I vilken vecka missfall vanligast?
Hej!
Jag är gravid i vecka 10+3 och har sett bebisen på ul nyligen. Hur vanligt är det att få missfall när man vet att allt såg bra ut i vecka 10?
Orolig väntan...
Hej!
Jag är gravid i vecka 10+3 och har sett bebisen på ul nyligen. Hur vanligt är det att få missfall när man vet att allt såg bra ut i vecka 10?
Orolig väntan...
Borde inte vara så stor risk, oftast får man missfall för att det inte finns någon hjärtverksamhet. Och har du sett ett hjärta så verkar ju allt bra.
Men det kan ju hända saker under hela graviditeten så helt säker kan man ju aldrig vara.
Fram tills vecka 12 är missfall vanligast. Det är svårt att säga om någon speciell vecka skulle vara mer riskabel än någon annan.
Men jag gjorde ett UL i vecka 9 nu i början av den här graviditeten och allt såg bra ut. Och då sa barnmorskan att risken för missfall var väldigt liten. Men det kanske berodde på att jag fått ett missfall ett år tidigare.
Nu är jag i vecka 32. =)
När jag väntade mitt första barn och gjorde ett ul i vecka 8 så sa läkaren så, att nu är det väldigt liten risk för missfall (sa till och med att statistiken talade för att allt skulle gå bra till 97%!). Jag blev så lättad då. Denna läkare sa att man inte ska ta ut något förrän man gått 12 fulla veckor men att allt såg väldigt bra ut nu.
Men jag har läst här om missfall trots att de sett ett hjärta slå innan så det kan ju uppenbarligen ske...
Det är verkligen en prövning att må illa, vara svullen, finnig och TRÖTT men ändå hålla det hemligt så länge för man är så rädd för missfall!!
Ja, försöker tänka så. Det som är jobbigt här hemma är att jag mått dåligt så länge att min äldsta dotter blivit orolig (hon är tio år). I går frågade hon "men det är väl inget allvarligt mamma? Du kommer väl bli frisk??". Känner att vi borde berätta för henne snart så hon slipper oroa sig. Samtidigt vill jag helst vänta liiiite till... Min man tycker att vi ska berätta för alla barnen samtidigt och då den yngst är tre år så kommer ju hon berätta för alla sen. Kan ju inte säga till henne att vara tyst ett tag... Jaja, väntar ett tag till i allafall.
Risken efter att ha sett hjärtat slå v.9 sjunker till ca3% så du kan vara ganska säker! De flesta missfallen sker v.3-4,s.k kemiska graviditeter och efter v.7-8 är de faktiskt rätt ovanliga. Även vi som fått MA senare än så bär ofta på foster som dött runt v.7.
Jag har hört att i vecka 6 och 9 är det som störst risk (hjärtat börjar slå och moderkakan tar över) om det stämmer vet jag ej
Hej!
Vi såg ett hjärta i vecka 6 och fick ma i v 10. Då hade fostret dött någon vecka innan, så i vecka 9. Min BM sa att det inte går att säga något om vilken vecka som är vanligast under de första 12 veckorna.
jag fick missfall i vecka 16+5.. jag hade till och med känt av fostret.. det är även vanligt att man får missfall mellan vecka 13-22.. men inte lika stor som mellan 4-13.. så man ska verkligen inte tro att det är lugnt när man väl har passerat vecka 12.. som jag då gjorde o va inget bekymrad alls.. trodde som alla andra att det va lugnt efter vecka 12.. men håller tummarna för er som är gravida nu..:)