Ni med ADHD/ADD - angående alkohol.
Hur blir ni när ni dricker alkohol?
Gillar ni alkohol?
Dricker ni ofta?
Missbrukar ni alkohol?
Säg gärna om ni har ADHD eller ADD samt vilket kön ni tillhör.
Hur blir ni när ni dricker alkohol?
Gillar ni alkohol?
Dricker ni ofta?
Missbrukar ni alkohol?
Säg gärna om ni har ADHD eller ADD samt vilket kön ni tillhör.
Jag är en man och jag har ADD. Så, nu vet du det.
Hur jag blir? Jag jag blir väl som folk blir mest, jag är överhuvudtaget som en helt vanlig människa, eller ja, kanske inte men det har inget med ADD att göra. Jag blir glad, mer social än vanligt kanske, mindre hämmad. Ja, det är lite svårt att förklara som du kanske märker.
Alkohol är trevligt, jag har inget emot det i allafall.
Inte så ofta längre, jag känner liksom inte riktigt att jag orkar. Det var en sak när jag var yngre, men nu har jag jobb och allt det där. Och vissa helger vill jag inte göra något annat än att sitta hemma, kolla på film, lira tv-spel, ägna mig åt andra aktiviteter som vi inte behöver gå in på här.
Nej, det tycker jag inte, men, vad vet jag egentligen?
Jag är kvinna och har ADD.
Jag blir mer social, mindre hämmad, mer glad, pratar mer, tänker mindre på konsekvenser. Så som man generellt brukar bli av alkohol skulle jag säga.
Ja jag tycker det är trevligt att dricka ibland.
Ofta är relativt. Jag dricker kanske någon gång i månaden eller två. Brukar bli lite mer än något glas då, men jag brukar inte dricka mig så full att jag helt tappar kontrollen och inte minns vad som hänt.
Nej jag missbrukar inte alkohol.
Jag är kvinna och har adhd som behandlas med concerta. Har en normal alkoholkonsumtion och reagerar inte konstigt på alkohol. Innan jag fick min diagnos och läkemedel festade och drack jag mycket mer men efter att jag började med medicinerna har jag blivit av med min värsta rastlöshet och har därför inte samma behov av att springa ute och "supa" längre.
Jag är en kvinna på 22 år som har diagnosen ADHD. Jag äter inga mediciner.
När jag dricker blir jag oftast mer pratig och glad än vad jag är annars och ja, jag gillar alkohol. Super mig dock aldrig riktigt "redlös" då jag vill ha koll på vad som händer och komma ihåg vad jag gör.
Jag dricker vanligtvis, (är gravid nu), ca 4-5 grr / år. (Jul, Nyår, Födelsedagae och Midsommar, typ.)
Skulle inte vilja säga att jag missbrukar alkohol, nej. (Missbrukade dock annat när jag var yngre)
varför undrar du förresten ?
Jag har några i min omgivning med adhd. Och något de har gemensamt mer än diagnosen är att de är ganska förtjusta i alkohol. Inga stora doser men gärna ganska ofta. Jag uppfattar det som att de rastlösheten dämpas och de snurrande tankarna lugnar ner sig. Lite självmedicinering skulle jag kalla det. Ingen av dem äter medicin mot sin adhd.
Kvinna, 34, ADHD, äter Ritalin.
Jag dricker alkohol och har aldrig missbrukat något, dricker dock sällan. Brukar undvika alkohol under de timmar medicinen är aktiv, men kvällstid är det inga problem att dricka. Reagerar inte konstigt alls på det, som folk gör mest antar jag. Dricker jag för mycket så blir jag full, men inte annars.
Jag glömde skriva att jag alltid blir glad av alkohol, inga aggressiva utbrott eller så oavsett humör. Blir bara lugnare och gladare. Glömmer alla problem osv.
En fråga, hur går man tillväga om man misstänker att man har adhd? Jag mistänker nämligen det!
Sök hjälp på vc till att börja med och be att få en utredning.