• Anonym (Underhållsbidrag)

Underhållsbidrag

Hej! Jag väntar bebis i januari, jag valde att behålla barnet emot killens vilja, och har från början accepterat att göra detta ensam. Men får jag ansöka underhållsbidrag?

Han har inget jobb, ingen inkomst, inget socbidrag eller liknande. Om jag får underhållsbidrag från försäkringskassan, blir han då återbetalningskyldig till när han väl får ett jobb? Alltså om han får ett jobb om 2 år, blir han då skyldig fk 24 månaders underhållsbidragspengar?

• Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Försäkringskassan

Hej!

I första hand ska du och barnets pappa komma överens om underhållsbidrag. Om han inte kan eller vill betala kan du istället söka underhållstöd genom Försäkringskassan. Vi räknar ut baserat på hans senaste taxerade inkomst hur mycket han ska betala till oss. Beloppet räknas i början av varje år när vi får nya uppgifter från Skatteverket.

Här kan du läsa mer om underhållsbidrag och underhållsstöd: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/

Hälsningar
    Rose, handläggare 

• Anonym (Underhållsbidrag)

Han fyllde 18 i somras och har inte direkt något jobb. Fick inte riktigt svar på min fråga, blir han återbetalningsskyldig?

• Försäkringskassan

Hej

Om barnets pappa inte har någon inkomst alls att basera betalning på så blir beloppet 0 kronor.
    From det år han får en inkomst kan han bli skyldig att betala.

Hälsningar
    Olle, Handläggare

Svar på tråden Underhållsbidrag