• Babybel

Finns det inget te man kan dricka obegränsat som gravid???

Jag håller på att bli tokig  när det kommer till gravidkost. Vad jag än googlar så verkar det vara farligt på ett eller annat vis.
    Jag älskar att dricka stora koppar med grönt te och tycker mig ha läst att det inte ska vara några problem när man är gravid. Men NEJ, nu googlade jag igår och då gäller detta endast om man dricker måttligt med grönt te. Tydligen ska det också innehålla koffein (fast jag verkligen inte trodde det) Mina andra favoritten är kamomillte och färskriven ingefärste, men dessa båda ska man tydligen också dricka ytterst måttligt!

SÅ, kan nån snälla hjälpa mig med tips om nåt te jag kan dricka 3-4 STORA koppar  om dagen av utan att det är några problem? Jag är i första trimestern!

• Svar på tråden Finns det inget te man kan dricka obegränsat som gravid???
  • Maria Myran

för mig är måttligt 3-4 koppar, däremot kanske 8 koppar, fine, där börjar det bli lite galet kanske..

• Annelie 76

Rött te kan du dricka hur mycket som helst av. Andra örtteer också. Svart, vitt och grönt te är de som bör begränsas. Roiboos finns även som grönt, kallas ibland greenboos.

• Babybel
    Maria Myran skrev 2012-11-16 13:26:59 följande:
    för mig är måttligt 3-4 koppar, däremot kanske 8 koppar, fine, där börjar det bli lite galet kanske..
    Jo, 3-4 vanliga koppar kanske ;) men mina koppar innehåller 5 dl kanske, hehe. Och jag vill liksom inte behöva tänka på hur mycket te jag dricker eller inte helst.
  • Babybel
    Annelie 76 skrev 2012-11-16 13:29:23 följande:
    Rött te kan du dricka hur mycket som helst av. Andra örtteer också. Svart, vitt och grönt te är de som bör begränsas. Roiboos finns även som grönt, kallas ibland greenboos.
    AHAA....Roibos gillar jag ju också. Ska kolla upp det. Däremot läste jag att örtte skulle man helst undvika eller bara dricka 1 liten kopp om dagen då det kunde ha medicinska effekter på kroppen.
  • Gevieve

Jag är en stor tedrickare och mina favoriter är olika svarta teer med frukt och blommor i och rena fruktteer (vilket är relevant för dig :)  )
    Har letat jättemycket i diverse butiker i stockholm efter sådana men hittar bara teer med "örtsmak". Jag orkar inte med mynta och kamomillte jämt  =/
    Så gissa hur glad jag blev när jag hittade mina numera favoritfruktteer på nätet  Glad  Hittade de hos Whittard of Chelsea (online). Det började med att jag hittade ett paket tepåsar som min kollega på jobbet hade lagt fram, nyss hemkommen från England. Jag smakade och blev förälskad. Så kika på dem här.
      Mina personliga favoriter är "Summer Strawberry Caffeine Free Fruit Infusion" och "Raspberry & Peach Fruit Infusion 20 Tag & Envelope Teabags"  Glad  De innehåller framförallt fruktbitar. (du kan se ingredienserna för varje te)

• Ninni87

Dricker också en del te.

Min BM sa att det är okej med 3 koppar kaffe eller 7 koppar te om dagen.
    Så du borde kunna dricka 3-4 stora koppar :)

Svar på tråden Finns det inget te man kan dricka obegränsat som gravid???