Pusselbitar faller på plats? Autism
Min son 10 år fick diagnosen ADHD för tre år sen. Han har medicinerats med concerta/ Equasym men det har aldrig gett fullgod effekt. Han har kunnat varit mer fokuserad och koncentrerad med medicin men han har ff haft svårt med impulskontroll och varit explosiv. Han har oxå stora problem med uthållighet. Blir utmattad på kort tid. (Psykisk, fysiskt däremot är han i topp) Man har trott att han har en lindrig utvecklingsstörning men efter att ha gjort flera utredningar på det området har man kommit fram till att han inte har nån utvecklingsstörning, däremot är han svagbegåvad. Han är oerhört svårmotiverad, och ger upp om han känner att uppgiften är för svår och är svår att motivera till att ge det flera försök. Han har uselt arbetsminne.
Nu har som jag nämnde ovan flera utredningar gjorts och det pekar mot att han har Autism. Mest troligt även dyslexi och språkstörning. En del tics, ett ljudligt "malande" när han är avslappnad.
Skolan har tidigare velat styra honom mot särskolan vilket jag aldrig kunde förlika mg med utan begärde då denna ytterligare utredning. Detta läsår har då mest känts som om att man väntat ut mitt beslut om skolbyte (jag är ensam vårdnadshavare) och jag har haft svårt att ställa krav på dem då det lite känts som att "skyll dig själv du har själv ihärdat att han ska gå kvar här"..
Han har då ändå en resurs i skolan, en jättegullig kille som har god kontakt med sonen (och det är inte heller det lättaste, det är svårt att få honom att acceptera någon) men denna resurs har ingen utbildning inom området, han är inte lärare och han är inte specialpedagog.
Flera frågor kommer upp nu.. det finns en specialklass på skolan för elever med den typ av problem sonen har, problemet är att där finns det inga platser.
Sonen känner själv att han inte hänger med i skolan och prestationsmässigt så ligger han långt efter och han begär sig själv ut ur klassrummet. Han får alltså inte mycket lärarledd undervisning.
Vilka krav kan jag ställa på skolan- vilka åtgärder är rimliga att begära?
Då sonen blir utmattad efter en skoldag och konflikter lättare uppstår när han är trött hämtar jag honom 14,30 på eftermiddagarna. Fritids funkar inte. Jag har ett halvt vårdbidrag för att kompensera en del av inkomstförlusterna. Jag jobbar 80%.
Nu ska vårdbidraget förnyas och jag vet inte vad som är rimligt.. Ett halvt vårdbidrag är det vad som är normen för någon med de beskrivna svårigheterna?
Jag vill ju återgå i tjänst 100% men det känns inte realistiskt. Inte heller känner jag att han from juni månad skulle klara att vara själv hemma 2 timmar varje eftermiddag.
Är det realistiskt att hoppas/ tro att man kan jobba fullt (pappan finns inte med i bilden) i denna situation?
Hur gör ni andra med barn med liknande svårigheter och i samma ålder?