• Anonym (mage)

Alltid hård avföring. Varför?

Som rubriken lyder ..

Jag dricker vatten som jag ska och äter fibrer.

Har haft såhär sen v. 32 då jag "överkonsumrade" bröd och ipren.

Men jag går på toaletten varje dag. Max varannan. Vad beror det på?

• Svar på tråden Alltid hård avföring. Varför?
  • sötäpplet

Hur äter du med grönsaker, mjukare fibrer? T.ex. sallad, färsk spenat, tomater etc.  

• Anonym (mage)
    sötäpplet skrev 2012-11-15 20:19:44 följande:
    Hur äter du med grönsaker, mjukare fibrer? T.ex. sallad, färsk spenat, tomater etc.  
    Det är bra. Har aldrig nånsin haft problem med magen, förrän v. 32
  • MLB

Äter du järntabletter? Det brukar man få trög mage av.

• pelagia

´När du säger "sedan v 32" menar du vecka 32 i graviditeten?
    Det är jättevanligt med trög mage när man är gravid. Det beror på hogör rmoner som tarmarna jobbar långsammare. Tar du dessutom järntillskott blir det ofta ännu trögare.
    Blir det för jobbigt finns läkemedel att ta. Annars kan du testa med katrinplommon, päron eller kiwi. 

Om du inte är gravid kanske du ska kontakta vården. 

• pelagia

oj vad konstig texten blev. Det ska stå att det beror på hormoner.

• Anonym (mage)
    pelagia skrev 2012-11-15 20:22:40 följande:
    ´När du säger "sedan v 32" menar du vecka 32 i graviditeten?
    Det är jättevanligt med trög mage när man är gravid. Det beror på hogör rmoner som tarmarna jobbar långsammare. Tar du dessutom järntillskott blir det ofta ännu trögare.
    Blir det för jobbigt finns läkemedel att ta. Annars kan du testa med katrinplommon, päron eller kiwi. 

Om du inte är gravid kanske du ska kontakta vården. 
     Nej v. 32, första veckan i augusti :) inte gravid. :)

Inga järntabletter.. Katrinplommon funkar inte, päron bättre.

Har kontaktat vårdcentralen men han säger att det inte är något farligt (tror han) när jag varken blöder eller har ont.

Men kan man bara "vara" hård i magen utan känd anledning utan att det är farligt?
  • Anonym (-o-o-o-)

Hur mycket rör du dig? Har du blivit mer stillasittande sista tiden kan det vara en orsak.

Vad menar du med v32. Är det graviditetsvecka så är graviditeten säkert orsaken. Men då ska du INTE äta Ipren.

• Anonym (mage)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2012-11-15 20:28:16 följande:
    Hur mycket rör du dig? Har du blivit mer stillasittande sista tiden kan det vara en orsak.

Vad menar du med v32. Är det graviditetsvecka så är graviditeten säkert orsaken. Men då ska du INTE äta Ipren.
    Har suttit mer i höst än annars. Men brukar fundera på att röra mig en del, men tycker inte avföringen borde vara hård ändå :/
  • sötäpplet

Du kanske har känslig mage. Prova att röra dig mer igen och se om du får igång den!

• Anonym (-o-o-o-)
    Anonym (mage) skrev 2012-11-15 20:30:24 följande:
    Har suttit mer i höst än annars. Men brukar fundera på att röra mig en del, men tycker inte avföringen borde vara hård ändå :/
    Då är det säkert orsaken. Rör man på sig rör sig också tarmarna bättre. Stillasittande är en vanlig orsak till förstoppning.
  • Anonym (mage)
    Anonym (-o-o-o-) skrev 2012-11-15 20:33:28 följande:
    Då är det säkert orsaken. Rör man på sig rör sig också tarmarna bättre. Stillasittande är en vanlig orsak till förstoppning.
    Vissa dagar går jag hela dagarna, både igår och idag, men ändå hårt :/
  • Anonym (mage)
    astro skrev 2012-11-15 20:44:16 följande:
    Fibrer kan vara lömskt. Skippa det fiberrika ett tag och ät mer olja (gärna kokosolja). Låter som om du kanske äter för lite eller i alla fall för lite fett.
     Men i 3 månader :/ har inte haft i närheten av lös avföring förutom nån enstaka gång i 3 månader.....
  • Anonym (mage)
    violatricolor skrev 2012-11-15 20:49:53 följande:
    Hur mår du annars? Hur ser ditt liv ut i övrigt? Kris, ångest, stress, depression, sömn etc? Det är ett ganska vanligt psykosomatiskt problem.

Hände något särskilt runt v 32?

Har du ändrat kosthållning på något sätt? Börjat med någon medicin?

Har du regelbundna vanor vad gäller måltider, sömn och motion?
    Stressad och konstant "nervös" i magen, vilket jag sliter med.
    Jobbigt är det.

Blev arbetslös i augusti så mått lite risigt psykiskt i höst :/
  • violatricolor
    Anonym (mage) skrev 2012-11-15 21:01:42 följande:
    Stressad och konstant "nervös" i magen, vilket jag sliter med.

Jobbigt är det.

Blev arbetslös i augusti så mått lite risigt psykiskt i höst :/

Kan bero på stressen, arbetslösheten - att du inte mår riktigt bra. Att du känner dig nervös i magen tyder ju på det. Psyke och kropp går inte att skilja åt.

Hade själv kass mage under ett år nät jag var i kris.

Jag tycker ändå du ska ringa vc igen och be att få kollat så det inte är något annat.
  • Anonym (mage)

Eftersom det dök upp så plötsligt i augusti, samma vecka som jag knaprade ipren pga tandvärk. Och åt massa bröd (hade gått på lchf ett tag då så magen var ovan) så får jag för mig att jag "förstörde" magen då.

Sen stressen/magkatarr på det.

Jag går på toa varje dag men avföringen är hård. Gör inte särskilt ont eller så, eller är svårt att få ut, men det är konstant hårt. Tycker det är knasigt!

• Anonym (mage)

Har läst om cancer nu, men då "ska" det ju vara blod/slem, och man ska ha ont.

Har varken blod eller smärtor. Hmm.

Svar på tråden Alltid hård avföring. Varför?