• fantasyforever

Hur ser eran dag ut med er 10-11 veckors bebis?

Ja som  jag skrev hur ser en "normal" dag ut, har ni några rutiner? hur mycket är bebisen vaken dagtid? nattetid? och hur mycket "kontakt" får ni?

Casper är tio veckor lite drygt. hans dag ser ut ungefär som nedan:

Vaknar mellan åtta och nio då öppnar jag på gardinerna i sovrummet och då brukar han strax vakna, äter vid nio-halv tio efter att ha legat nöjd på filten framför tv och jollrat ett tag medan jag äter frukost.
    Byter om och byter blöja mellan halv tio-tio.
    Somnar (oftast) i vagnen ca tio-elva då jag passar på att promenerar ner och mocka i stallet. sover av sig själv i ca en halvtimme men med en extra promenad och lite tjurskallighet så brukar han kunna somna om och sova en stund extra.
    Äter runt halv ett-ett igen, är oftast vaken till runt två då han somnar igen hemma på en filt på golvet (om vi inte är ute och ränner),oftast bara en halvtimme-en timme sedan vaken.
    Äter igen kring fyra och somnar oftast någon halvtimme-timme efter maten (på filt på golvet), sover oftast någon timme ibland mer. sedan vaken igen.
    Äter en extra slurk vid åtta och sen nattas han vid nio-halv tio byter om och äter då i samband med sänggående. Sover sedan i sin spjälsäng till fem-sex tar ett tidigt morgonmål och somnar om sen igen tills det är "morgon".         

Jag börjar se en bra rytm i vardagen nu, dock skulle jag önska att han sov en bättre långsovning på fm/mitt på dagen utan att jag ska behöva söva om honom, men det kommer ju med åldern iof..

Han ler ganska mycket, har bra ögonkontakt då han ligger på rygg och man pjollrar med honom, lätt att få svarsleenden ifrån. skrattar med ljud lite då man kittlar honom. När man håller upp honom i knäet så har han lite sämre ögonkontakt, då är allt annat mycket mer intressant, hyllan ovanför huvudet tex :-P

Han är stadig i nacken, vi behöver inte hålla runt den längre. Han rullar från mage till rygg, han har kommit på knepet att luta huvudet åt ena hållet får att slå runt och gör det ofta. Han tillbringar mycket tid på golvet på sin filt och i sittern och är nöjd med detta så länge han är mätt och utvilad. Sen är han ofta med mig i det rum jag är, lagar jag mat eller bakar ja då sitter han i sittern på köksgolvet, håller jag på med tvätten är han oftast i tvättrummet med mig och ser jag på tv eller sitter vid datorn så ligger han på sin filt inom mitt (och hans) synhåll.

han är överlag en väldigt nöjd kille, dock tycker jag att han sover lite lite ibland, han tycker det det är så intressant allt runtomkring så sova, varför ska man det?

Och han hatar att sitta i bilbarnstolen i vaket tillstånd, kör man långväga sover han bra men ska man ut och in på affärer så vaknar han direkt och är ilsken över att bli omkringkonkad fastspänd i stolen.  Han avskyr oxå att ligga vaken i vagnen, så om man inte får honom att sova och man går ex. på stan så måste man sätta upp ryggstödet lite så han ser nått, då blir han nöjd.

en nöjd kille med bestämda åsikter!

Hur är era bebisar i ungefär samma ålder?                   

• Svar på tråden Hur ser eran dag ut med er 10-11 veckors bebis?
  • porslinsgaffel

Det verkar vara helt underbart att ha såna rutiner redan. Min dotter är idag 11 veckor och hon har i princip varit missnöjd sedan födseln tyvärr. Hon kan inte sitta/ligga själv mer än någon enstaka minut.
    Hon sover enbart om dagarna ifall jag går på promenad med vagnen.
    På nätterna sover hon från ca 21-00 mat
    0030-0400 mat 0430-0630 sen är det morgon enligt henne.

• 1979sandy

Så är min dag oxå! Lite mer småätande bara.. Han sover oxå små stunder.. Men vilka bra nätter du har!!

