• galog

Hjälp!! 17 månaders sömn!

Vår dotter är snart 17 månader. Hon har alltid sovit bra i sin egen säng. Brukar somna vid 19 och sover till 5, får välling i vår säng och somnar om en stund igen. Senaste veckorna har hon blivit hysterisk när vi ska lägga henne. Vi måste hålla en hand på henne hela tiden för att hon ska somna. Ibland somnar hon sittandes upp i sin säng för att hon inte vill lägga sig ner. 

Efter två timmar vaknar hon och kan inte somna om (senaste veckan). Har suttit i timmar brevid hennes säng för att hon ska somna om men så fort vi lämnar rummet vaknar hon hysterisk. Vi har tagit upp henne och låtit henne sova i vår säng och där somnar hon nästan direkt. Då kan hon utan problem sova till halv sju på morgonen. 

Är det någon som känner igen sig? Vill att hon ska sova i sin egen säng (helst hela natten), samtidigt som jag vill att hon ska känna sig trygg!

• Svar på tråden Hjälp!! 17 månaders sömn!
  • Emmyl

Om det fubkar så bra när  ni tar över henne i er säng skulle jag fortsätta med det om jag var er. Vissa perioder behöver du mer trygghet och närhet, sen rätt vad det är så sover hon hela natten, i egen säng igen. Om hon somnar om i er säng, vad händer om ni flyttar över henne till egen säng? Eller kanske ska ni ha en extra säng/madrass i ert rum som hon kan sova på?

• Marren38

Hon är i en psykologisk fas som kallas närmandekrisen. Barnet förstår att det är autonomt och är en egen individ och därmed kan anknytningspersonerna överge en. Det är alltså den starka oron att bli övergiven som talar hos barn i denna ålder. Barnet svarar på den intrapsykiska ångesten genom regression, dvs tillbakagång i utvecklingen. Om man ger barnet det som barnet behöver i denna fas (ökad grad av närhet, trygghet, samsovning, bära) så går fasen över snabbare.

• galog

Va skönt att höra! Vi har inga som helst problem att ge henne denna närhet och kärlek. Jag vill dock inte ha henne i vår säng föralltid. Hon vill nämligen sova vääääldigt nära vilket gör att jag själv ligger vaken en del. Men samtidigt så gör det inte så mycket om hon är nöjd. Jag är bara så rädd att vi inte kommer att få henne att sova i egen säng igen.
    Har ni något förslag på hur vi ska göra för att hon inte ska vakna efter två timmar? Jag vill ju liksom inte gå och lägga mig för natten klockan sju! 

Svar på tråden Hjälp!! 17 månaders sömn!