• Anonym

Depression, svårt med maten. Tips?

Jag är deppig och har varit det en längre tid. I perioder under flera år mer mer påtagligt de senaste månaderna. Nu har det blivit så jobbigt att jag ibland (inte så ofta tack och lov) känner att jag orkar inte med barnen.. Det gör mig så ledsen och ibland när de kör sin värsta trots på mig på en sån dag så kan jag skrika på dom och skälla för allting. Sen gråter jag när de lagt sig för att jag har så dåligt samvete :( Oftast lyckas jag hålla humöret uppe för deras skull, det är bara ibland när det kommer en sån där riktigt psykiskt tung dag i kombination med att de då är extra bråkiga/krävande som det blir för mycket.

Jag har bett om en psykologkontakt, men det är väntetid. Så känner väl lite att jag står still och stampar och håller på att bli tokig. Vet inte ens som det hjälper med en samtalskontakt men nåt måste jag göra för såhär kan det inte fortsätta...

Vet att jag borde motionera, komma ut i friska luften, träffa människor och hålla mig borta från hemmets isolerande miljö om dagarna men det är så svårt. Jag lovar mig själv varje kväll (mår bättre på kvällarna och sämre på förmiddagarna) att imorgon ska jag åka och simma eller gör nåt men sen känner jag mig trött (är extremt trött på förmiddagarna) och nedstämd så kommer inte iväg. Jag är ensamstående med barnen så den tiden jag har för mig själv är 8-15 när de är på dagis. Men slutar alltid med att jag går hem och lägger mig på soffan och tittar på serier sen drar klockan iväg och det blir dags att hämta lika fort. Ibland somnar jag när jag kommer hem och vaknar flera timmar senare.. Hur mycket jag än sover känner jag mig aldrig utvilad, är konstant trött och orkeslös. Sover ändå bra på nätterna tycker jag, upplever inte att jag sover oroligt eller så och har lätt att somna på kvällen. 

Ett stort problem jag har är att jag inte har nån matlust när jag känner mig deppig, har aldrig haft nån stark matlust mest ätit för att man måste liksom. Jag äter middag för det äter ju barnen hemma, hade jag inte haft dom att laga till hade jag nog aldrig lagat mat.. Jag orkar liksom inte. Vet att detta kan påverka nedstämdheten negativt så jag vill ju gärna äta liksom men vad gör man när man inte orkar? Känner sällan hunger heller. Är så rädd att drabbas av nån ätstörning... Det är verkligen INTE så att jag inte vill äta eller medvetet skiter i det. Jag är som sagt för trött för att orka laga mat när jag är själv på dagarna och när barnen är hos sin pappa äter jag ofta smörgåsar eller färdigmat bara och kanske två mål om dagen. Önskar jag hade ork att få i mig lunch... Finns det något bra kosttillskott man kan äta för att få i sig näringsämnena och få mer ork och energi när man inte orkar äta? Tänker mig att man kanske kan äta det 1-2 gånger om dagen.. Måste ju vara bättre än att inte äta alls? Åt kosttillskott när jag tränade lite för nåt år sedan, protein och kolhydrater var det i detta. Kan man dricka sånt? Som sagt äter middag med barnen och jag äter frukost på morgonen. Men många timmar mellan 8.30 och 18 där jag oftast går utan mat i magen..

Ni med depressioner, hur får ni i er näring när ni inte orkar riktigt? Bör man komplettera med några tabletter med vitaminer och mineraler kanske? Jag gör vad som helst bara jag får känna mig lite piggare så jag orkar gå på de andra bitarna i självhjälpen så som motion.. Just nu går kroppen på sparlåga så orkar ingenting.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-16 13:45
    *ensamstående i veckorna skulle det stå.

