• Anonym

Ekonomi delad vårdnad

Undrar vad som gäller när man har delad vårdnad/varannan vecka om tre tonårstjejer när någon av tjejerna blir vansinnigt osams med sin pappa och i ren ilska flyttar hem till mig. För mig är det självklart att ta emot henne. Det känns både rätt och självklart. Men när pengarna tryter i slutet på månaden undrar jag om jag har någon rätt att kräva ersättning av honom för de extra kostnader detta medfört. Han hävdar att han inte ville att hon skulle flytta och att jag borde ha sagt nej till henne. Det var dock aktuell kväll helt omöjligt. 

Kan jag kräva ersättning av honom eller får jag "skylla mig själv"? 

• Svar på tråden Ekonomi delad vårdnad
  • Anonym

Ok. Till saken hör att hon nu efter min vecka bestämt sig för att trots allt bo hos honom nästa vecka, vilket gör att detta alltså bara handlar om en vecka, inkl körningar till träningar osv. (långt bort så ganska mycket bensin)  Så när det alltså handlar om ca 1000 kr kan ju detta verka småaktigt och snålt, men den summan pengar kan ju vara extremt avgörande i slutet på månaden också. Och man drar sig ju för att låna pengar av någon annan om det eg är han som ska betala. Så underhåll? Även för bara en vecka? Om hon själv vägrade bo hos honom. Har man alltså rätt till det?

• Anonym

Det kommer du inte få nåt av mer en tjafs tjafs och mer tjafs innan du får avslag i tr. Bestämmer ungen att flytta till dig och du kräver underhåll för en vecka så får du dra det i tr och ja det kostar pengar att lämna in ansökan ca 500kr sen skall du kanske ha ett ombud på sin tippning och vips har du en merkostnad som överstiger din 1000lapp

• Anonym

nej,du kommer inte få något om ni inte kommer överens. Pratar man med fk,så var det så tillfälligt,så de går inte in med pengar.
    Been there..hattande fram och tbx..mest åt ett håll..och klart det blev dyrare. 

• Anonym

Nej... Jag tänkte inte driva det så långt som till Tr. Men tänkte mer att om man visste att det var det som gällde skulle det vara lättare att övertala, eller vara bestämd... Och till slut komma överens. Om man visste att det var det som var rätt vill säga. 

Ja, ja.. Antagligen mest tjafs ja och det vill man ju undvika. Lite typiskt att man börjar diskutera det när det går upp för en att pengarna inte kommer att räcka till det man tänkt. Det är först då man undersöker sin rätt. När hon var på väg hit hade jag inte en tanke på att han skulle betala.

Tack för tips!  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-15 23:25:08 följande:
    Nej... Jag tänkte inte driva det så långt som till Tr. Men tänkte mer att om man visste att det var det som gällde skulle det vara lättare att övertala, eller vara bestämd... Och till slut komma överens. Om man visste att det var det som var rätt vill säga. 

Ja, ja.. Antagligen mest tjafs ja och det vill man ju undvika. Lite typiskt att man börjar diskutera det när det går upp för en att pengarna inte kommer att räcka till det man tänkt. Det är först då man undersöker sin rätt. När hon var på väg hit hade jag inte en tanke på att han skulle betala.

Tack för tips!  
    Delar ni barnbidraget?
  • Rugguggla

Du kommer aldrig kunna få millimeterrättvisa hur gärna du en anser att det är din rätt,

• Anonym

Jag får barnbidraget, men det går direkt i handen på tjejerna precis som innan separationen då de ansvarar för klädinköp själva. Så man kan väl säga att ingen av oss har barnbidraget.

Nej, millimeterrättvisa är nog ingen idé att sträva efter. Inget jag hade tänkt heller om jag inte hamnat i en tillfällig ekonomisk jobbig situation och förväntat mig lite generositet från hans sida med tanke på förra veckans oplanerade flytt. . Men att förvänta sig generositet från någon man nyligen separerat ifrån är nog lite väl optimistiskt.

Jag släpper det här nu och lånar helt enkelt pengar av min mamma istället.  

• morminmor

Men om tjejerna står för kläder själva så är det ju bara matkostnad du har extra på dom ?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-16 13:55:53 följande:
    Jag får barnbidraget, men det går direkt i handen på tjejerna precis som innan separationen då de ansvarar för klädinköp själva. Så man kan väl säga att ingen av oss har barnbidraget.

Nej, millimeterrättvisa är nog ingen idé att sträva efter. Inget jag hade tänkt heller om jag inte hamnat i en tillfällig ekonomisk jobbig situation och förväntat mig lite generositet från hans sida med tanke på förra veckans oplanerade flytt. . Men att förvänta sig generositet från någon man nyligen separerat ifrån är nog lite väl optimistiskt.

Jag släpper det här nu och lånar helt enkelt pengar av min mamma istället.  
    En veckas extramat är vad det handlar om alltså?
Svar på tråden Ekonomi delad vårdnad