• coockiejar

stark reaktion efter BCG vaccin (mot tuberkulos bla)

Min son på 10 månader fick vaccinet i vänster överarm i slutet av juli. Nu, nästan 4 månader senare ser överarmen svullen och röd ut. Han har en stor röd cirkel där vaccinet injicerades. större än en 5-krona. Och det är upphöjt. Som en vulkan redo att explodera när som helst. Men, jag kan inte se nåt var. Det måste ju finnas massor av var under huden fast, det måste ligga så långt in i huden att det inte kommer ut.

Kommer han att få världens fulaste ärr där nu?

Ni som har barn som haft samma reaktion, hur blev det sen? Gjorde man ngt åt det på vårdcentralen?
    Var till BVC häromdagen och läkaren som gav sprutan sa att det blivit så för att hon troligen injicerat vaccinet för djupt men man gör inget åt det om han inte får feber. Och hon sa att han fått en ovanligt stark reaktion och att jag kan återkomma om det blir större. Jämförde med ett foto taget för 4 veckor sedan och det har blivit 3 ggr större sen dess! Man blir ju så hemmablind efter ett tag när man ser ngt varje dag så det sa jag inget om när jag var där sist.

Usch, tycker så synd om honom att han ska gå med det där hur länge som helst :(

• Svar på tråden stark reaktion efter BCG vaccin (mot tuberkulos bla)
  • Eljo11

Hej!

Det du beskriver är min dotter med om just nu. Det är 1 år sedan hon fick vaccinet och det röda runt om har fortfarande inte försvunnit och det är stort. Hur ser det ut för din son nu? Hur lång tid tog det tills det läkte? Jag skulle verkligen behöva komma i kontakt med fler som varit med om en sån långdragen läkning. Har skickat ett privat meddelande till dig.

• Vaniljkex

Nu ar det flera ar sedan mina dottrar fick bcg-sprutan, och jag minns att det tog lang tid att laka ordentligt, dock inte hur lange, men det var nog tva-tre manader atminstone. Bada fick som en liten kula under huden vid vaccinationstillfallet, och bagge lakarna menade att det var bra, att det betydde att vaccinet hamnat ratt. Dessutom har jag for mig att de bada sade att en reaktion med varbildning etc okar chansen att vaccineringen fungerar, dvs barnet bildar de antikroppar man ar ute efter. Om man inte ser en reaktion i huden hade sprutan mojligen hamnat fel. Om jag minns ratt, alltsa... Har oxa for mig att man kunde fa nagon kram att smorja med om det blev mycket var, men det bedomde jag inte som nodvandigt.

I bagge vara fall var bulorna nog ca 1.5cm som storst, det kom en del var och visst blev det arr, men nu sju och fem ar senare ar de hudfargade, sma gropar ca 0.5cm langa, och inget man stor sig pa.

Jag ar inte lakare sjalv, och jag hade tagit mina barn till doktorn for dubbelkoll om det blev sa stora bulor/sar som ni beskriver.

Hoppas att det loser sig for era barn snart!

• Snobbs

Det tog ca 1-1,5 år att läka om jag inte minns fel men det blev inte så stort som för er. Det varade och var rött men var kanske som en ärta i storlek.

• Sophie13

För vår dotter tog det 1 år innan det la sig helt. Va som du beskriver; stort, rött och upphöjt. Visst har hon ett ärr idag men det är blekt, det syns såklart men jag trodde det skulle synas mer just pga att det såg så illa ut månaderna efter vaccinationen.

Hoppas det lägger sig snart för din son!

• Pentra

Hej! ... Det är tyvärr inte ovanligt med sådana reaktioner. Injektions-vacciner innehåller ju även flera olika gifter och skadliga kemikalier. Och det är en väldig skillnad på att få i sig dessa via mun och matsmältning än via blodomloppet. Vid en injektion punkteras alltså huden och vaccinet, med dess övriga gifter och kemikalier, sprutas in i kroppen och in i blodomloppet. De mängder av gifter och kemikalier kroppen klarar via det man äter är betydligt mer än vad kroppen klarar av att få in direkt i blodomloppet. Gifter som kommer in i kroppen via blodomloppet, via t.ex. vaccination, kan därför utlösa autoimmuna reaktioner och livslånga skador. ... ... Vaccin innehåller bl.a. följande gifter: Aspartam (av många klassat som ett nervgift), kvicksilver (mycket giftigt), natriumglutamat (MSG) (kopplat till huvudvärk, illamående, ADHD och inlärningssvårigheter), skvalen (tros orsaka förlorad muskelkontroll, höftproblem, immunitetsproblem och minnesförlust), polysorbat-80 (giftigt och påverkar immunförsvaret, ger underlivsmissbildningar, hormonförändringar, infertilitet, troligtvis cancerframkallande samt genmuterande, och finns i vaccinet Gardasil), äggprotein (kan ge livshotande allergiska reaktioner), aluminiumhydroxid (ger ökad inflammatorisk risk i hjärnan, kopplas till Parkinsson, Alzheimer och andra hjärnsjukdomar, finns i barnvaccin), glutaralaldehyd (kan irritera ögon, näsa, hals och lungor, ger yrsel, huvudvärk och dåsighet, skadar troligtvis immunförsvaret och förgiftar fortplantningsorganen, ger födslodefekter på avkomma, finns i kombinationsvacciner) ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Eljo11
    Sophie13 skrev 2016-01-20 12:33:42 följande:

För vår dotter tog det 1 år innan det la sig helt. Va som du beskriver; stort, rött och upphöjt. Visst har hon ett ärr idag men det är blekt, det syns såklart men jag trodde det skulle synas mer just pga att det såg så illa ut månaderna efter vaccinationen.

Hoppas det lägger sig snart för din son!

Sophie13, jag har skrivit ett meddelande till dig och hoppas att du har tid att svara på det.
  • advicecolumnist

Vi har en google-forskare i tråden ser jag... Lyssna inte på Pentras skrämselprat, det är bra mycket farligare att få tuberkulos än att vaccinera sig mot det.

Det är väldigt vanligt att det blir ärr efter TB-vaccin men det låter som att din pojke fått väldigt stark reaktion. Om du är orolig så gå tillbaka till läkaren och se om det finns nåt de kan göra. Det är säkert som de sa, att sprutan kom för djupt - det ska egentligen sprutas in i hudlagren, inte hela vägen under huden. Om det kommer subkutant eller in i en muskel kan det bildas en böld. Lycka till, hoppas han blir bättre snart!

Svar på tråden stark reaktion efter BCG vaccin (mot tuberkulos bla)