• Svar på tråden Depression, svårt med maten. Tips?
  • shakennotstörd

Om du har råd är mitt förslag att äta lunch på stan.Då kommer du ut samtidigt och kanske promenerar lite på köpet.Men det är ju under förutsättning att du trivs med att gå på lunchrestaurang ensam som jag antar att det skulle innebära.Så brukar jag göra när jag inte orkar laga mat.En period hade jag matleverans från kommunen ,sån som pensionärer får typ.Det var bra mat där jag bor i den lådan men blev ju rätt dyrt att ha det varje dag

Men annars funkar det inte om du inte går hem igen efter att ha lämnat på dagis utan går och simmar direkt?

Du menar kostersättning antar jag när du frågar om sånt som kan ersätta mat.De flesta man tänker på är ju soppar och shejker för såna som bantar och byter ut måltider men det finns ju såna för som är undernärda också.Du skulle kanske prata med en dietist?Jag hade en kompis med anorexi som fick såna och äldre som äter för dåligt kan få det.Vet inte om det är nåt man får via recept.Det finns på apoteket i alla fall.

Kosttillskott med vitaminer och mineraler kan väll vara ide hur som hellst..Min psykiatiker tyckte jag skulle äta multivitamin/mineral tillskott.

Mivitotal är ett flytade kosttillskott som många rekomenderar.Inte det billigaste och smakar illa men ska vara effektivt.

MItt råd är att du ska testa att äta D-vitamin i hög dos.Kan ha mirukalös effekt vid depression.            

• Anonym (Simone)

Har haft jättemånga depressioner i yngre år. Numera äter jag anti-depp och mår bra jämt. (bara ett tipa, utöver psykolog).
    När jag var deppad hade jag verkligen ingen matlust, det kändes meningslöst att fortsätta med livet och likaså maten. Mitt tips är NÄRINGSDRYCKER! Typ Allevo eller naturdiet. Som enda kost eller som komplement. Köp hem sånt som du verkligen gillar, sitt inte och tvinga i dig någon tradig wok eller linsgryrta som har låg energitäthet. Jag brukade handla hem jordnötssmör, jättemycket näring och nyttigt fett. Hellre äta mazariner än inget alls. Det är ju ingen bra kost på lång sikt, men under en depression får man äta vad man vill!

Kramar!

• Anonym
    Anonym (Simone) skrev 2012-11-16 19:39:55 följande:
    Har haft jättemånga depressioner i yngre år. Numera äter jag anti-depp och mår bra jämt. (bara ett tipa, utöver psykolog).
    När jag var deppad hade jag verkligen ingen matlust, det kändes meningslöst att fortsätta med livet och likaså maten. Mitt tips är NÄRINGSDRYCKER! Typ Allevo eller naturdiet. Som enda kost eller som komplement. Köp hem sånt som du verkligen gillar, sitt inte och tvinga i dig någon tradig wok eller linsgryrta som har låg energitäthet. Jag brukade handla hem jordnötssmör, jättemycket näring och nyttigt fett. Hellre äta mazariner än inget alls. Det är ju ingen bra kost på lång sikt, men under en depression får man äta vad man vill!

Kramar!
    Får jag fråga angående antidepressiva medel, får man inga biverkningar och annat? Alltid varit rädd för att ta mediciner över lag. Och nu när jag fick tid till psykolog så fick jag helt plötsligt panik över detta, tänk om han/hon skulle föreslå antidepressiva medel.. Vet inte hur jag ställer mig till det riktigt. Mest hört negativt, att man kan må ännu sämre, få konstiga biverkningar och bli beroende..

