• Thera0

    Han spelar dataspel hellre än att umgås med mig, vad ska jag göra? Snälla tyck till!

    Vill först och främst säga att han är en underbar sambo, städar, lagar mat och jobbar. Är kärleksfull osv. Det är bara ett problem vilket får mig att känna mig så ensam. Vad ska jag ta mig till? 

    Min sambo älskar att spela Gw2 (data spel online). Han spelar mellan 5-7 timmar/dagen. Förutom när han jobbar. Han jobbar pass (timvik). Då kommer han hem, umgås max 1 timme och sen sätter sig. Det som är det jobbiga är att jag känner mig så ensam. Hans kompisar är online, han umgås med dom. Som ett par brukar man umgås med kompisar gemensamt (inte alltid självklart men ofta). Jag är inte med i hans vänskapskrets. Då dom är online och jag spelar inte. Har testat, super tråkigt och jag kände bara att jag kastade bort min tid på en figur i ett påhittat landskap. Men jag respekterar att han gör det, alla har olika intressen. Men han lägger så mycket tid på det. Jag hör han skratta. Jag sitter själv, ser tv eller serier på kvällen. Känns oerhört trist att spendera alla kvällar förutom 1 (då vi umgås, tror mest det är för hans samvete) helt själv.

    Jag har pratat med han, men han säger att han är nörd. Är det bara jag som tycker han spelar för mycket? Det är som att varje gång han ska umgås så åker han iväg till kompisarna och jag kan inte hänga med och sitter helt ensam varje dag/kväll. 5-7 timmar. Det tär så på mig. Sen när jag försöker prata med han, har inte alltid tid, säger vänta och snart. Det gör så ont att höra hur han skrattar och jag sitter i vardagsrummet själv. Är han spelberoende? Ibland blir han till och med sur och irriterad när vi ska gå ut med hunden. Vår egna hund, som han har ansvar över! Har vid flertalet gånger gjort iordning både lunch och fin middagar och han har kommit in efter halva tiden. Jag sitter där med tända ljus och fin mat och får äta själv.

    Är det jag som är för krävande eller offer? Eller är det fel att bete sig så som han gör? Vet inte vad jag ska ta mig till. Han har dock erkänt att han i vissa perioder spelar för mycket och flyr lite. Han har en kompis men när han kommer hit spelar dom bara. Och han ska alltid ta min laptop och jag får väl se på tv. Men oftast brukar jag åka ut och hitta på något. Mest med min mor då jag inte har så många vänner. Mina barndomsvänner och min syster har flyttat för några år sen. Eftersom vi inte kommer ut så är det svårt att lära känna nya. Jag kan heller inte direkt gå ut själv. Har inget jobb så kan inte skaffa vänner där igenom heller. Snälla kom med tips! Känner mig så ensam! Men när ag sagt det till honom så tycker han att jag ska skaffa vänner eller en hobby. Sen så har vi några kvällar där vi umgås efter jag sagt att jag känt mig ensam och han får dåligt samvete (han sa det själv, sist jag berätta hur jah kände. Att han var en dålig pojkvän osv och sen återvända allt efter 2 veckor). 

  • Svar på tråden Han spelar dataspel hellre än att umgås med mig, vad ska jag göra? Snälla tyck till!
  • Thera0
    Tow2Mater skrev 2012-11-16 19:41:57 följande:
    Han verkar inte vilja spendera tid med dig, så vad vill han ha dig till? Sex och hushållsgöromål?
    Han vill, det syns. Men jag verkar inte vara prioriterad, vad han än säger. Nej han städar lika mycket hemma. Han är jätte go. Pussar mig och kramas (när han går från datorn till köket). Nu låter jag väldigt negativ kanske. Men han är verkligen jätte go. Hämtar filt om jag ligger i soffan (dock kan det ta 2min för han måste stå "säkert"). Men det känns ändå så ensamt, hur underbar han än är. Är det normalt att spendera så lite tid tillsammans och så mycket på spel utan sin partner? Skillnad vore om vi båda spelade. Men nu umgås han där, skämtar, skrattar, pratar osv. Det är som han är här men ändå inte :( Vad ska jag göra? Han verkar inte förstå. 
  • Studentpappa

    Vem fan (ursäkta franskan) skulle acceptera att ens sambo la 5-7h/dag på en hobby? Säg åt muppen att kamma sig eller sparka ut honom.


