• Anonym (fritidspedagog)

Vad gäller ur fritids perspektiv?

Hej!
    Vet inte riktigt om jag har lagt min tråd rätt.. Men jag gör ett försök iallafall..

Efter en händelse på mitt jobb idag (arbetar som fritidspedagog) så började jag och mina kollegor fundera över vad som gäller vid hämtning av barn med skilda föräldrar?

Det som fick oss att fundera över detta var följande (det är lite virrigt men hoppas ni hänger med).

Vi har ett föräldrapar på jobbet som just nu har gemensam vårdnad om sitt barn, de ligger dock i en bitter vårdnadstvist som snart ska upp i rätten. De pratar inte med varandra och allt är väldigt infekterat just nu. Barnet har växelsvis boende med byte på fredagar.

Pappan hade idag ett utvecklingssamtal med sitt barn och deras lärare. Efter det kom och sa att han tar med sig sitt barn hem som de brukar. Jag arbetade med vikarie på min avdelning idag, det var mitt i rusningstid så att säga och jag hade fullt upp - så jag reflekterade inte mer över det utan sa hej då och önskade trevlig helg..

Ungefär en timma senare ringer barnets mor och säger att X ska med Y hem idag då de ska på träning.. Jag blir då väldigt fundersam då X hade följt med sin pappa och Y hade inte varit på fritids alls under dagen.. Jag berättade då för henne hur det låg till, hon blev chockad och la på..

Fundersam över detta gick jag och pratade med mina kollegor och sedan med X lärare. De tyckte alla att jag skulle ringa pappan - vilket jag gjorde. Han berättade då att han hade lämnat av X hos Y. Han jobbar med Y's pappa och han hade berättat för pappan om träningen så de hade kommit överens om att göra så istället..

Mamman hade tydligen blivit helt hysterisk/vaninnig efter detta och senare skällt ut en av mina kollegor via telefon; det var hennes hämtningstid, och skolan får absolut inte släppa iväg sonen med den andra föräldren och så vidare..