• Karusellen

Förvärkar eller riktiga värkar?

Hej! Jag har försökt läsa här på familjeliv (hur många trådar som helst) ang vad som är förlossningsvärkar och vad som bara är förvärvar.. Dock utan att jag blivit så mycket klokare, så nu hoppas jag på eran expertis :) Runt 00.00 inatt började jag få värkar/förvärvar och sedan dess har de kommit oavbrutet med 3-7 minuters mellanrum (oftast 4-6min). Dom håller i sig ca 50 sekunder och det är i nedersta delen av magen det gör mest ont, men även i ryggen! Tog två panodil 01.00 vilket inte hjälpte alls och har fortfarande inte kunnat sova en blund pga värkar/förvärkarna. Till saken hör också att jag tror att de kanske gör för lite ont för att vara riktiga värkar? Visst att jag måste andas igenom dom ist för att prata men ändå.. (Kanske bör tilläggas att jag är i v. 39+1 och att slemproppen har gått i flera omgångar sedan för en vecka sedan med vattnet har ännu inte gått! Så vad tror ni det är? Falskt alarm eller på riktigt? :)

• Svar på tråden Förvärkar eller riktiga värkar?
  • Oceansoul

Svårt att veta. Men låter ju som att et skulle kunna vara på G. Kan du inte ringa fl och få riktig expertishjälp :) Lycka till!

• Purlan

Kan du inte prata så låter det ju som riktiga värkar. Jag hade visserligen förvärvar många nätter innan det drog igång på riktigt och vissa behövde andas igenom (i alla fall om jag låg ner stod jag upp var värkarna hanterbara, men det var svårt att stå och sova )

Det brukade alltid sluta fram mot morgonen för att dra igång nästa natt igen.

När det sen var på riktigt fattade jag inte det för jag trodde som du att det inte gjorde tillräckligt ont. Ringde FL som tyckte jag skulle stanna hemma för att jag inte verkade så påverkad, men bestämde mig efter samtalet att ändå åka in och då var jag öppen 7-8cm

Hur känner du nu? Pratat med FL, eller kanske är där?

• MeJustMe

Jag skulle ringt förlossningen!
    Jag kunde prata igenom alla värkar utom dom få krystvärkar jag hade.... Så att kunna/inte kunna prata är inget man bör förlita sig på. Det är bättre att åka in o kolla en gång för mycket :)
    Lycka till :) 

• hadjet

jag är beräknad idag och när jag vakna så hade jag lite molande värk som nu har blivit starkare värk har ont i mage och rygg känns som kraftig mens värk jag hoppas min bebis vill komma ut idag.

• Karusellen

För mig har det precis avtagit, kommer nu en värk i halvtimmen kanske, så jag ringde aldrig fl :) hoppas att det drar igång snart, vill träffa bebis nu! ;)

• sanlun

Att kunna skilja på förvärkar och riktigt värkar är svårt. När värkförloppet börjar är det ju oftast så att de känns som mensvärk för att sedan göra ondare och ondare. Om de eskalerar i smärta så ska du börja misstänka att det är på G :)

• Angel13

skulle nog också säga att den eskalerande smärtan har varit den största skillnaden mellan förvärk och värk under alla mina förlossningar. Förvärkarna har varit onda, men smärtan har varit  samma från början till start. När värkarna har kommit har det känts som en förvärk till en början men smärtan har blivit bara intensivare och längre. Förvärkar brukar hålla upp till 1 minut medans värkarna oftast är lite längre. Mina riktiga värkar blev aldrig regelbundna utan fortsatte lika oregelbundet ända tills krystvärkarna kom nu under sista förlossningen, annars har även det varit ett tecken. 

• MeJustMe

Smärta är ju inte heller nått att förlita sig på.. jag ansåg bara att det var obehagligt och då var jag ca 5 värkar ifrån att hon var ute.

Svar på tråden Förvärkar eller riktiga värkar?