• Anonym (egen)

Ekonomifördelning vid särkullbarn

Ska försöka hålla det ganska enkelt och är ute efter råd och tips hur man ska tänka.

Har precis köpt hus med min pojkvän där jag har lagt in hela handpenningen för tillfället från mina sparade pengar.

Han har barn sedan innan, nästan obefintlig kapital (jämfört med min), CSN-lån.

Vi är båda högbetalda och har samma lön för tillfället.

Jag har en bostadsrätt som jag ska sälja nu där vinsten kommer att vara lika stor som handpenningen jag redan betalat in, sparade pengar i aktier, ingen CSN lån, inga barn än.

Vi har ett gemensamt barn på väg.

Hur skulle ni tänka angående ekonomin:
    -gemensam eller delad
    -skriva skuldebrev på insatsen för huset eller ta olika lån och stå för kostnaderna själva
    -ränta på skuldebrev?
    -gemensamt barn, vad tänka på då?
    -gifta sig eller sambo?
    -mer?

En tanke jag har är faktiskt att "skydda" hela min kapital och göra med den "vad jag vill", och gå in i huset/förhållandet på samma villkor som min pojkvän där allt från den punkten räknas som gemensamt.

Hjälp med tips och råd, vad ska man tänka på, hur ska man resonera mm.

• Svar på tråden Ekonomifördelning vid särkullbarn
  • SupersurasunkSara

Nu har jag inga bra tips som så, men helt klart ska du skydda dig och ditt så att säga.

Samtidigt som ni ger er in i detta som FAMILJ. Du kan ju äga huset själv? Tills han har råd att lägga hälften av handpenningen så att säga. Men då ska han inte betala amorteringarna, men hälften av räntan och kostnader för att driva huset, sopor, vatten, el etc.

Alt att han står för kostnaderna för ev renovering tills hans del av handpenningen är betald så att säga.

Gifter ni er får han hälften vid en ev skilsmässa, vet inte säkert hur det blir vid separation av sambos, men tror att han har rätt till hälften iaf, även om du betalat allt eftersom ni skaffat huset i avsikt att bo där tillsammans. 

Dock, om ni gifter er och han dör så ärver du huset, men hans barn sen tidigare har rätt att få ut sin del ändå, men det är inte hela hans del av huset så att säga. Hoppas någon annan skriver så du får bättre och säkrare råd.           

• Anonym (egen)

Tack ändå för lite input :)

Vi vill äga huset 50/50 så det är lite kruxet att få till det. Det är där jag tänker att då kan vi lika gärna gå in under samma villkor, dvs att vi tar ett gemensamt lån för insatsen och betalar av det tillsammans genom att ha gemensam ekonomi.

Vet jag inte vill är att det som JAG degat ihop innan honom tillfaller hans barn. Vill jag ge de något, så gör jag det av egen fri vilja och inte för att jag är tvungen till det.

• Anonym (Jurist behövs)

Vi anlitade en familjejurist och denne fick till en perfekt lösning. Förvisso kostade det 3000 Kr, men det var värt varje krona.

• Anonym (egen)

Jurist kommer vi att ta in, absolut! Jag vill bara ha lite med mig innan vi kommer dit :)

• Anonym

Skriv skuldebrev på halva handpenningen. Sen tycker jag var och en av er ska ha ett enskilt sparande som den andre aldrig får del av, vad som än händer. I övrigt anser jag att man går in gemensamt i ett samboförhållande, dvs att allt man tjänar (exkl egna sparanden) ska användas gemensamt och alla i familjen ska behandlas likvärdigt.

Då tror jag det blir minst bråk. Har man gemensam ekonomi så styr man gemensamt mot en gemensam god framtida ekonomi.

• Anonym

Hur skulle ni tänka angående ekonomin:
    -gemensam eller delad
    Jag tycker ni ska ha gemensam ekonomi om ni ska leva som familj, men med egna pengar som får gå till egna kostnader. Vad egna kostnader är får ni bestämma gemensamt.

-skriva skuldebrev på insatsen för huset eller ta olika lån och stå för kostnaderna själva
    Jag tycker det är onödigt att ta lån om man inte behöver. Skriv skuldebrev på halva kontantinstasen (den han borde gått in med).

-ränta på skuldebrev?
    - Nej, verkligen inte!

-gemensamt barn, vad tänka på då?
    - Om ni har gemensam ekonomi så betalar ni ju gemensamt för barnet. Men om ni väljer skilda ekonomier, se då till att avsätta lika mycket till det gemensamma barnet så inte bara en av er betalar för barnets behov.

-gifta sig eller sambo?
    - Ni kanske ska börja med att vara sambo då du inte verkar vilja att han ska få något av dina tillgångar.

• SupersurasunkSara
    Anonym (egen) skrev 2012-11-16 09:04:07 följande:

Tack ändå för lite input :)

Vi vill äga huset 50/50 så det är lite kruxet att få till det. Det är där jag tänker att då kan vi lika gärna gå in under samma villkor, dvs att vi tar ett gemensamt lån för insatsen och betalar av det tillsammans genom att ha gemensam ekonomi.

Vet jag inte vill är att det som JAG degat ihop innan honom tillfaller hans barn. Vill jag ge de något, så gör jag det av egen fri vilja och inte för att jag är tvungen till det.

Ok, ja bäst är att ha allt klart medan man är sams

Beror ju på vilket som är bäst ekonomiskt OCH känslomässigt för er. Lika villkor genom gemensamt lån = inga slitningar för att en är skyldig den andra pengar, men kanske mindre ekonomiskt lönsamt. Kan dock vara värt de pengarna för att slippa 'beroendeställning' gentemot dig för din sambo.   
  • Anonym (egen)

Gemensam ekonomi med egna "fickpengar" är nog en lösning jag gillar.

Anledning att jag inte vill att mina tillgångar tillfaller honom är att de då automatiskt tillfaller även hans barn sedan tidigare. Det känns inte helt rätt för mig. Jag är med och försörjer de med boende, mat, kläder, fickpengar mm fram tills de står på egna ben. Varför ska de ha en del av mina tillgångar och mitt arv? De har faktiskt en mamma och en pappa, precis som vårt barn kommer att ha en mamma och en pappa.

Skuldebrev utan ränta: så han gör en investering i ett hus med mina pengar. Vid ev försäljning/separation gör han en vinst och får en värdestigning på huset och jag får tillbaka exakt samma pengar. Med inflation och allt kan det bli så att om några år har de inte samma värde som från början. De pengar kan jag faktiskt då lägga på ett sparkonto/fonder med ränta till vårt barn? Eller investera i min egen familj (föräldrar med eget företag, syskon med eget företag mm) och få en bra avkastning på de pengar?

Svar på tråden Ekonomifördelning vid särkullbarn