Depression, svårt med maten. Tips?
Jag är deppig och har varit det en längre tid. I perioder under flera år mer mer påtagligt de senaste månaderna. Nu har det blivit så jobbigt att jag ibland (inte så ofta tack och lov) känner att jag orkar inte med barnen.. Det gör mig så ledsen och ibland när de kör sin värsta trots på mig på en sån dag så kan jag skrika på dom och skälla för allting. Sen gråter jag när de lagt sig för att jag har så dåligt samvete :( Oftast lyckas jag hålla humöret uppe för deras skull, det är bara ibland när det kommer en sån där riktigt psykiskt tung dag i kombination med att de då är extra bråkiga/krävande som det blir för mycket.
Jag har bett om en psykologkontakt, men det är väntetid. Så känner väl lite att jag står still och stampar och håller på att bli tokig. Vet inte ens som det hjälper med en samtalskontakt men nåt måste jag göra för såhär kan det inte fortsätta...
Vet att jag borde motionera, komma ut i friska luften, träffa människor och hålla mig borta från hemmets isolerande miljö om dagarna men det är så svårt. Jag lovar mig själv varje kväll (mår bättre på kvällarna och sämre på förmiddagarna) att imorgon ska jag åka och simma eller gör nåt men sen känner jag mig trött (är extremt trött på förmiddagarna) och nedstämd så kommer inte iväg. Jag är ensamstående med barnen så den tiden jag har för mig själv är 8-15 när de är på dagis. Men slutar alltid med att jag går hem och lägger mig på soffan och tittar på serier sen drar klockan iväg och det blir dags att hämta lika fort. Ibland somnar jag när jag kommer hem och vaknar flera timmar senare.. Hur mycket jag än sover känner jag mig aldrig utvilad, är konstant trött och orkeslös. Sover ändå bra på nätterna tycker jag, upplever inte att jag sover oroligt eller så och har lätt att somna på kvällen.
Ett stort problem jag har är att jag inte har nån matlust när jag känner mig deppig, har aldrig haft nån stark matlust mest ätit för att man måste liksom. Jag äter middag för det äter ju barnen hemma, hade jag inte haft dom att laga till hade jag nog aldrig lagat mat.. Jag orkar liksom inte. Vet att detta kan påverka nedstämdheten negativt så jag vill ju gärna äta liksom men vad gör man när man inte orkar? Känner sällan hunger heller. Är så rädd att drabbas av nån ätstörning... Det är verkligen INTE så att jag inte vill äta eller medvetet skiter i det. Jag är som sagt för trött för att orka laga mat när jag är själv på dagarna och när barnen är hos sin pappa äter jag ofta smörgåsar eller färdigmat bara och kanske två mål om dagen. Önskar jag hade ork att få i mig lunch... Finns det något bra kosttillskott man kan äta för att få i sig näringsämnena och få mer ork och energi när man inte orkar äta? Tänker mig att man kanske kan äta det 1-2 gånger om dagen.. Måste ju vara bättre än att inte äta alls? Åt kosttillskott när jag tränade lite för nåt år sedan, protein och kolhydrater var det i detta. Kan man dricka sånt? Som sagt äter middag med barnen och jag äter frukost på morgonen. Men många timmar mellan 8.30 och 18 där jag oftast går utan mat i magen..
Ni med depressioner, hur får ni i er näring när ni inte orkar riktigt? Bör man komplettera med några tabletter med vitaminer och mineraler kanske? Jag gör vad som helst bara jag får känna mig lite piggare så jag orkar gå på de andra bitarna i självhjälpen så som motion.. Just nu går kroppen på sparlåga så orkar ingenting.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-16 13:45
*ensamstående i veckorna skulle det stå.