Alltså jag äter ju, men antagligen för lite och kanske för näringsfattigt. Vill få i mig bra med näring så jag inte mår sämre pga det liksom. Näringsdrycker, du menar sånt som folk bantar med som man kan köpa på Ica maxi eller vart som helst? Är de verkligen bra? Kan tillägga att jag är ganska smal. Behöver få i mig massa vitaminer och nyttigt fett så min hjärna mår bra.. Vet att den bästa vägen r näringsriktig mat, men det är svårt när orken tryter. 
  • Anonym
    shakennotstörd skrev 2012-11-16 18:44:59 följande:
    Om du har råd är mitt förslag att äta lunch på stan.Då kommer du ut samtidigt och kanske promenerar lite på köpet.Men det är ju under förutsättning att du trivs med att gå på lunchrestaurang ensam som jag antar att det skulle innebära.Så brukar jag göra när jag inte orkar laga mat.En period hade jag matleverans från kommunen ,sån som pensionärer får typ.Det var bra mat där jag bor i den lådan men blev ju rätt dyrt att ha det varje dag

Men annars funkar det inte om du inte går hem igen efter att ha lämnat på dagis utan går och simmar direkt?

Du menar kostersättning antar jag när du frågar om sånt som kan ersätta mat.De flesta man tänker på är ju soppar och shejker för såna som bantar och byter ut måltider men det finns ju såna för som är undernärda också.Du skulle kanske prata med en dietist?Jag hade en kompis med anorexi som fick såna och äldre som äter för dåligt kan få det.Vet inte om det är nåt man får via recept.Det finns på apoteket i alla fall.

Kosttillskott med vitaminer och mineraler kan väll vara ide hur som hellst..Min psykiatiker tyckte jag skulle äta multivitamin/mineral tillskott.

Mivitotal är ett flytade kosttillskott som många rekomenderar.Inte det billigaste och smakar illa men ska vara effektivt.

MItt råd är att du ska testa att äta D-vitamin i hög dos.Kan ha mirukalös effekt vid depression.            

Tyvärr tillåter inte ekonomin dagliga luncher på stan.. Hade annars varit jättebra. Jag gör ibland storkok när jag ändå måste laga middag till barnen som jag sen fryser in. Grejen är att jag äter det inte ändå sen, inte till lunch. Ibland tar jag upp när orken tryter och jag inte orkar laga middag nån dag. Men även om det finns färdig mat i frysen tar jag inte det till mig själv till lunch. Har svårt för uppvärmd mat och rester med tyvärr.. Alltid varit knepig med mat, eller jag äter gärna när andra lagar eller ute. När jag jobbade åt jag lunch varje dag, men då behövde jag ju varken laga maten eller diska efter mig. Så det är mest orken som fattas tror jag.. Samt att jag har svårt att äta vid stress. Ibland får jag inte i mig middagen för att barnen stimmar vid bordet, kan liksom inte slappna av när man ena sekunden ska torka spilld mjölk, sen vill nån ha hjälp på toa mitt i maten, sen spills de igen osv. Slutar ofta med att jag får i mig några tuggor sen tar det stopp liksom..

D-vitamin, vilken påverkan har det? Är det ett vattenlösligt vitamin då eftersom man kan ta det i hög dos? Och för övrigt, VAD är en hög dos. Hur mycket dagligen?  
  • Anonym (varit där)

Du har kommit i en ond cirkel som du måste bryta, 

vill du inte gå på anti depp
    så börja med e och d vitamin,
    ta och sola i solariet 2-3 ggr i v,
    tvinga dig att äta frukost,
    alt som ovan skrev, näringsdrycker.
    en sån innehåller massor,
    börja dagen med en sån.

finns på apoteket.  
    =) 

• Anonym
    Anonym (varit där) skrev 2012-11-17 01:56:20 följande:
    Du har kommit i en ond cirkel som du måste bryta, 

vill du inte gå på anti depp
    så börja med e och d vitamin,
    ta och sola i solariet 2-3 ggr i v,
    tvinga dig att äta frukost,
    alt som ovan skrev, näringsdrycker.
    en sån innehåller massor,
    börja dagen med en sån.

