• dalleboy

Min dotter på 18 månader äter dåligt

Börjar bli lite orolig över hur lite min dotter som snart är 18 månader äter. Hon vill gärna smaka på det mesta men det blir aldrig några större mängder som hon äter.

Frukost: 1 skål Semper fruktgröt 1 - 1.5 dl vatten.

Mellis: Idag blev det en liten macka.

Lunch: Idag åt hon en falukorvskiva och mellan 10 och 20 makaroner.

Middag: Igår blev det nästan 2 köttbullar och lite ris.

Kvällsmål: 1 skål Semper fruktgröt 1 - 1.5 dl vatten.

Ska på 18 mån kontroll nästa vecka, hon väger just över 10 kg.

Några tips?

• Svar på tråden Min dotter på 18 månader äter dåligt
  • La Lola

Jag tycker inte att hon äter lite.
    Men jag har iofs en 3½-åring som äter ungefär så där (förutom att hon äter en flaska välling till frukost och innan hon lägger sig + en yoghurt ibland).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dalleboy
    skogsvitter skrev 2012-11-16 15:46:28 följande:
    Tycker inte heller det är lite. Varför har du fått för dig det?
    Jag jämför med den mängd mat som hon åt när hon åt burkmat. Jämför man med en burk barnmat är det väldigt lite.

Dessutom så äter grannens pojke som är lika gammal 9 köttbullar + makaroner till lunch, vilket är väldigt mycket, men ändå.

Jag är bara orolig att hon ska få näringsbrist eller ta skada av att hon äter så lite.
  • La Lola
    dalleboy skrev 2012-11-16 15:57:04 följande:
    Jag jämför med den mängd mat som hon åt när hon åt burkmat. Jämför man med en burk barnmat är det väldigt lite.

Dessutom så äter grannens pojke som är lika gammal 9 köttbullar + makaroner till lunch, vilket är väldigt mycket, men ändå.

Jag är bara orolig att hon ska få näringsbrist eller ta skada av att hon äter så lite.
    Fast du kan inte jämföra med burkmat som innehåller vatten till stor del.
    Klart att det blir en mindre mängd mat när det handlar om rena matbitar.

Och jämför inte med andra barn.
    Vi vuxna äter ju inte lika mycket så varför skulle barn göra det?

Hon äter inte lite.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter
    dalleboy skrev 2012-11-16 15:57:04 följande:

Håller med ovan, det går inte att jämföra riktig hemlagad mat som är betydligt mer näringsrik och "fyllig" än burkmat som nästan bara är vatten. Har du inte sett testerna på burkmatens innehåll?

Att som 1-2 åring äta 9 köttbullar låter extremt mycket, varför jämföra med det extrema?! Om detta gäller hemlagade, normalstora köttbullar skulle jag vara orolig för att allt är som det ska i det läget, för det låter faktiskt inte helt normalt för en 1-åring... det är mer extremt att äta 9 köttbullar än att äta två!
  • mammatilljames

Min son brukar äta 5-7 köttbullar (ICAs eller mamma Scan) och är de hemmagjorda blir det Max 4st- men jag gör stora. Kan tillägga att han väljer då bort kolhydraterna helt, äter nog lite grönsaker till också. Är det fiskpinnar brukar 2-3 slinka ner, hemmagjorda (som en tunnare torskfile) blir det bara 1. Fiskbullar brukar vara mellan 7-10st, köpta alltså.. Köttfärssås kanske 1dl (gör med grädde inte krossade tomater) Hemmagjort är mycket mer mättande! och nyttigare., vet att man stirrar sig blind på mängden, men gör inte det. Jag äter alltid olika, ibland 2 köttbullar, ibland 6. Inget konstigt! Dessutom äter hon ju bra portioner gröt :) oroa dig inte (fast jag vet mycket väl hur man jämför och mäter, oroar sig osv..men man märker ju att de är nöjda. Är dessutom viktkurvan bra så är det verkligen ingen fara!)

Svar på tråden Min dotter på 18 månader äter dåligt