• Anonym (trött)

Hur handskas med en besserwisser?

Som rubriken lyder undrar jag hur man handskas med denna personlighetstyp
    när man måste umgås?
    Det gäller en manlig person i närheten av mig. Han vill gärna undervisa och förklara
    långa haranger om vad som helst som han anser att han vet bättre.
    Jag har tröttnat på honom.
    Ett tillfälle skulle han glänsa för sin fästmö, de har inga barn. Han berättade då
    ingående hur en förlossning går till.Jag har fött tre barn.
    Hans kunskaper räckte inte till att inse hur smärtan är vid förlossningen.

Vilket ämne som helst går han in på och "undervisar sina " kunskaper"
    Jag mår alltid dåligt när jag träffat denna person och kan inte undvika honom helt.

• Svar på tråden Hur handskas med en besserwisser?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Ja, det är tröttsamt. Mina tankar blir att när man undervisar andra sätter man sig i en position "över" andra, vilket egentligen kan betyda att han innerst inne känner tvärtom, d v s att han är osäker och är i underläge. Det är möjligt att han inte alls är medveten om detta. Han kan ha dåliga erfarenheter av hur det är i en relation där båda är likvärdiga. Jag säger detta för att hjälpa dig att förstå vad som ligger bakom hans sätt. Om du skulle påpeka för honom är det risk att han känner sig kränkt och ifrågasatt. Det är alltså inte så lätt. Om du har en bra relation till honom eller om han är viktig kan du försöka fråga var han fått sina kunsaper i från och hur han kan veta så säkert kring något som han inte varit med om. Då kan du se hur han reagerar och bedöma om det är framgångsrikt. Annars får du nog försöka låta det passera och inte låta det påverka dig så mycket.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur handskas med en besserwisser?