• kompisarna

Är det någon som fått ipad utskrivet som hjälpmedel av habiliteringen?

Ja, som rubriken lyder, kan man få en ipad utskriven av hab?

• Svar på tråden Är det någon som fått ipad utskrivet som hjälpmedel av habiliteringen?
  • Alvi

Vi har kanske möjlighet att få det som kommunikationshjälpmedel. Jag undrade om vi kunde få det som avkoppling till dottern då spel på iPhone är det enda som kan få henne lugn, men det gick inte i det syftet. Men som sagt, kanske för kommunikation.

• viqan

Vi fick en av rektorn på förskolan, som kommunikationshjälpmedel!

• UnikFamilj

Vi fick nej, trots att sonen är beroende av sin iPad. Rätt skumt blir det ju, även om jag förstår hela regler och upphandlingsbiten... Konsulenten på HMC sa själv att Apples grejer slår allt hon har i de flesta fall (och det gällde definitivt i sonens fall). De kunde inte förskriva en sån, men erbjöd en lightwriter för nästan 40 000. Blir lite konstigt i dessa spartider liksom... 
    Samtidigt så kan jag ju i och för sig tänka, att många faktiskt har råd (själva eller genom  fondbidrag) att skaffa en iPad. Det är ju också mycket avkoppling/fritid och funkar för "alla" så jag förstår att de helst lägger det inom "egenansvaret". Borde finnas specifika regler kring det dock, så att man t ex skulle kunna få nån form av ekonomiskt bistånd för det i de fall det behövs - om logoped intygar behovet.

Med intyg från logopeden hade vi i alla fall fått ta upp det som merkostnad i vårdbidraget. 

Svar på tråden Är det någon som fått ipad utskrivet som hjälpmedel av habiliteringen?