    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Thera0
    Studentpappa skrev 2012-11-16 19:56:42 följande:
    Vem fan (ursäkta franskan) skulle acceptera att ens sambo la 5-7h/dag på en hobby? Säg åt muppen att kamma sig eller sparka ut honom.
    Han säger att det är det som han tycker är roligast och han är inte "fika" typen. Och när jag frågar om vi ska åka iväg någonstans tycker han det är kul eller så är det omständigt på grund av hunden. Då vi måste gå på promenad innan, men jag har sagt flera gånger att vi tar det i samband med lunch promenaden (exempelvis) och åka efter. Men han tycker inte sånt är kul. Så om jag åker till Ikea för att kolla runt eller åker eller fikar, museum och sånt så får jag göra det med min mamma tyvärr. Jag vill absolut inte lämna honom för han är helt underbar.  Utan vill gärna ha tips om hur jag ska få han att förstå att han lägger absolut för mycket tid på det (ÄVEN om han är nörd). 
  • Studentpappa
    Thera0 skrev 2012-11-16 20:08:55 följande:
    Han säger att det är det som han tycker är roligast och han är inte "fika" typen. Och när jag frågar om vi ska åka iväg någonstans tycker han det är kul eller så är det omständigt på grund av hunden. Då vi måste gå på promenad innan, men jag har sagt flera gånger att vi tar det i samband med lunch promenaden (exempelvis) och åka efter. Men han tycker inte sånt är kul. Så om jag åker till Ikea för att kolla runt eller åker eller fikar, museum och sånt så får jag göra det med min mamma tyvärr. Jag vill absolut inte lämna honom för han är helt underbar.  Utan vill gärna ha tips om hur jag ska få han att förstå att han lägger absolut för mycket tid på det (ÄVEN om han är nörd). 
    Vart någonstans är han underbar? Framför skärmen när du sitter själv i soffan? Det du skulle kunna göra är ju att du själv börjar lägga 5-7h/dag på en hobby helst utanför hemmet. Men det tvivlar jag att det har någon effekt då han antagligen skulle uppskatta mer tid att nörda på.
    Känns som det pedagogiska i det upplägget antagligen faller platt.

    Skaffar ni barn tillsammans och han kanske skaffar sig ett riktigt heltidsjobb så ska han nörda all ledig tid? För du är väl inte en sådan som tror att ett barn är mirakelkuren som kommer att lösa allt? 
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Thera0
    Studentpappa skrev 2012-11-16 20:18:12 följande:
    Vart någonstans är han underbar? Framför skärmen när du sitter själv i soffan? Det du skulle kunna göra är ju att du själv börjar lägga 5-7h/dag på en hobby helst utanför hemmet. Men det tvivlar jag att det har någon effekt då han antagligen skulle uppskatta mer tid att nörda på.
    Känns som det pedagogiska i det upplägget antagligen faller platt.

    Skaffar ni barn tillsammans och han kanske skaffar sig ett riktigt heltidsjobb så ska han nörda all ledig tid? För du är väl inte en sådan som tror att ett barn är mirakelkuren som kommer att lösa allt? 
    Nej han kan inte vara så här när vi ska skaffa barn. Han är ändå 25. Inte för att man ska sluta med sin hobby men det minskar oftast. I ett förhållande, när man blir sambos, när man skaffar barn. Men jag har inte sett de minsta förbättring förutom de två veckorna när jag säger hur extremt ensam jag är. Men skulle jag säga det nu, skulle han bli skit sur troligtvis. Så vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill absolut inte förlora honom. Om han bara kan sluta vara så egoistisk och spendera till tid med mig. Hur mycket tid är normalt att lägga på en hobby? 
  • Studentpappa
    Thera0 skrev 2012-11-16 20:30:55 följande:
    Nej han kan inte vara så här när vi ska skaffa barn. Han är ändå 25. Inte för att man ska sluta med sin hobby men det minskar oftast. I ett förhållande, när man blir sambos, när man skaffar barn. Men jag har inte sett de minsta förbättring förutom de två veckorna när jag säger hur extremt ensam jag är. Men skulle jag säga det nu, skulle han bli skit sur troligtvis. Så vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag vill absolut inte förlora honom. Om han bara kan sluta vara så egoistisk och spendera till tid med mig. Hur mycket tid är normalt att lägga på en hobby? 
    Alltså du ska inte förvänta dig att han blir bättre om ni skaffar barn, att det oftast minskar när man skaffar barn är ju om du från början har ett normalt förhållande till din hobby. Det skulle inte jag kalla 5-7h/dag det är ju snudd på ett heltidsjobb. Egoistiska drag är inte särskilt smart att avla barn på.

    Ett normalt tidsspann är väl i veckan vad din sambo lägger på en dag. Innan vi fick barn tränade jag 4-5ggr i veckan det tog väl 6-7/h. Klart jag kunde åka till alperna i en vecka så då blev det längre tid såklart men det är ju en begränsad period. 
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • YummyMami

    Han verkar helt ok, men spelar liiiite för mycket.

