• Anonym (botten)

misstänker jag har add & social fobi, hjälp mig snälla

Till att börja med vill jag be om ursäkt om texten kommer i ett samma stycke, skriver via mobilen.

Jag misstänker att jag har social fobi, dock outredd. Har sjuk ångest vid ex. kollektiv trafik, telefon samtal, handla & betala i affär, osv. Alla sociala sammanhang där jag känner mig som att vara i centrum för uppmärksamheten, att prata/äta inför folk, gå på promenad där det finns folk m.m m.m gör att jag får fruktansvärd ångest. Hjärtklappningar, ångest, ont i bröstet, darrar på rösten samt händer & nacke, svettas & yrsel. Vill söka hjälp men det där samtalet hindrar mig.

Till råga på det tror jag mig även ha add. Ibland känner jag mig bara så jävla korkad, kan sitta & prata med en kompis & lyssna påhhenne & mittiallt försvinner jag i mina egna tankar & drömmar. Jag har väldigt svårt att koncentrera mig, och bli jag störd om jag håller på med något så enkelt som handlings listan blir jag väldigt frustrerad & arg, för jag tappar fokus har svårt att komma igång igen.

Jag har dålig minne, stressar lätt upp mig. Jag har kan få läsa en mening flera gånger om för att ens förstå vad jag läser. Det kopplar inte. Jag har svårt att förstå skämt eller pikar om jag inte hört det förut. Blir lätt ett mobbning offer som verkar trög.. om någon förklarar något åt mig kan dom få förklara flera gånger & detaljerat för att det ska koppla i hjärnan. Jag är glömsk nå fruktansvärt. Blir kallad guldfisk på jobbet. Jag är ständigt trött.Ja m.m m.m kan hålla på hur länge som helst. Kommer ihåg eftersom.

Är det någon som känner igen sig vid add med det jag beskriver? Jag känner mig bara så jääävla korkad, vet ju att jag inte är det vad ska jag göra? Kan jag få hjärnan att koppla nångång eller kommer jag alltid få verka trög?

• Svar på tråden misstänker jag har add & social fobi, hjälp mig snälla
  • Anonym

Be om remsiss för utredning till psyk via din vårdcentral.

• MattssonE

Be att få prata med någon. Samtalen i sig är inte så jobbiga, men du kommer att få utföra övningar inför varje gång du kommer dit, för att de vill att du ska bemästra ångesten genom att möta den. Exempelvis som att ta en promenad själv på en plats där du möter mycket folk. 

• Anonym (botten)

Jag tycker det är så sjukt jobbigt att behöva prata med en allmän läkare om psykiska grejer känns som att han hon inte skulle förstå mig och avfärda mig.

Något om add'n då? Något är fel i huvve men är det add eller nå annat?

• MattssonE
    Anonym (botten) skrev 2012-11-15 12:31:51 följande:
    Jag tycker det är så sjukt jobbigt att behöva prata med en allmän läkare om psykiska grejer känns som att han hon inte skulle förstå mig och avfärda mig.

Något om add'n då? Något är fel i huvve men är det add eller nå annat?
    Men om du inte tar steget så kommer du aldrig att kunna få hjälp.

Tro mig, jag vet hur jobbigt det är att må dåligt eller känna att det är något fel och inte våga prata. Jag var inlagd på psyk i 2 veckor i somras, och fick då prata med en läkare. Det var i början bland det absolut jobbigaste jag gjort, jag kände mig dum och som att mina problem inte var tillräckligt viktiga. Men psykisk ohälsa är väldigt vanligt, och jag lovar att den läkaren du kommer att prata med har fått höra om allt. Han kommer inte avfärda dig. Men det är superviktigt att du vågar ta det här steget och be om hjälp. Vid social fobi kan man få KBT vilket ska vara väldigt effektivt. 

ADDn vet jag inget om, men oftast så pratar de med dig och efter vad du berättar ställer de följdfrågor för att kunna ställa en diagnos. De utreder vad det är du lider av, sedan får du hjälp mot det.  
  • Anonym (botten)

Jo jag måste verkligen söka hjälp. Har dragit ut på att söka hjälp för fobin i 3 år.

Någon som vet mer om add? Mår verkligen skit dåligt, allt är bara kaos. Hade det inte varit för min 3 åring hade jag inte tagit mig upp ur sängen på morgonen eller ens ut genom dörren.

• Anonym (botten)

Puffar

• MattssonE
    Anonym (botten) skrev 2012-11-15 21:04:22 följande:
    Puffar
    jag tror inte det är någon idé att du frågar här, tyvärr. Den enda som kan bedöma om du har ADD är en läkare. 
  • Anonym (botten)

Men i sista inlägget frågar jag ju om fakta..

• Anonym (botten)

Någon som har add som diagnos & kan berätta hur ni mår & hur add uppträder?

• Anonym
    Anonym (botten) skrev 2012-11-16 12:40:25 följande:
    Någon som har add som diagnos & kan berätta hur ni mår & hur add uppträder?

Ja det är inte omöjligt du har Add. Det innebär att man har nästan exakt samma symtom som adhd. Fast utan hyperaktiviteten. Man är mest låg och nedstämd,kan inte ta sig för saker,svårt att komma igång,osv. Sedan. Behöver du inte ha add heller.dejan vara symtom som blir av din sociala fobi som gör dig o koncentrerad och frånvarande. Eller om man har en depression,så känner man sig ju som du beskriver. Det mesta kan hjälpas av medicinering. Iallafall. Jag fick själv hjälp av det,idag har jag knappt ingen social ångest längre.
  • Anonym (botten)
    Anonym skrev 2012-11-19 05:25:58 följande:

Ja det är inte omöjligt du har Add. Det innebär att man har nästan exakt samma symtom som adhd. Fast utan hyperaktiviteten. Man är mest låg och nedstämd,kan inte ta sig för saker,svårt att komma igång,osv. Sedan. Behöver du inte ha add heller.dejan vara symtom som blir av din sociala fobi som gör dig o koncentrerad och frånvarande. Eller om man har en depression,så känner man sig ju som du beskriver. Det mesta kan hjälpas av medicinering. Iallafall. Jag fick själv hjälp av det,idag har jag knappt ingen social ångest längre.
    Hej tack för ditt svar. Förstår det kan hänga ihop med sociala fobin, men jag tror det är tvärtom att det är ADD som utvecklat social fobi och depression. Som mamma berättat hur jag var när jag var liten så blir jag bara mer och mer övertygad. Jag har alltid haft svårt att fokusera & koncentrera mig i skolan som barn, mamma har sagt att jag sällan verkade lyssna på va som sas, lätt distraherad av folk eller ljud, humörsvängningar osv,, Men jag ska iallafall söka mig hjälp, snart när jag vågar
  • tessylin

Hej! ursäkta ett sent svar. Om du vill kan du inboxa mig eller skriva här hur du har det idag. Har du sökt någon form av hjälp? varför jag frågar är för att det kunde ha varit jag som skrev dettta. Känner igen mig i precis allt.

Jag har också social fobi och troligen ADD .Har dock endast sökt hjälp för den sociala fobin, men det har inte hjälpt mig knappt något. Jag tror att det ´kan hänga i hop med det du beskriver att addn bidrar till att den sociala fobin stärks.
    Man känner sig udda i och med att man inte kan koncenterera sig och att man svävar ut i tankar. Mitt minne har med åren också blivit urdåligt. Jag kan tex gå till affären för att köpa välling. Hem kommer jag med allt annat utom just välling. Totalt bortglömt! Min hjärna känns som töcken.

Svar på tråden misstänker jag har add & social fobi, hjälp mig snälla