• Anonym (startar)

Nu startar utredning nr 3

Jag tror att socialen kommer finnas som min högra hand, i hela mitt liv, jag kommer aldrig bli kvitt dem.
    Första utredningen var för att han slog till vårt barn och en granne såg det, andra att vi bråkade så häftigt att bvc gjorde en anmälan och den tredje för att jag anmälde honom för misstanke om våld, första gången vågade jag inte men den här gången tog jag till mig mod, mitt barn kom hem med mystiska blåmärken och var panikslagen.
    Jag är så trött på att socialen hela tiden värderar mitt föräldraskap när det tydligen visar att det är fel på honom!
    Men han är så manipulativ, han är Guds bästa ängel när socialen är nära.
    Jag förstår inte varför han får fortsätta ha umgänge, trots att det kommer fram i utredningarna att han är för hårdhänt, för häftig, känslohämmad och förstår inte barnets ålder, samtidigt står det att jag gör inte nog mycket för barnets säkerhet, men vad ska jag göra? Jag får inte förbjuda honom att träffa barnet! Varför tror socialen att jag försöker få hjälp av DEM!
    Krävs det att han ska bli alkoholist, knarkare eller att mitt barn hamnar på sjukhus innan socialen förstår att han inte kan vara pappa!
    Varannan helg har jag ont i magen, kommer mitt barn hem med blåmärken och är panikslagen eller är det en bättre period så allt är bra.
    Varför har pappor så stor rätt i vårt samhälle? Varför lyssnar inte socialen på mig? Varför får han fortsätta ha umgänge trots all information om misshandel? Socialen är värdelösa!
    Så här sa en som arbetade på socialen åt mig "varför skickar du barnet dit om du misstänker våld? Du bryter mot att vara en bra vårdnadshavare?" Jag svarade "vad har jag för val?" För vad har jag för val?! Socialen trycker in oss på samarbetssamtal, erbjuder honom stöd i föräldrarollen och pratar om en stödfamilj TILL MIG, det är inte JAG som gör barnet illa!

• Svar på tråden Nu startar utredning nr 3
  • roffe

Men båda föräldrar måste ju ha rättigheter. Självklart ska båda ha det. 

Sen har ju soc rätt i att du kanske inte gjort allt för att skydda barnet alltid, du skrev ju själv i Ts att du inte vågade anmäla honom först. Det är ju tyvärr att utsätta sitt barn för fara. 

Sen kan du visst vägra lämna honom hos sin pappa. Då kommer det troligtvis ske en polisanmälan och därefter en utredning där det ska undersökas varför du gjorde det, och då borde det ju komma fram vad pappan gör mot barnet. 

Hur gammalt är ert barn?

Fortsätt anmäla honom hela tiden, förr eller senare måste ju någon se hur han är. Kan dagis intyga något? Har dom sett blåmärken eller hört barnet tala om sin pappa? 

Finns det andra i er närhet som kan vittna om vad han gjort? Har han någonsin blivit dömd för något han gjort?  

Vad är ett mystiskt blåmärke? Var på kroppen sitter det, och finns det absolut ingen möjlighet alls att barnet kan ha ramlat och slagit sig? Allt detta måste ju vara utan tvivel och bevisat för att man ska kunna neka umgänge eller iaf ha någon från soc med när pappan ska ha barnet.

Stödfamilj är väl jättebra, det kanske verkar som, från socialens perspektiv, att du mår dåligt av denna situation och är stressad, oroad osv, så dom vill visa att dom tänker stötta dig oxå i detta?

Blev det någon rättegång efter att grannen såg pappan slå ert barn? Det känns så konstigt att allt detta kan hända utan konsekvenser. 

Kan du inte be om en ny utredning med andra ögon, dvs att du vill ha en ny kontakt på soc? Du verkar inte ha något större förtroende för de du har haft kontakt med nu/tidigare, kanske skulle det kännas bättre att få börja om och få berätta historien helt fräscht för en handläggare?

Jag hoppas verkligen att allt kommer lösa sig, det värsta jag vet är när barn kommer till skada. Försök tänka att soc bara vill hjälpa dig, i slutändan handlar det ju om att barnet ska ha en trygg uppväxt fylld med kärlek :)

• Anonym (startar)
    roffe skrev 2012-11-15 19:40:58 följande:

Sen har ju soc rätt i att du kanske inte gjort allt för att skydda barnet alltid, du skrev ju själv i Ts att du inte vågade anmäla honom först. Det är ju tyvärr att utsätta sitt barn för fara. 

Sen kan du visst vägra lämna honom hos sin pappa. Då kommer det troligtvis ske en polisanmälan och därefter en utredning där det ska undersökas varför du gjorde det, och då borde det ju komma fram vad pappan gör mot barnet. 

Hur gammalt är ert barn?

Fortsätt anmäla honom hela tiden, förr eller senare måste ju någon se hur han är. Kan dagis intyga något? Har dom sett blåmärken eller hört barnet tala om sin pappa? 

Finns det andra i er närhet som kan vittna om vad han gjort? Har han någonsin blivit dömd för något han gjort?  

