olycklig kär!!!!
hej!
jag är olyckligt kär och har varit det länge snälla hjälp mig. Hon vet att jag gillar henne men hon gillar inte mig!
HJÄLP!
hej!
jag är olyckligt kär och har varit det länge snälla hjälp mig. Hon vet att jag gillar henne men hon gillar inte mig!
HJÄLP!
Hej.
En förälskelse kan upplevas som lika stark oavsett om kärleken är besvarad eller inte. Förälskelsen kan göra antingen sinnessjuk av intensiv lycka eller föra dig långsamt mot den djupaste avgrunden. Ibland stöter man på fenomenet att man träffar någon som inte har lika starka känslor tillbaka. Den som vi vill ha, vill inte ha oss tillbaka. Det som man kan göra är att ägna sig åt sådant som kan lindra lidandet. Det kan kännas bra att prata med någon som man känner förtroende för, en vän eller en professionell person som en kurator.
Lycklig förälskelse ska inte undervärderas. I det tillståndet är vi i ett tillstånd som är ett av livets absolut bästa. Olyckligt kära är minst lika förälskade som de med fåniga leenden, skillnaden är att de har ingen att fånle mot.
Olycklig kärlek kan medföra en smärtsam blandning av avundsjuka, desperation, ensamhet och olycka. Frågan är varför vi då ständigt längtar efter förälskelsen? Är förälskelsen som ett kärleksvirus som saboterar våra försvarsmekanismer? Kanske är det så att vi inte kan skydda oss när det angriper. Det som är positivt är i alla fall att vi har 50 procents chans att viruset tar oss till extatiska höjder.
Wendy Langford, professor vid Lancester universitet i England, menar på att vi glorifierar förälskelsen och låter förälskelsen stå för vår tids svar på längtan. Hon menar på att förälskelsen är ett sinnestillstånd som alla stävar efter att uppleva för att ge mening åt vår egen existens. Förälskelsen upplevs som ett rus som ger mening och förvandlar vardagen till ett äventyr.
Tre generationer av hårt arbetande feminister har försökt att övertyga både sig själva såsom andra kvinnor att hon inte behöver en man för att nå lycka och tillfredställelse. Det som feministerna inte har räknat med är att förälskelsen slår hårt mot den som blir drabbad och upplevelsen av förälskelsen slår ut logiken. Förälskelsen tar på många sätt över en kontrollerande person som annars är styrd av logiken genom att kontrollera tankarna. Förälskelsen sätter oss i knipa. Igen. Och igen. Ett beteende som kan vara illustrerande för en förälskad är att spendera tid genom att stirra på mobiltelefonen eller facebook (vetenskapliga undersökningar från världens mest anrika och prisbelönta universitet visar med stor säkerhet att vi förväntar oss genom stirrandet på ett kommunikationsmedel, att den man vill ska höra av sig, genast gör just det).
Langford påstår också att en lyckligt förälskad som är överlycklig och som tillbringar dagen i tro på evig lycka kan också förvänta sig en stor besvikelse. Förälskelsen varar inte för evigt. Besvikelsen kan drabba på olika sätt, besvikelsen kan långsamt ta sig i förhållandet genom olika problem eller också kan besvikelsen komma som ett snabbt slag i ansiktet. Langfords teori bevisar att det är dumdristigt att förlita sig på att förälskelsen ger långvarig lycka. Det finns också en skillnad mellan könen: Män reagerar på besvikelsen med tvivel och drar sig undan samtidigt som det skapar osäkerhet hos kvinnan. Kvinnan tar ofta på sig rollen att skuldbelägga sig själv och sitt beteende. Genom att ta på sig skulden gör hon också allt hon kan för att det återigen ska bli som det var ”i början”. Det är viktigt att kvinnan behåller eller skapar andra säkerhetsnät som fyller de behov som finns framför att hela tiden sätta mannen i fokus i vardagen. Vi måste sluta att drömma om romantisk förälskelse som meningen med livet och inse att den speciellt utvalda faktiskt har egenskaper och attribut som en vanlig människa.
Det är ingen stor skillnad mellan sinnessjukdom och förälskelse, förälskelsen står ofta i konflikt med förnuftet och logiken. Det finns forskning som visar på förändringar i hjärnan som är lika de förändringar som visar på tvångsföreställningar. Att ha tvångsföreställningar visar på att man inte har det så bra. En del kommer inte utanför dörren utan att kontrollera att vattenkranen är avstängd ett hundratal gånger. Andra spenderar tiden åt att släcka och tända lampan, om och om igen. Och tvångsmässig är den förälskade. Det finns de som har kört på tentan i skolan för att de på grund av sitt förälskade tillstånd inte haft förmåga att fokusera på att läsa fler än tre meningar åt gången innan tankarna vandrat iväg. Koncentrationssvårigheter är vanligt förekommande, i samma tillstånd kan man inte heller äta och rasar därför i vikt. Och man rasar i popularitet för att andra tröttnar på att ständigt höra om det speciellt utvalda objektet. Blodprov som har tagits från förälskade har visat på att nivån av signalsubstansen serotonin är densamma som för de som lider av tvångsföreställningar, nivån är reducerad med 40 procent i jämförelse med dem som upplever att de inte är förälskade. Förälskade och de som lider av tvångsföreställningar har mer gemensamt på så sätt att livet stannar upp och kretsar runt en enda sak. Skillnaden är att de lyckligt förälskade tycker om den känslan. Till skillnad från dem som lider av tvångsföreställningar. Och de olyckligt förälskade.
Det är viktigt att få sörja och att få ägna sig åt ett sorgearbete, många upplever att de behöver hjälp med att gå vidare, om inte förälskelsen är besvarad. Att söka samtal med kurator kan vara ett stöd och kuratorn kan vara en vägledare och ett stöd i livets olika svåra situationer. Genom samtal försöker kuratorn tillsammans med den som upplever olycklig förälskelse att komma fram till lösningar på problemet. Kurator finns inom skolan och sjukvården som sjukhuskurator, ungdomsmottagningen och sexologmottagningen.
Hälsningar
Camilla