• Anonym

Tandimplantat

Hej!

Jag är uppe i högkostnadsskydd (försäkringskassan) hos min tandläkare och betalar nu 15% av behandling som sträcker sig till Juni enligt min tandläkare, konstigt nog började jag inte någon behandling förens i augusti/september.

När jag i går frågade om jag kunde passa på att ersätta en förlorad tand eftersom jag är uppe i högkostnadsskyddet så säger hon att vi inte kommer hinna göra det innan Juni. Resterande av tanden ska dras ut nu den 20:e november.  Hon säger att det måste läka först?

Ville bara höra om någon tycker det låter rimligt av min tandläkare och om nån kanske vet hur högkostnadsskyddet fungerar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-16 13:34
    Det jag undrar är över om läkningstiden är så lång att man inte hinner innan Juni månad för det var det hon menade var problemet.

• Svar på tråden Tandimplantat
  • Anonym

Du får räkna läkningstid efter tandutdragningen + läkningstid efter inplantatet. Det ska nog gå 4 månader från det att implantatet skruvas in tills man får sätta dit den nya tanden. Kanske det hon menar.

• Anonym

Högkostnadsskyddet beräknas per år

Högkostnadsskyddet börjar gälla när en åtgärd som ingår i skyddet blir klar. Efter det räknas alla åtgärder som du får gjorda under de följande tolv månaderna in i högkostnadsskyddet.

Du kan själv bestämma att en ny ersättningsperiod ska börja innan den tidigare har löpt ut. Det kan vara fördelaktigt när du står inför en större behandling. Genom att få in flera åtgärder under en och samma ersättningsperiod kan du komma upp i referenspriser över 15 000 kronor och därmed få högre ersättning för den överskjutande delen.

Någon som är kunnig och vet vad detta innebär? Ska jag kunna förnya perioden?

• CarlHerman

Jag är tandhygienist men inte någon expert på kostnadsbiten kring implantat. Några råd har jag dock.

Täcker högkostnadsskyddet ett implantat för den förlorade tanden överhuvudtaget? Det beror på. Din tandläkare borde iofs ha sagt till direkt om det inte gjorde det.

Karensperioden är tolv månader så avslutas den i juni detta året betyder det att en åtgärd lades in exakt ett år tidigare, t ex du var där och gjorde en undersökning.
    Du kan själv välja att avsluta en pågående karensperiod och börja en ny. Det är ibland fördelaktigt inför större behandlingar.

Gör din tandläkare implantatbehandlingar själv eller krävs remiss för detta? Krävs remiss så kan det absolut ta så lång tid innan läkningen är klar. Kön kan vara lång.
    Undersökningarna inför implantat (röntgen t ex) och att operera in skruvarna debiteras för sig så ev hinner du med det innan juni? Sen ska det läka och porslinskronan debiteras sen för sig enl ord pris.

• SilverEmma

Jag drog ut en tand i maj, jag ska sätta dit den nya permanenta tanden i december eller januari. Det tar tid för det att läka ordentligt och sen är käkkirurgen bara där två gånger/månad.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym

Minst 6 månader tar det att läka. Du kanske kommer hinna sätta dit en ny tand. Men frågan är om fsk går in och täcker upp. Det är endast framtänder + de första små kindtänderna som går på högkostnadsskyddet. Alltså de 16 synligaste tänderna ingår.

• Anonym

Tanden i fråga täcker försäkringen.

Men hur funkar det där med ny period då? Borde jag begära en sådan?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-16 18:09:46 följande:
    Tanden i fråga täcker försäkringen.

Men hur funkar det där med ny period då? Borde jag begära en sådan?

Din period börjar vid första tandläkarbesöket. Gjorde du bara en undersökning i juni så startade den då. Var med om samma sak. Undersökning i sept, lagning i januari. Hade min period till sept. Inget man kan ändra själv tyvärr. :/ Du får hoppas att dom hinner fixa innan perioden är över. Annars är det bara att börja om. Vilket egentligen betyder att du kommer betala hela tanden själv i stortsätt.

Vet du vad det landar runt? 10,15,20? 
Svar på tråden Tandimplantat