    Just nu sitter jag och mannen vid samma bord, vi pussas lite då och då. Ja han är en spelnörd. Ibland blir det många timmar spel MEN inte varje dag jämt och ständigt. Utan helt enkelt ibland, ibland fler dagar ibland färre dagar per vecka. 

    Om  inte berget kommer till Muhamed, då går Muhamed till berget.
    Ta en dator med dig bredvid din käraste, då surfar ni tillsammans.  


  • Thera0
    YummyMami skrev 2012-11-17 14:08:00 följande:
    Han verkar helt ok, men spelar liiiite för mycket.

    Just nu sitter jag och mannen vid samma bord, vi pussas lite då och då. Ja han är en spelnörd. Ibland blir det många timmar spel MEN inte varje dag jämt och ständigt. Utan helt enkelt ibland, ibland fler dagar ibland färre dagar per vecka. 

    Om  inte berget kommer till Muhamed, då går Muhamed till berget.
    Ta en dator med dig bredvid din käraste, då surfar ni tillsammans.  
    Jag vill inte sitta framför datorn från 5-11 på kvällen (varje kväll, förutom 1-2 kvällar/mån då vi gör något 2-3 timmar sen går han tillbaka och spelar) sen är det även på dagen då han inte jobbar. Jag vill göra saker, fika, museum, picknick, ta en öl på en uteservering eller någon bar. Självklart vill jag se tv och så också. Tyvärr vill vi olika saker i livet verkar det som. Han vill sitta inne och spela, jag vill komma ut och göra saker. Jag har inget problem med att det är hans intresse/hobby, men det har gått överstyr sen lång tid tillbaka och han gör inget åt det för han säger han flyr och tänker inte jobba på det. För det handlar tydligen om att vi inte har det så bra ställt (vi är unga). Så när vi får bra ställt så kommer det bli bra. Ja men att fly är en symtom av problemet och varje gång man får motgångar (så är livet) kan han inte fly, han måste jobba på det. Som jag har gjort med panik attacker som jag fick mellan 15-18. Så jag vet hur jag ska tackla dom om det händer igen och så jag kunde ta itu med problemet. Sen hitta jag ett bra jobb han kunde söka när jag kollade åt mig och han bara jaja ska söka (han spelade) men han sökte det inte. Jag tänker inte tjata han avskyr det. Så hur ska vi få bättre ställt om han inte ens är villig att söka andra. Han får inte mer pass på sitt jobb heller. Vet inte vad jag ska göra....
  • YummyMami
    Thera0 skrev 2012-11-17 16:16:23 följande:
    Jag vill inte sitta framför datorn från 5-11 på kvällen (varje kväll, förutom 1-2 kvällar/mån då vi gör något 2-3 timmar sen går han tillbaka och spelar) sen är det även på dagen då han inte jobbar. Jag vill göra saker, fika, museum, picknick, ta en öl på en uteservering eller någon bar. Självklart vill jag se tv och så också. Tyvärr vill vi olika saker i livet verkar det som. Han vill sitta inne och spela, jag vill komma ut och göra saker. Jag har inget problem med att det är hans intresse/hobby, men det har gått överstyr sen lång tid tillbaka och han gör inget åt det för han säger han flyr och tänker inte jobba på det. För det handlar tydligen om att vi inte har det så bra ställt (vi är unga). Så när vi får bra ställt så kommer det bli bra. Ja men att fly är en symtom av problemet och varje gång man får motgångar (så är livet) kan han inte fly, han måste jobba på det. Som jag har gjort med panik attacker som jag fick mellan 15-18. Så jag vet hur jag ska tackla dom om det händer igen och så jag kunde ta itu med problemet. Sen hitta jag ett bra jobb han kunde söka när jag kollade åt mig och han bara jaja ska söka (han spelade) men han sökte det inte. Jag tänker inte tjata han avskyr det. Så hur ska vi få bättre ställt om han inte ens är villig att söka andra. Han får inte mer pass på sitt jobb heller. Vet inte vad jag ska göra....
    Kanske inte handlar om flykt, utan du försöker fly situationen om att han är spelnörd som bara vill spela genom att hitta på olika orsaker till varför han inte vill göra saker. Börja göra saker själv, eller finn vänner vilka du kan göra dessa ting med. Om det absolut skall vara en partner du gör detta med, så bör du börja söka någon annan. 
Svar på tråden Han spelar dataspel hellre än att umgås med mig, vad ska jag göra? Snälla tyck till!