finns på apoteket.  
    =) 
    Jag beställde hem D-vitamin igår, ska testa det. Läste massa positivt om det så hoppas det funkar. Jag äter frukost, enda målet jag aldrig skulle klara mig utan, det mål jag verkligen gillar är frukost. Kollade på näringsdryckerna de hade på apoteket, 4 st för 100 kr.. Det blir ju jättedyrt i längden, är studerande och inkomsten är ju inte den fetaste.. Hur många om dagen bör man ta? Om man som jag äter frukost och middag. Räcker det med en? Vill ju känna skillnad liksom så vill göra det ordentligt om jag nu ändå ska hålla på med det. Vet att man kan få näringsdryck på recept och då rabatterat, men hur dålig måste man vara för att få det? Antar att det inte är nåt de skriver ut vid deppression..
  • Anonym (frukost)

Vet inte vad du äter till frukost, men jag såg att du gillar frukost. Jag har liknande problem som du, och det enda jag alltid kan äta är filmjölk eller yoghurt. Om det är vad du äter till frukost kanske du kan ta det till lunch också. Med lite müsli, om du får i dig det. Komplettera med vitaminer och omega 3. Jag äter ACO Kvinna, som man kan köpa på apoteket. Då får man i sig de vitaminer och mineraler man behöver.

• Anonym (Där)

testa köpa tex postafen mot illamående och se om du orkar äta

• Anonym (varit där)
    Anonym skrev 2012-11-17 17:35:27 följande:
    Jag beställde hem D-vitamin igår, ska testa det. Läste massa positivt om det så hoppas det funkar. Jag äter frukost, enda målet jag aldrig skulle klara mig utan, det mål jag verkligen gillar är frukost. Kollade på näringsdryckerna de hade på apoteket, 4 st för 100 kr.. Det blir ju jättedyrt i längden, är studerande och inkomsten är ju inte den fetaste.. Hur många om dagen bör man ta? Om man som jag äter frukost och middag. Räcker det med en? Vill ju känna skillnad liksom så vill göra det ordentligt om jag nu ändå ska hålla på med det. Vet att man kan få näringsdryck på recept och då rabatterat, men hur dålig måste man vara för att få det? Antar att det inte är nåt de skriver ut vid deppression..
    super med d-vitamin =) 
    om du bara äter 2 mål, så bör du iaf dricka minst 2 st om dagen,
    jag vet hur svårt det är med mat.

om du gillar nötter så ät det, det är bra med fetter osv =) 

du kan få näringsdrycker via dietist , då måste du få en remiss av din husläkare, kan vara värt att prova det.
    jag fick det, fick  recept/hemleverans då jag hade svårt att äta,  men förklara för din läkare att näring känns bättre än tabletter för deppression.. 

• Anonym
    Anonym (Där) skrev 2012-11-17 17:56:14 följande:
    testa köpa tex postafen mot illamående och se om du orkar äta

Varför ska jag ta det? Mår inte illa?
  • Anonym
    Anonym (varit där) skrev 2012-11-18 01:25:56 följande:
    super med d-vitamin =) 
    om du bara äter 2 mål, så bör du iaf dricka minst 2 st om dagen,
    jag vet hur svårt det är med mat.

om du gillar nötter så ät det, det är bra med fetter osv =) 

du kan få näringsdrycker via dietist , då måste du få en remiss av din husläkare, kan vara värt att prova det.
    jag fick det, fick  recept/hemleverans då jag hade svårt att äta,  men förklara för din läkare att näring känns bättre än tabletter för deppression.. 

Okej det låter ju bra om man kan få det av dietist. Skulle vara skönt med en liten knuff i rätt riktning iallafall. Som sagt det är ju inte så att jag försöker svälta mig själv, inte alls. Skulle snarare gärna gå upp några kilon. Men det är ju så svårt när orken inte finns eller inspirationen.. Skulle nog gärna äta om jag hade nån som lagade god mat åt mig varje dag och diskade efteråt haha :) En kock skulle inte vara helt fel att ha faktiskt.

