilken tid på kvällen ska man helst inte äta? Jag kan äta rätt sent om kvällarna.

• Svar på tråden Ang. min kost
  • Dietist Gunilla

Du skriver att du har hypertyreos och hormonrubbningar. Hypertyreos brukar innebära att man går ner i vikt, men det motsatta kan också gälla. Jag tror att din hunger har bakomliggande fysiologiska orsaker, som du måste få medicinsk hjälp att komma till rätta med. Ditt sockerberoende, som du haft länge, kan också komma av att du inte blir mätt. Efter omständigheterna tycker jag att du gör rätt som tänker på att ha en regelbunden måltidsordning, men 2 huvudmål räcker inte! Bestäm dig för följande stomme av måltider: frukost, lunch och middag. Lägg därtill ett fruktmellanmål på förmiddagen och ett lite mer rejält mellanmål på eftermiddagen. Det kan bestå av 2 skivor fullkornsbröd med lättmargarin och pålägg som inte är för fett + någon frukt eller grönsak. Kanske behöver du också ett mellanmål senare på kvällen. Ät enligt tallriksmodellen till lunch och middag. Undvik att dricka kalorier, som saft, läsk, juice eller stora mängder mjölk. Välj magra mejeriprodukter. Lägg upp så mycket mat på tallriken som du tycker att du bör äta och ta inte om. Se till att äta dig mätt på bra mat och se till att ha bra mat hemma. 
    Viktigast är nog ändå att få hjälp med din ämnesomsättning! 

Svar på tråden Ang. min kost