• RS89

symptom på höftledsdysplasi?

Hej jag har en hund här hemma, hon är 18 månader ca. En blandning av rottweiler och rhodesian ridgeback. Hon har haltat i några dagar nu...haltningen kom efter att hon hoppat över möbler här hemma så jag har tänkt att det är en stukning. Hennes mamma har felfria höfter det vet jag eftersom jag äger henne också, hennes pappa ska också ha det men en av hennes syskon har höftledsdysplasi så då har väl inte hennes pappa felfria höfter? Jag ska boka tid hos vet imorgon men finns det några typiska symptom? 
    Det är på ena bakbenet och hon har svårt att trampa med tassen, har tänkt att det är tassen då hon slickar där...  Kan det här med att hon haltar bero på att hon också fått höftledsdysplasi? Blir jätteorolig =(

• Svar på tråden symptom på höftledsdysplasi?
  • Fanny b

Valpar efter HD-fria föräldrar kan få HD. Hälta är ett symtom på  HD men i ditt fall kan orsaken vara något som finns i tassen. Det är bra att du kollar upp detta, men försök att inte ta ut all oro i förskott, din hund behöver inte ha HD.

Om du vill veta säkert om din hunds pappa är HD-fri, och han är registrerad i SKK, så finns informationen om detta på hunddata. Om han inte är registrerad kan du be om att få titta på dokument som bekräftar det.   

• RS89

Jag har tänkt att jag ska vänta tills nästa vecka ifall hälta lägger sig, men detta gör mig orolig så jag ringer vet redan imorgon. 

Pappan är inte renrasig så han finns inte med i SKK och jag vet inte ens vart ägaren tagit vägen, har ingen kontakt med dem längre. Men då kanske dem inte ljuger då om även friska föräldrar kan få sjuka valpar.

• gracell

Hej ts!

Med tanke på raserna  i din hund skulle jag absolut HDröntga. Vet du vad det är mer för raser i pappan? 

Det är jätte svårt att bedömma varför din hund haltar  över ntet. Ring din vet imorgon och boka en tid oavsett om hältan gått över eller ej. Med dessa raser i sin hund är det bra att göra en HDrtg så att man vet vad man kan förvänta sig av sin hundshälsa.

Berätta gärna hur det går?       

• Apopan

Men varför har du inte rutinröntgat hunden? Eller varför gör inte alla med stora hundar det snarare, iaf om en skall jobba med hunden.
    Min hund är friröntgad i alla led, men vi röntgade honom på rutin ändå, och så hade han en D-höft. Jätteskönt att veta, så vi redan nu kan förebygga så att han får leva smärtfritt sålänge som möjligt.

Eftersom din hund är så ung så är dock höftledsdysplasi inte det första jag skulle ha i åtanke, då skulle hon nog vara tvungen att ha en E-höft, sämsta möjliga alltså. Är mer troligt att det är något annat. Åk in till vet och kolla, och be dem göra en höft- och armbågsröntgen också, om inte på stört så boka en tid.

• RS89

jag jobbar inte med hundar eller hunden på något sätt. jag skulle inte ens avla min hund men min idiot ex lät henne para sig med en hund när han var tog henne ut på en vanlig promenad =(..så har gjort det bästa möjliga av situationen.

jag tänkte att hennes bror har ju fått höftledsdysplasi så jag blev orolig. har iaf ringt vet nu och ska återkomma på måndag om det inte blir bättre.

• Dexter dot com

"Dina"  raser ska röntgas oavsett om dom ska gå i avel eller för att du ska ha en chans att förebygga och träna upp din hund rätt så hon klarar sina dåliga höfter på bästa sätt om det nu visar sig vara så. Passa på att röntga armbågar när hunden ändå är sederad, det skiljer nästan inget i kostnad och dina raser har nästen mer problem  fram än bak numera!

• gracell

Som tidigare sagts i denna tråd så BÖR du röntga din hund för att bilda dig en bild över hur din hunds höfter och armbågar ser ut. Detta är något jag starkt rekmenderar oavsett om besvären återstår eller ej.

• Kat91

Håller för det första med alla andra ovanför, bra att du röntgar för att veta i alla fall. Men jag håller inte med om att det är sent när hon bara är 18 månader. Hon är ju knappt färdigväxt när hon är så stor

Symtomen på min hund med HD/E AD/1 var att han gick "stolpigt", bakbenen beter sig lite hjulbent trots att han egentligen inte är hjulbent (svårt att förklara), ibland går han nästan med bakbenen som i kors. Ibland sprätter benen mer utåt istället för att han lyfter på de ordentligt. Sen drar han åt ena hållet, alltså inte drar i kopplet, utan går snett (som en bil med ojämt lufttryck i däcken). Det var de rent fysiska symtomen.

Annars spände han upp sig nåt sanslöst vid hundmöten, drog galet i kopplet ibland trots att han kan gå i koppel osv. Allt det ovan nämnda blev MYCKET bättre med rehabilitering och DW samt att vi började stretcha honom efter varje promenad osv. Kan berätta massor om du vill veta sen, bara att fråga! Har nu en mycket gladare hund!

• RS89

Min tik är nu helt återställd men jag ska ändå ringa och boka tid för röntgen. Vet. sa till mig i fredags att jag behöver bara återkomma om hon blir värre eller om det inte går över, men tycker det ni säger låter vettigt.

Hennes bror avlivade dem pga höftledsdysplasi. Han fick diagnosen i april, och dem valde att avliva honom i september =( 

Svar på tråden symptom på höftledsdysplasi?