• Anonym (fritidspedagog)

Vad gäller ur fritids perspektiv?

Hej!
    Vet inte riktigt om jag har lagt min tråd rätt.. Men jag gör ett försök iallafall..

Efter en händelse på mitt jobb idag (arbetar som fritidspedagog) så började jag och mina kollegor fundera över vad som gäller vid hämtning av barn med skilda föräldrar?

Det som fick oss att fundera över detta var följande (det är lite virrigt men hoppas ni hänger med).

Vi har ett föräldrapar på jobbet som just nu har gemensam vårdnad om sitt barn, de ligger dock i en bitter vårdnadstvist som snart ska upp i rätten. De pratar inte med varandra och allt är väldigt infekterat just nu. Barnet har växelsvis boende med byte på fredagar.

Pappan hade idag ett utvecklingssamtal med sitt barn och deras lärare. Efter det kom och sa att han tar med sig sitt barn hem som de brukar. Jag arbetade med vikarie på min avdelning idag, det var mitt i rusningstid så att säga och jag hade fullt upp - så jag reflekterade inte mer över det utan sa hej då och önskade trevlig helg..

Ungefär en timma senare ringer barnets mor och säger att X ska med Y hem idag då de ska på träning.. Jag blir då väldigt fundersam då X hade följt med sin pappa och Y hade inte varit på fritids alls under dagen.. Jag berättade då för henne hur det låg till, hon blev chockad och la på..

Fundersam över detta gick jag och pratade med mina kollegor och sedan med X lärare. De tyckte alla att jag skulle ringa pappan - vilket jag gjorde. Han berättade då att han hade lämnat av X hos Y. Han jobbar med Y's pappa och han hade berättat för pappan om träningen så de hade kommit överens om att göra så istället..

Mamman hade tydligen blivit helt hysterisk/vaninnig efter detta och senare skällt ut en av mina kollegor via telefon; det var hennes hämtningstid, och skolan får absolut inte släppa iväg sonen med den andra föräldren och så vidare..

Frågan är då; får man neka pappan att ta med barnet när de har gemensam vårdnad? Även om det var mamman som tydligen skulle hämta?

Jag har lite ont i magen över hela situationen, mått jättedåligt över detta hela dagen ärligt talat.. Ringde tom och pratade med en kollega nu på kvällen som gav mig förslagat att googla på vad som gäller.. Men jag hittar inget och vänder mig nu hitåt ihopp om svar..

• Svar på tråden Vad gäller ur fritids perspektiv?
  • Majlisen

Vid gemensam vårdnad får man inte neka, nej.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym

Oj du lämnar ut på tok för mycket information för att ha tystnadsplikt. Dessa saker svara din chef på

• Anonym (tystnadsplikt)
    Anonym skrev 2012-11-16 23:19:05 följande:
    Oj du lämnar ut på tok för mycket information för att ha tystnadsplikt. Dessa saker svara din chef på

Hur då menar du?
    Allt är anonymt. Inga namn. Inga adresser. Ingen ålder på barnet.
    Dessutom kanske TS har förvrängt allt, så att man verkligen inte ska koppla ihop något.
    Barnet i den verkliga historien kanske går på dagis INTE fritids.
    Kanske det var mamman som tog med barnet hem och pappan ringde.
    Hur som helst, så är det omöjligt med den lilla info som ts lämnade, att som läsare kunna förstå vilka det handlar om, hur många ligger inte i bitter vårdnadstvist liksom?
  • Anonym

Självklart får ni inte neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn om inget kontaktförbud finns.

• Hjärta i norr

Nej, ni får inte neka en förälder som har gemensam vårdnad att hämta sitt barn. Polisen skulle inte ens göra något i det där läget eftersom gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har vårdnad och därmed har "rätt" att hämta barnet. 

• Anonym (fritidspedagog)

Tack för alla svar!

Känns lugnare nu.. Har tyvärr en konflikträdd chef, så det är inte alltid lätt att ta upp sådana här saker med hen.

Och ja, jag är mycket väl medveten om sekretess och vad som gäller, därför har jag gjort så gott jag kan för att man inte ska kunna spåra vilka tråden handlar om - genom att ändra på en hel del saker.

• Ess
    Anonym (fritidspedagog) skrev 2012-11-17 22:02:14 följande:

Tack för alla svar!

Känns lugnare nu.. Har tyvärr en konflikträdd chef, så det är inte alltid lätt att ta upp sådana här saker med hen.

Och ja, jag är mycket väl medveten om sekretess och vad som gäller, därför har jag gjort så gott jag kan för att man inte ska kunna spåra vilka tråden handlar om - genom att ändra på en hel del saker.

Vadå konflikt rädd?
    Hur svårt kan det va för hen att ta reda på vad som gäller och ge er riktlinjer att agera efter.
    Är chefen verkligen så mesig, så vänd dig till chefen över din chef. För man ska kunna få hjälp och stöd i sitt arbete, annars bör hen söka sig någon annanstans.
  • Anonym (mm)

Du/ni har inte gjort något fel. Ni hade inte kunnat stoppa pappan att hämta även om ni velat.
    Detta är föräldrarnas konflikt och inte ert. 

• ZsaZsa

Ni kan inte hindra en förälder att hämta, nej. Det där är inte alls er sak att lägga er i. Sina stridigheter får de sköta själva. Synd att ni har en sådan mesig chef som inte kan tala klarspråk, för det skulle båda förmodligen behöva. En så mesig människa ska inte vara chef, men det vet du redan. :)

Svar på tråden Vad gäller ur fritids perspektiv?