• annah01

Utnyttja studentrabatt och dra av momsen för företag

nån som kan komma med ett ärligt och rätt svar!

ska köpa dator och har bra rabatt via studentkortet men min  man har också företag  så min fråga är om och hur jag isåfall kan kombinera dessa två rabatter så att det sker på ett riktigt sätt?

räcker det bara med ett korrekt kvitto där momsen är specificerad så spelar det ingen roll hur jag utnyttjat rabatterna?

alltså jag loggar ju in mig via en inloggning på studentkortet och därifrån får jag tillgång till datorrabatten och sen i slutsteget ska jag ju registrera mig innan avslutat köp och då väljer jag företag eller hur gör jag?

tacksam för lite hjälp....

• Svar på tråden Utnyttja studentrabatt och dra av momsen för företag
  • mrsStatham

Beställ datorn, betala med företagskortet

Bara två saker är oändliga
  • ardath bey

Ska ni få tillbaka momsen ska ju datorn användas i din mans företag, inte privat

• tuzzla

Ett kvitto i ditt namn kan han inte använda i sin bokföring.

• jassikan

Är du inte delaktig i företaget blir det problem om du står på kvittot, som redan skrivits.
    Har han revisor så kan han/hon neka till att ta upp det som en företagskostnad.
    Vid ev. revision kan företaget bli skönstaxerat särskilt om datorn inte ens finns i företagets verksamhet.

Fakturor/kvitton ska stå i företagets/ägarens namn.
    Till och med anställd som uppbär lön, kan det vara lite kinkigt med. Revisorerna brukar inte tycka om det.

Det kan även bli problem med att beställa till ett företag (bara skriva företagsuppgfter för kvitto och lev.) och utnyttja din studentrabatt, många webbutiker har spärrar mot sådant.
    Om inget annat kan de neka dig i efterhand då företag ej kan få studentrabatt. Det strider då mot deras villkor.

Svar på tråden Utnyttja studentrabatt och dra av momsen för företag