Hur dålig vad du när du fick näringsdrycker utskrivna? Alltså åt du inte alls då? Vill ju inte att det ska gå så långt liksom. Men tror att om jag fick i mig lite mer näring skulle jag förmodligen känna mig piggare och orka mer och då kanske orka ta tag i andra bitar som motion och sådär för att må bättre. Därför jag vill ha en liten knuff bara.
  • Anonym
    Anonym (frukost) skrev 2012-11-17 17:51:30 följande:
    Vet inte vad du äter till frukost, men jag såg att du gillar frukost. Jag har liknande problem som du, och det enda jag alltid kan äta är filmjölk eller yoghurt. Om det är vad du äter till frukost kanske du kan ta det till lunch också. Med lite müsli, om du får i dig det. Komplettera med vitaminer och omega 3. Jag äter ACO Kvinna, som man kan köpa på apoteket. Då får man i sig de vitaminer och mineraler man behöver.

Jag äter lite olika till frukost men oftast mörkt bröd med smör och pålägg och typ te eller mjölk. Ibland ägg till, ibland yoghurt till, det beror lite på vad jag är sugen på. Tycker inte om gröt så oftast blir det ju smörgås som grund.

Jag åt ACO kvinna när jag var gravid. Kanske ska jag börja äta dom igen, beställde hem D-vitamin som jag ska ta tänkte jag ganska mycket av. Läste de kunde påverka positivt.
  • Anonym (varit där)
    Anonym skrev 2012-11-18 12:18:21 följande:
    Okej det låter ju bra om man kan få det av dietist. Skulle vara skönt med en liten knuff i rätt riktning iallafall. Som sagt det är ju inte så att jag försöker svälta mig själv, inte alls. Skulle snarare gärna gå upp några kilon. Men det är ju så svårt när orken inte finns eller inspirationen.. Skulle nog gärna äta om jag hade nån som lagade god mat åt mig varje dag och diskade efteråt haha :) En kock skulle inte vara helt fel att ha faktiskt.

Hur dålig vad du när du fick näringsdrycker utskrivna? Alltså åt du inte alls då? Vill ju inte att det ska gå så långt liksom. Men tror att om jag fick i mig lite mer näring skulle jag förmodligen känna mig piggare och orka mer och då kanske orka ta tag i andra bitar som motion och sådär för att må bättre. Därför jag vill ha en liten knuff bara.
    jag var precis som du, orkeslös, hade svårt att äta och hade ingen lust till att ens laga mat, jag låg under normalt men var inte för smal. 
    maten var inte prio ett, 
    ville som du komma igång och få som du säger en knuff. 

tror absolut du skulle få hjälp där, för genom maten så mår man ju faktiskt bättre,  

man kanske inte ens behöver remiss, kontakta en dietist och fråga,
    jag hoppas du får hjälp fort eftersom jag vet hur jobbigt det är.  
  • Anonym
    Anonym (varit där) skrev 2012-11-19 02:12:49 följande:
    jag var precis som du, orkeslös, hade svårt att äta och hade ingen lust till att ens laga mat, jag låg under normalt men var inte för smal. 
    maten var inte prio ett, 
    ville som du komma igång och få som du säger en knuff. 

tror absolut du skulle få hjälp där, för genom maten så mår man ju faktiskt bättre,  

man kanske inte ens behöver remiss, kontakta en dietist och fråga,
    jag hoppas du får hjälp fort eftersom jag vet hur jobbigt det är.  

Tack, ska ta kontakt med vårdcentralen vet att de har en dietist där och fråga. Vore guld värt om man kunde få nån slags energi att starta med. Det blir ju alltid en ond cirkel men man måste ju börja nånstans.
  • Pallas
    Anonym skrev 2012-11-16 23:29:34 följande:
    Får jag fråga angående antidepressiva medel, får man inga biverkningar och annat? Alltid varit rädd för att ta mediciner över lag. Och nu när jag fick tid till psykolog så fick jag helt plötsligt panik över detta, tänk om han/hon skulle föreslå antidepressiva medel.. Vet inte hur jag ställer mig till det riktigt. Mest hört negativt, att man kan må ännu sämre, få konstiga biverkningar och bli beroende..

