• Anonym (Fundersam)

Underhållsbidrag

Hej! Undrar hur det fungerar med underhållsströd. Min sambos barn bor hos oss på heltid. Dom är 6 och 7 år gamla. Sambons ex är arbetslös och får ingen (eller väldig lite ersättning).

Hur ska hon kunna betala underhållsbidrag för sina barn?
    Kan man på något sätt få hjälp av fk med det?
    Blir hon återbetalskylldig till fk senare?
    Hur går man tillväga? 

Jaghar ingen som helst koll på detta och undrar om någon vill hjälpa mig med det :)  

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym

Din sambo ansöker hos FK som gör utbetalningar, sedan blir den andre föräldren återbetalningsskyldig när denne får en inkomst.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-16 15:42:40 följande:
    Din sambo ansöker hos FK som gör utbetalningar, sedan blir den andre föräldren återbetalningsskyldig när denne får en inkomst.
    Om Fk bedömer att den andra har för låg inkomst för att betala något så blir det ingen skuld.
  • Anonym (Roger)

Nja, skulden ackumuleras och kvarstår i fem år. Därefter avskrivs skulden om den underhållsskyldige fortfarande saknar möjlighet att betala.

• Anonym (UF)

Umgängesföräldern betalar efter förmåga, försäkringskassan kontrollerar inkomsten 2 år tillbaka i tiden och är inkomsten för låg så behöver man inte betala fulla underhållsstödet på 1273 kr. 
    Det blir INGEN skuld att betala bara för att man betalar en fastställd lägre summa, skuld blir det enbart om man inte betalar det fastställda beloppet till försäkringskassan.
    När inkomsten ändras kommer försäkringskassan få reda på det och då höjs även beloppet att betala. Skulle det bli en stor inkomstförändring under ett kalenderår kan den betalningsskyldige med fördel själv anmäla det för att slippa få en retroaktiv höjning.

Jag fattar inte varför ni oroar er över om den andre föräldern har råd att betala eller inte? Det är ju barnet som har rätt till underhållsstödet, har föräldern inte tillräcklig inkomst så behöver den heller inte betala fullt, då täcker försäkringskassan upp med mellanskillnaden.

Svar på tråden Underhållsbidrag