Vad är ett mystiskt blåmärke? Var på kroppen sitter det, och finns det absolut ingen möjlighet alls att barnet kan ha ramlat och slagit sig? Allt detta måste ju vara utan tvivel och bevisat för att man ska kunna neka umgänge eller iaf ha någon från soc med när pappan ska ha barnet.

Stödfamilj är väl jättebra, det kanske verkar som, från socialens perspektiv, att du mår dåligt av denna situation och är stressad, oroad osv, så dom vill visa att dom tänker stötta dig oxå i detta?

Blev det någon rättegång efter att grannen såg pappan slå ert barn? Det känns så konstigt att allt detta kan hända utan konsekvenser. 

Kan du inte be om en ny utredning med andra ögon, dvs att du vill ha en ny kontakt på soc? Du verkar inte ha något större förtroende för de du har haft kontakt med nu/tidigare, kanske skulle det kännas bättre att få börja om och få berätta historien helt fräscht för en handläggare?

Jag hoppas verkligen att allt kommer lösa sig, det värsta jag vet är när barn kommer till skada. Försök tänka att soc bara vill hjälpa dig, i slutändan handlar det ju om att barnet ska ha en trygg uppväxt fylld med kärlek :)

Barnet är 2 år gammalt, förskolan säger att barn får blåmärken i den åldern.
    Men när det börjar vara blåmärken runt armen, som ser ut som en hand eller har fyra täta små blåmärken på pannan så ser det ut som att det träffat i en möbel så känns det inte som normala blåmärken och barnet får bara blåmärken på benen hos mig.
    Enligt socialen får jag inte säga nej till umgänge för att barnet är glatt och välmående annars, är bara enstaka gånger det kommit hem i panik.
    Grannen backade, gjorde bara en anmälan till socialen men vela inte göra en polisanmälan.
  • roffe

Dålig granne :( Fyfan. 

Det kan ju hända att barnet lekt och skadat sig på dagis oxå, att barn bråkar är inte konstigt, spec inte i 2-årsåldern då många är olika bra på att uttrycka sig och många har trotsperioder. 

Hoppas det bara är lite snubbel som ligger bakom alla märken, men man blir ju orolig när du berättar om vad pappan till barnet gjort förr :(

• Lavish
    roffe skrev 2012-11-15 19:40:58 följande:

Hur gammalt är ert barn?

Föräldrarna ska inte ha några rättigheter alls. Det är barnet som ska ha rättigheter.
  • roffe
    Lavish skrev 2012-11-15 20:04:02 följande:
    Föräldrarna ska inte ha några rättigheter alls. Det är barnet som ska ha rättigheter.
    Jag tycker föräldrar och barn har rättigheter.

Ska föräldrar inte ha några rättigheter alls? Hur menar du då? Man kan alltså säga att man gör något i barnets bästa, och sedan totalt köra över en förälder, för det är för barnets bästa enligt person A. Och person B har ju inga rättigheter?
    Sen värnar jag om barnets hälsa, det lär ju synas i mina inlägg, bland annat därför att jag skriver det, och för att jag ville att Ts skulle ha bevis och inte påståenden om pappan osv.
  • Anonym (startar)
    roffe skrev 2012-11-15 20:09:14 följande:
    Jag tycker föräldrar och barn har rättigheter.

Ska föräldrar inte ha några rättigheter alls? Hur menar du då? Man kan alltså säga att man gör något i barnets bästa, och sedan totalt köra över en förälder, för det är för barnets bästa enligt person A. Och person B har ju inga rättigheter?
    Sen värnar jag om barnets hälsa, det lär ju synas i mina inlägg, bland annat därför att jag skriver det, och för att jag ville att Ts skulle ha bevis och inte påståenden om pappan osv.
    Vad jag hört är det olagligt att göra en anmälan om misshandel utan bevis, jag har fotat varenda blåmärke, socialen har aldrig visat intresse att titta på dem och jag förstår inte varför.

• Anonym (jurist)
    Anonym (startar) skrev 2012-11-15 20:14:52 följande:
    Vad jag hört är det olagligt att göra en anmälan om misshandel utan bevis, jag har fotat varenda blåmärke, socialen har aldrig visat intresse att titta på dem och jag förstår inte varför.

Svammel. Anmälningar gör man för att man misstänker att ett brott har begåtts. Polisen rubricerar och utreder. Åklagare beslutar om det kan hålla för en fällande dom. Ev. blåmärken ska du (omgående när du ser dem) ta med barnet till läkare för rättsfotografering, det är inget du kan göra själv.

Ansvaret är ditt, inte socialens eller samhällets.
  • Anonym (startar)
    Anonym (jurist) skrev 2012-11-16 09:50:56 följande:
    Svammel. Anmälningar gör man för att man misstänker att ett brott har begåtts. Polisen rubricerar och utreder. Åklagare beslutar om det kan hålla för en fällande dom. Ev. blåmärken ska du (omgående när du ser dem) ta med barnet till läkare för rättsfotografering, det är inget du kan göra själv.

Ansvaret är ditt, inte socialens eller samhällets.
    Jag har tagit barnet till läkaren, läkaren har tittat och skrivit ner, bett mig fota hemma.
    Socialen har bett mig fota själv och dokumentera hos läkaren.
Svar på tråden Nu startar utredning nr 3