Alltså jag äter ju, men antagligen för lite och kanske för näringsfattigt. Vill få i mig bra med näring så jag inte mår sämre pga det liksom. Näringsdrycker, du menar sånt som folk bantar med som man kan köpa på Ica maxi eller vart som helst? Är de verkligen bra? Kan tillägga att jag är ganska smal. Behöver få i mig massa vitaminer och nyttigt fett så min hjärna mår bra.. Vet att den bästa vägen r näringsriktig mat, men det är svårt när orken tryter. 
    Men usch så du har det! Vet precis hur du känner dig i den där onda cirkeln av att aldrig få må bra, vara utvilad och
    lycklig.

Angående mediciner, så kan jag säga att ja - SSRI-preparat har i regel många olika biverkningar, en del svåra. Beroende kan man bli av en del mediciner, men inte av SSRI-preparat. När man överväger medicinering så tittar man på för- och nackdelar och så får man prova sig fram. Det som ger mig svåra biverkningar kan funka helt felfritt på dig och tvärtom, det är väldigt individuellt. Själv är jag bipolär och äter sedan 5 år en medicin med potentiellt dödliga biverkningar. Det var såklart läskigt att läsa på bipacksedeln om de allvarligare biverkningarna. Grejen är att jag på en mycket låg dos av denna medicin kan leva ett snudd på normalt liv, med heltidsjobb, tre barn, barnbarn, häst och gård på landet. De enda biverkningar jag fick var två veckors intensiv huvudvärk under insättningsfasen samt några små hudutslag (som noga följdes upp av hudläkare, eftersom den svåraste biverkningen har just med hudsjukdom att göra). '

Det var värt det, helt klart, för innan levde jag inte - jag överlevde bara. Om du mått dåligt länge kanske det kan vara så att du glömt skillnaden? Det hade jag gjort och det var mycket omtumlande att plötsligt leva igen...
  • Anonym
    Pallas skrev 2012-11-19 11:39:57 följande:
    Men usch så du har det! Vet precis hur du känner dig i den där onda cirkeln av att aldrig få må bra, vara utvilad och
    lycklig.

Angående mediciner, så kan jag säga att ja - SSRI-preparat har i regel många olika biverkningar, en del svåra. Beroende kan man bli av en del mediciner, men inte av SSRI-preparat. När man överväger medicinering så tittar man på för- och nackdelar och så får man prova sig fram. Det som ger mig svåra biverkningar kan funka helt felfritt på dig och tvärtom, det är väldigt individuellt. Själv är jag bipolär och äter sedan 5 år en medicin med potentiellt dödliga biverkningar. Det var såklart läskigt att läsa på bipacksedeln om de allvarligare biverkningarna. Grejen är att jag på en mycket låg dos av denna medicin kan leva ett snudd på normalt liv, med heltidsjobb, tre barn, barnbarn, häst och gård på landet. De enda biverkningar jag fick var två veckors intensiv huvudvärk under insättningsfasen samt några små hudutslag (som noga följdes upp av hudläkare, eftersom den svåraste biverkningen har just med hudsjukdom att göra). '

Det var värt det, helt klart, för innan levde jag inte - jag överlevde bara. Om du mått dåligt länge kanske det kan vara så att du glömt skillnaden? Det hade jag gjort och det var mycket omtumlande att plötsligt leva igen...