• colanappen

min lilla tjej äter oftare ca varannan timme men hon har oftast två längr sovpass runt 9-11 och vid 14-16 hon kan vis dessa tillfällen lätt sova tre timmar i en följd... det sammanfaller med att vi hämtar lämnar storebror på dagis och hon sover super i vagnen...
    hon absolut hatar att ligga på magen så det blir det lite av. däremot älskar hon att sitta i knät och snacka... 

• 1979sandy

Hur får du henne att sova så långa pass?... Min kille vaknar aaaalltid i sin sömnskarv efter 30-40 min eller om man lägger ned honom efter att ha somnar i famnen...

• tänkattjustjagocksåfinns

Vår bebis är 10 v nu och började i går sova riktigt länge på natten, ca 22-04, då han äter och somnar om till 07 då han äter och sen sover han till 09 då han äter och "går upp". Sen äter han åtminstone 11, 13, 16, 18, 20, 21 och 22. Fram till igår skulle han alltid ha ett par tre mål till helst, men jag har börjat tröttna på det så nu försöker vi (läs: jag) hålla det till 10 ggr per dygn :)

När han inte sover eller äter ligger han ofta och spanar på omgivningen och han skrattar så fort man kommer fram och söker ögonkontakt. På dagarna varierar det mycket när han sover beroende på vad vi håller på med. I vagnen och bilen somnar han ofta även om han inte har något emot att vara vaken där. På det hela taget tror jag han är en extremt "enkel" bebis.

Rutiner har vi inte så många, mer än att jag stoppar om och släcker efter dagens sista mål mat och försöker hålla det någorlunda mörkt tills det är dags att gå upp. Det är den rutinen jag känner behov av för att få sova bättre själv. Han verkar nöjd med tillvaron oc somnar alltid av sig själv - ibland på kvällen vaggar jag vagnen lite för att han ser ut att tycka det är mysigt när han skall somna. Han sover i vagnen på nätterna nu eftersom vi bor på hotell och inte har hans vanliga säng - han verkar dock trivas så bra med det så kanske får det fortsätta om han föredrar den framför sängen...

• fantasyforever

Va roligt att höra om fler bebisar i samma ålder! Jo vi har ganska mycket rutiner, men det är något som jag vill och känner behov av att ha för att så snabbt som möjligt få bra nätter, så det har vi styrt in casper på. Han är ju tredje barnet så man har ju lärt sig hur man ska göra för att snabbt få in rutiner :) tvärt emot vad många säger så går det utmärkt att tidigt styra in barnen på rutiner OM man nu vill det,i alla fall då man som jag ger ersättning och säkert vet vad han får i sig. Och vill man inte strula med rutiner, tja då är det precis lika bra:) huvudsaken att våra bebisar är nöjda och vardagen fungerar :)

• fantasyforever

Får ni ögonkontakt så fort ni försöker, får ni leenden och joller tillbaka då ni pratar med bebisen?

• Rebecca1

Min tjej är 12 veckor. Våra dagar ser väldigt olika ut, det beror helt på vad vi hittar på. Det enda som är rutin är att hon somnar för natten runt 23.00 och sover till ca 6.30, äter sen sover vi någon timme till. Samt att hon äter var 3-4 timme (ersättning) byter blöja gör jag när det behövs och sover på dagarna gör hon lite till och från under dagen, helt beroende på vad vi gör. www.minibell.blogg.se

• colanappen
    1979sandy skrev 2012-11-16 18:08:01 följande:
    Hur får du henne att sova så långa pass?... Min kille vaknar aaaalltid i sin sömnskarv efter 30-40 min eller om man lägger ned honom efter att ha somnar i famnen...
    Ingen aning hon gör det helt själv oftast i vagnen.... men inne sover hon gärna i overallen i hårdliften som nu tex har hon sovit så i 2 timnmar....
  • colanappen
    fantasyforever skrev 2012-11-16 22:35:01 följande:
    Får ni ögonkontakt så fort ni försöker, får ni leenden och joller tillbaka då ni pratar med bebisen?
    japp hela tiden har en riktig snackfia... verkar som hon gillar sin egen röst...
Svar på tråden Hur ser eran dag ut med er 10-11 veckors bebis?