• linnéa001

    Kan ett test visa negativt om det är utomkvedshavandeskap?

    Hej!
    Hade min senaste mens 18 oktober. Förra veckan mådde jag illa och mina bröst började svälla. Denna vecka har det varit likadant, plus att jag varit extremt kissnödig. Anade att jag var gravid och testade mig i tisdags, då jag oftast får min mens var 26:e dag och den alltså skulle kommit då. Det testet var negativt. Illamåendet blev värre och i onsdags kväll när killen bakade bröd trodde jag att jag skulle kräkas. Jag hade även väldigt ont i magen samt att den var svullen. Testade mig igen igår, negativt. Igår blödde jag lite och hade typ mensvärk, men blödde inte alls så mycket som jag brukar. I morse fick jag ordentligt ont i magen (som mensvärk) och började blöda ordentligt, mer än vanligt. Nu på eftermiddagen blöder jag lite mindre och har inte lika ont i magen. Testade mig igen i morse och fick återigen ett negativt test. Utgick från att mensen helt enkelt var sen och att jag inte varit gravid. 

    Nu har jag funderat en del. Ökar hcg-nivån mindre vid utomkveds? Kan det öka så lite att ett test kan bli negativt trots att man är gravid? Kan man hinna få missfall innan graviditeten upptäcks trots att man testat sig? Är det mens jag fått eller missfall? Jag har haft utomkveds tidigare, men jag fick inte missfall då utan äggledaren sprack. 

    Hade det bara varit så att mensen var lite sen hade jag inte alls funderat på missfall, men eftersom jag haft så många typiska graviditetssymtom och verkligen kände mig gravid så funderar jag. Kan tillägga att detta var en helt oplanerad graviditet (om jag nu varit gravid) och att jag absolut inte försökt intala mig att jag var gravid och letat tecken och symtom. Detta var helt oväntat.

    Tacksam för tankar och svar om någon vet.

    Tack på förhand! 
  • Svar på tråden Kan ett test visa negativt om det är utomkvedshavandeskap?
  • Blivande sköterska

    Hej. Ja eftersom hcgnivån stiger väldigt långsamt vid utomkveds så kan testet visa negativt eller väldigt svagt likaså vid misfall...om du känner att något känns fel rekommendera jag dej att kontakta en kvinnoklinik då skador av utomkveds blir mindre ju fortare det åtgärdas...Det finns även kvinnor som fullföljer en graviditet.även.om dem småblöder och får negativa svar på stickan...Ett blodprov & ultra svarar nog bäst på din undran...Lycka till!

  • Pemberly

    Det kan dröja ett tag innan testet blir positivt vid utomkvedshavandeskap just eftersom hcg ökar långsammare än en normal graviditet. Då jag hade det så fick jag positivt test mer än en vecka efter väntad mens och hade haft blödning som inte var som en nprmal mens. Om du får mycket ont så måste du åka in till gynakuten för undersökning.

  • pärlsnäcka

    Jag hade negativt test strax innan jag fick uppsöka akuten. Visste inte ens att jag var gravid.

    Hur har det gått? 3 år senare.. hehe

  • linnéa001
    pärlsnäcka skrev 2015-11-27 01:06:09 följande:

    Jag hade negativt test strax innan jag fick uppsöka akuten. Visste inte ens att jag var gravid.

    Hur har det gått? 3 år senare.. hehe


    Det ordnade sig av sig själv. Vet än idag inner om det var missfall eller mens men utomkveds var det inte. Jag blev planerat gravid drygt ett år senare och har idag en underbar dotter på dryga året.
Svar på tråden Kan ett test visa negativt om det är utomkvedshavandeskap?