• Anonym (Snålfan)

Present till 30-årsfest, är vi snåla?

En kompis fyller 30 och vi är bjudna. Det börjar på kvällen "efter middagstid", och det bjuds inte på mat och man tar med sig egen dricka.

I princip innebär det väl att man blir bjuden på lokal, musik och snacks.

Vi har köpt present till personen, ett av oss ihopplockat "kit" med lite fint ät-och drickbart för lite över 300:-. Nu börjar vi dock tveka på om vi slår på för stort?

Jag menar, 300-400:- är vad vi skulle köpa i BRÖLLOPSPRESENT till någon... och då dessutom ett par, inte bara en person. Detta är en fest där vi får ta med oss drickan själva, och äta innan...

Är vi snåla eller ska personen få detta vi har tänkt?           

• Svar på tråden Present till 30-årsfest, är vi snåla?
  • Pissenisse

Ifall ni har det illa ekonomiskt så skall ni givetvis bara ge en liten chokladask och säga grattis.
    Ifall ni har så ni klarar er någorlunda så låter det riktigt riktigt snålt.

• NKmamma

Tycker definitivt inte att ni är snåla. Tycker det är en bra present. Hur ser den som fyller år på det här med presenter?
    Skulle personen bli sur och besviken eller glad och nöjd? 

• isabell99

Detta är en okej present men att ni funderar på att ni slår på för stort-DETTA är snålt.

Och att köpa en bröllopspresent för 300-400?! Skojar du?

• Lilia

Jag tycker ni är snåla redan nu. Så jag tycker absolut inte att ni ska ge något ännu mindre.

• Anonym (Lilo)
    Lilia skrev 2012-11-16 23:46:27 följande:
    Jag tycker ni är snåla redan nu. Så jag tycker absolut inte att ni ska ge något ännu mindre.
    Håller med, jag och min sambo slängde ut mer pengar till min mors fästman (min "låtsaspappa") på fars dag.
  • Sara Gigja

Jag tycker inte begreppet "snålt" här hemma här riktigt. Man ger så mycket man har råd med heter det i min familj/vänkrets och basta. 

• Anonym

Lilia skrev 2012-11-16 23:46:27 följande:

Håller inte med. Jag fyller 30 nu i slutet av månaden och inte har jag några krav direkt på vad folk ska ge mig i present.. En enkel blomma skulle göra min dag då det är tanken som räknas inte vad saken kostade.
  • Anonym (Sandra)

Man ger väl samma present, vare sig det är ett stort eller litet kalas. Det är väl vänskapen som sätter en gräns, inte hur hur stor festen är. Nära vänner dyrare present, ytliga bekanta billigare present. Familjemedlemmar samma till alla oavsett vad de bjuder på.

• tahira

Men TS, presenten har ju ingenting med festen att göra?

På dig låter det som att presenten skulle vara någon typ av betalning för att ni får gå på fest? Väldigt märklig inställning.

Man ger ju en födelsedagspresent för att fira att personen i fråga fyller år.

Om ni tycker att det känns obekvämt att ge det ni tänkt så gör det inte, men jag tycker verkligen inte att det känns "för mycket" med något ihopplockat för 300:-, även om ni inte känner personen så väl. Jag tycker att det känns väldigt lagom.

En gång fick jag ett armband för typ 5.000:- av min kompis föräldrar i julklapp. DET var för mycket och jag kände mig väl inte helt bekväm. Men jag kan omöjligt tro att en present för 300 spänn kan få någon att känna sig obekväm, om det är det ni oroar er för.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Present till 30-årsfest, är vi snåla?