• Anonym (lurad &naiv)

Är ett bakåtdaterat anställningsavtal giltigt?

Hej!

Är det någon som vet vad som gäller när man skriver anställningsavtal?
    Min arbetsgivare ger mig bara allmän visstidsanställning med förlägning ett år i taget. Kontraktet har alltid kastats fram i stressiga situationer med uppmaningen att skriva på. Jag har jobbat där i 6 år och nu skulle kontraktet förlängas igen i förra veckan men då har chefen haft semester. Förra året hände samma sak så då skrev vi kontrakt en vecka efter att kontraktet löpte ut men det nya jag skrev på sa att det skulle gälla en vecka bakåt i iden.
    Jag har börjat läsa på om kollektivavtal och sånt och jag fattar det som att jag hade rätt till tillsvidareanställning redan för 4 år sedan att det blir så automatiskt om man varit visstidsanställd mer än 2 år. Stämmer det?
    Sen undrar jag om någon vet om kontraktet är giltiggt det som skrevs på men bakåtdaterades?
    Jag ska kontakta facket på måndag men jag undrar nu nu nu och sitter med en hel bibel av kollektivavtal och blir inte så mycket klokare.

• Svar på tråden Är ett bakåtdaterat anställningsavtal giltigt?
  • Anonym (LAS)

Hm, låter som att du borde LAS:at in för längesedan... Ja, kolla med ditt fack.

Även muntliga avtal är giltiga, så jag tolkar det som att ert bakåtdaterad avtal är giltigt.

• Anonym (lurad &naiv)
    Anonym (LAS) skrev 2012-11-16 20:04:28 följande:
    Hm, låter som att du borde LAS:at in för längesedan... Ja, kolla med ditt fack.

Även muntliga avtal är giltiga, så jag tolkar det som att ert bakåtdaterad avtal är giltigt.

Det är så jag funderat ckså.
    Jag har aldrig fått något muntligt avtal utan det har bara slängts fram ett kontrakt med en ursäkt att det varit försenat.

Jag ska ringa facket på måndag men det känns inte så bra att jag litat på mina chefer.   
  • Anonym

Är du tjänsteman eller arbetare, det skiljers sig lite i dom olika avtalen

• Anonym (lurad &naiv)
    Anonym skrev 2012-11-16 20:21:05 följande:
    Är du tjänsteman eller arbetare, det skiljers sig lite i dom olika avtalen

Tjänsteman.
  • Erki

Anställd på timme eller med månadslön och fast schema?

• Anonym (lurad &naiv)
    Erki skrev 2012-11-16 21:13:50 följande:
    Anställd på timme eller med månadslön och fast schema?

Det är månadslön och fast schema, heltid.
  • Anonym

Du är tillsvidareanställd. Många AG (inte minst kommunala) fuskar med detta, låter kvinnor inom låglöneyrken jobba år efter år på "vikariat". Börjar man skrapa på ytan så kan de inte ens namnge personen man "vikarierar" för (vilket alltså är ett villkor för vikariatsanställning - det skall finnas en specifikt namngiven "innehavare" av tjänsten man har på vikariat). AG gör detta mot bättre vetande i hopp om att de flesta inte vågar ta fighten. Du kan vara lugn, blir det problem på din arbetsplats så kontaktar du facket - man kommer ganska snart att konstatera att du är tillsvidareanställd sedan flera år tillbaka med de rättigheter & skyldigheter det innebär.

• Anonym (lurad &naiv)
    Anonym skrev 2012-11-16 21:31:44 följande:
    Du är tillsvidareanställd. Många AG (inte minst kommunala) fuskar med detta, låter kvinnor inom låglöneyrken jobba år efter år på "vikariat". Börjar man skrapa på ytan så kan de inte ens namnge personen man "vikarierar" för (vilket alltså är ett villkor för vikariatsanställning - det skall finnas en specifikt namngiven "innehavare" av tjänsten man har på vikariat). AG gör detta mot bättre vetande i hopp om att de flesta inte vågar ta fighten. Du kan vara lugn, blir det problem på din arbetsplats så kontaktar du facket - man kommer ganska snart att konstatera att du är tillsvidareanställd sedan flera år tillbaka med de rättigheter & skyldigheter det innebär.

Jag får tårar i ögonen när jag läser det här. Jag kommer att ringa facket på måndag, var så säker. Det här är bara en sak, jag tror att de samtigt mycket medvetet dumpat lönen med många tusen i månaden. Jag har aldrig haft ett lönesamtal tex och inte fått det fastän jag frågat efter det.

Tack.
    Nu är jag styrkt i att jag inte har så fel ändå. Nu återstår bara att få en avtalsenlig lön vad det nu än innebär men att det inte är minimilön enligt kollektivavtalet det tar jag som självklart efter att ha läst lönestatistik på nätet.  
  • Anonym (Tanten)

Kolla upp LAS dagar , samt AVA dagar! Det är två separata listor, du ska upp i 720 dagar under en 5års period i någon utav dem. Du kan inte lägga ihop dem. Rekommenderar ändå att höra av dig till ditt fack, det är ju ändå därför du betalar fackavgift varje månad! :)

• Anonym (lurad &naiv)
    Anonym (Tanten) skrev 2012-11-16 22:14:12 följande:
    Kolla upp LAS dagar , samt AVA dagar! Det är två separata listor, du ska upp i 720 dagar under en 5års period i någon utav dem. Du kan inte lägga ihop dem. Rekommenderar ändå att höra av dig till ditt fack, det är ju ändå därför du betalar fackavgift varje månad! :)

Vad är AVA-dagar för något?
    Jag har jobbat på allmän visstidsanställning sen 2006 som har förlängts ett år i taget.
    Det första jag gör på måndag är att ringa facket, var så säker.  
Svar på tråden Är ett bakåtdaterat anställningsavtal giltigt?