Tack för infon. Jag vet att det kan vara olika från person till person med antideppressiva. Men jag känner inte riktigt att jag är där ännu så att jag behöver något sådant. Jag vill gärna testa att må bättre den naturliga vägen först, har aldrig riktigt FÖRSÖKT fullt ut att må bättre. Nu ska jag få en psykologkontakt, det är ett stort steg och jag hoppas det kommer hjälpa mig. Jag tror jag håller för mycket inom mig med en lite omtumlande barndom med mycket bråk, alkohol osv. Levt i en relation som jag inte riktigt mått bra i, inte något allvarligt men relationen har inte gett mig någon glädje heller. Livet har varit ganska passivt, grått och sådär en längre tid. Jag måste nog bara ta mig ur den karusellen. Sen som sagt få ny energi genom bättre näring, mer frisk luft, motion och saker jag mår bra av. Även om det tar tid så hoppas jag att det blir bra utan medicin, jag är iallafall skyldig mig själv en chans på det först.
  • Anonym (varit där)
    Anonym skrev 2012-11-19 11:21:58 följande:

Tack, ska ta kontakt med vårdcentralen vet att de har en dietist där och fråga. Vore guld värt om man kunde få nån slags energi att starta med. Det blir ju alltid en ond cirkel men man måste ju börja nånstans.
  • Anonym (Är där)

Känner igen mig och det är precis lika svårt som du beskriver. Nu har jag tagit mig en bit med att få ordning på maten med måttot; allt ät bättre än inget. Är långtifrån där ännu men försöker.
    Är disken jobbigast? Ät på papperassietter en period, tycker du fil är gott? Välj turkisk yougurt ist, mer kalorier på mindre man måste stoppa i sig. Nötter är ett kanonmellanmål. Finns det nåt du är minsta lilla sugen på? Köp hem det och gör upp en tydlig plan för när du ska äta det. Orkar du inte allt så lämna, inga krav på att du måste äta upp, men försök att få in rutinerna. Förr eller senare fattar kroppen´det här med att vara regelbunden.

Middagsrutinerna, får du ingen matro kanske det kan vara okej en period att sitta med barnen när dom äter för att själv äta i lugn & ro när dom är klara, eller kanske före? Hoppa över alla måsten och vara så överambitiös med simhus och grejer, det är nog fullt tillräckligt att få maten att fungera, fokusera på tre mål om dagen, (känns det övermäktigt så börja med två) Går det att få in lite motion i vardagen? När nu hämtar/lämnar, affären, biblioteket osv.

När jag varit som sämst har jag ätit måltidsersättningar från affären, just för att få i mig nåt. Som sagt, allt är bättre än inget även om Lightprodukter inte längre kommer in i mitt hem. Nu föredrar jag fet yougurt med typ start och lite extra nötter när det känns för tungt med mat. Betydligt godare och ungefär lika lätt/svårt att få i sig.

Smakrik mat är lättast för mig, mkt salt och kryddor. Middagen verkar du iaf ha hyffsad rutin på, min frukost intar jag alltid i sängen tillsammans med en kopp kaffe samtidigt som jag slösurfar, kanske inte är det mest optimala i andra människors ögon men det funkar för mig. Skulle aldrig äta innan 12-13.00 annars. Hur skulle frukosten kunna se ut för att vara trevlig för dig? Vad är det som är jobbigast med frukost? Peka ut dom sakerna för dig själv och hitta lösningar :) 

Ett tips kan vara att ställa ett larm under dagen, lämligt runt lunch, eller mellanmål, för att bli påminnd om att det är dags att äta, vad du stoppar i dig är mindre viktigt men lämpligtvis nåt som är enkelt! Själv åt jag grillkorv med bröd till middag, minimalt med disk, bara en stekpanna och en sked till gurksalladen, skeden var givetvis i plast så den var bara att stoppa i soporna ;) dt blev en sen middag, vid 20.00, men skit samma, jag åt middag även om andra kanske föredragit att äta något tidigare, dit jag vill komma är att det är bättre att äta middag vid åtta än att inte äta nån middag alls :)    

Mackor har jag tagit bort hemma, för att inte ha det enkla mackalternativet kvar, skulle lätt kunna leva på mackor annas (och har gjort)

Svar på tråden Depression, svårt med maten. Tips?